Avatar billede sbpweb.dk Nybegynder
30. oktober 2006 - 11:12 Der er 12 kommentarer

Skjul tomt link

Jeg skal bruge et javascript der, når siden loades, tjekker om værdien af "href" i et bestemt link er lig med "java script:void(0);" og i så fald skjule det.
Avatar billede olebole Juniormester
30. oktober 2006 - 11:31 #1
<ole>

Hvorfor bruge JavaScript psudo-protokollen på den måde? Det er ret misforstået  :)
I stedet kan du blot returnere false i onclick-handler'en:
    <a href="#" onclick="alert('Bare et eksempel på en funktion');return false">LINK</a>

Derudover er det nok en god idé at forklare lidt tydeligere, hvad det er, du gerne vil - og hvornår  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede sbpweb.dk Nybegynder
30. oktober 2006 - 11:45 #2
Det jeg har skrevet, er det jeg vil...
Jeg bruger et CMS-system, og kan derfor ikke forhindre at "java script:void(0);" bliver indsat som href i links der er "tomme".
Det jeg vil, er derfor at skjule links der har "java script:void(0);" som href, da jeg ikke vil have links, som brugeren klikker på uden der sker noget.
Jeg skal derfor bruge et javascript der tjekker indholdet af href i et link med et bestemt id/name. Og i tilfælde at href="java script:void(0);" så skal linket skjules. Og når jeg siger skjules, men jeg ligesom når man bruger display: hidden; i CSS.
Avatar billede olebole Juniormester
30. oktober 2006 - 12:37 #3
Jeg forstår stadig ikke. Hvorfor sætter CMS'et dog links ind, der ikke har nogen effekt?

<script type="text/JavaScript">
window.onload = function() {
    var a = document.getElementsByTagName("a");
    for (var i=0,j=a.length; i<j; i++) {
        if (a[i].href.toLowerCase().indexOf("java script:void(0)")!=-1) a[i].style.display = "none";
    }
</script>
Avatar billede olebole Juniormester
30. oktober 2006 - 12:38 #4
ups:

<script type="text/JavaScript">
window.onload = function() {
    var a = document.getElementsByTagName("a");
    for (var i=0,j=a.length; i<j; i++) {
        if (a[i].href.toLowerCase().indexOf("java script:void(0)")==-1) a[i].style.display = "none";
    }
</script>
Avatar billede sbpweb.dk Nybegynder
30. oktober 2006 - 15:01 #5
Ja, det kan man jo spørge om...

Men din løsning virker! Med en lille tilretning...
Jeg skal skrive 0 i stedet for -1.

Kan jeg snævre det ind på et link jeg har givet et id der hedder "bookpagelink"?
Avatar billede olebole Juniormester
30. oktober 2006 - 15:06 #6
Nej, der skal stå -1 ... men du skal bruge den første version af scriptet  ;o)

Et enkelt link med kendt ID kan du gøre sådan med:
    document.getElementById("bookpagelink").style.display = "none";
Avatar billede sbpweb.dk Nybegynder
30. oktober 2006 - 15:15 #7
Altså sådan her:

<script type="text/JavaScript">
window.onload = function() {
    var a = document.getElementById("bookpagelink").style.display = "none";
    for (var i=0,j=a.length; i<j; i++) {
        if (a[i].href.toLowerCase().indexOf("java script:void(0)")!=-1) a[i].style.display = "none";
    }
</script>
Avatar billede sbpweb.dk Nybegynder
30. oktober 2006 - 15:16 #8
Nej, det virker ikke...
Avatar billede sbpweb.dk Nybegynder
30. oktober 2006 - 15:16 #9
Kan du smide hele koden for et link med kendt ID? Jeg er ikke nogen Javascript-haj
Avatar billede olebole Juniormester
30. oktober 2006 - 15:18 #10
<script type="text/JavaScript">
window.onload = function() {
    document.getElementById("bookpagelink").style.display = "none";
}
</script>
Avatar billede sbpweb.dk Nybegynder
30. oktober 2006 - 15:18 #11
Ja, men så skjules linket jo selvom det ikke er tomt!
Avatar billede sbpweb.dk Nybegynder
30. oktober 2006 - 15:22 #12
Har fundet en løsning. Tak for hjælpen! Smider du et svar, så du kan få point?