Avatar billede ashansen Nybegynder
30. oktober 2006 - 13:37 Der er 3 kommentarer

Data i gridview

Hej,

Måske nogen af jer kan hjælpe mig  her.

Jeg har et dataset, som jeg har indlæst i et gridview.
Jeg har en ekstra kolonne i mit gridview, som jeg ønsker at skalfyldes med forløbnene numre, startende fra 1.
Jeg har og kan ikke have disse numre i mit dataset, så mit spørgsmål lyder, om der er nogen der ved hvordan jeg læser data ind i en bestemt kolonne/post i et gridview?

Mvh

Allan
Avatar billede bulgroz Nybegynder
30. oktober 2006 - 17:01 #1
Jeg er ikke sikker på at jeg har opfattet dit spørgsmål korrekt, men jeg har lavet følgende lille eksempel som viser hvorledes du kan give dine linier numre på ved at tegne på row-headeren, samt ved at skrive til en text colonne (eksemplet kræver en DataGridViewTextBoxColumn oprettet som første kolonne)

    public partial class Form1 : Form
    {
        public Form1()
        {
            InitializeComponent();

            this.dataGridView1.RowPostPaint += new DataGridViewRowPostPaintEventHandler(this.DataGridViewRowPostPaint);

            // Demodata...
            this.dataGridView1.RowCount = 5;
            foreach (DataGridViewRow row in this.dataGridView1.Rows)
            {
                row.Cells[0].Value = string.Format("Row: {0}", row.Index);
            }

        /// <summary>
        /// Paint the row number on the row header.
        /// </summary>
        /// <remarks>Simple example. Doesent support resizing row headers.</remarks>
        private void DataGridViewRowPostPaint(object sender, DataGridViewRowPostPaintEventArgs e)
        {
            using (SolidBrush solidBrush = new SolidBrush(this.dataGridView1.RowHeadersDefaultCellStyle.ForeColor))
            {
                e.Graphics.DrawString(e.RowIndex.ToString(System.Globalization.CultureInfo.CurrentUICulture), e.InheritedRowStyle.Font, solidBrush, e.RowBounds.Location.X + 20, e.RowBounds.Location.Y + 4);
            }

Avatar billede ashansen Nybegynder
30. oktober 2006 - 22:32 #2
Tak for buddet, som jeg desværre ikke kunne bruge.

Jeg løste problemet, ved at tilføje en ekstra kolonne til mit dataset - det viste sig som den mest overskuelige løsning.

Lukker herfra.

Mvh

Allan
Avatar billede bulgroz Nybegynder
30. oktober 2006 - 23:30 #3
Ok, hvilket dog også er i ovenstående eksempel.