Avatar billede qln Juniormester
28. oktober 2006 - 10:23 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Fra BPMN til detaljeret design

Jeg har modelleret nogle processer ud fra BPMN.
Nu vil jeg så gerne lave et detaljeret design af disse processer, som indeholder databeskrivelser og forretningsregler.
BPMN understøtter ikke dette detaljerede design, så jeg skal finde en anden metode til at komme fra den overordnede procesmodellering i BPMN og ned på de detaljerede niveauer.
Jeg har hørt noget om, at UML kan bruges, men jeg kunne godt tænke mig et eksempel eller en kilde på dette.
Avatar billede hacked Nybegynder
29. oktober 2006 - 00:30 #1
Er det nede på implementeringsniveau du vil eller?
Kender ikke selv BPMN. BPMN drager selv en sammenligning mellem et Business Process Diagram og et Activity Diagram. Det eneste jeg derfor umiddelbart synes ville være anvendeligt er et sequence diagram eller et Collaboration diagram. Abstraktionsniveauet må man selv bestemme, når det gælder UML diagrammering. Umiddelbart vil jeg sige, at Use Case Modellen skal være på plads inden man påbegynder Design Model(Klassediagram, Sequence diagram, Collaboration diagram ect.). Det er selvfølgelig op til een selv, da der ingen regler er.
Avatar billede qln Juniormester
29. oktober 2006 - 10:56 #2
Ja, det er ned på implementeringsniveau.
Jeg vil gerne lave et så detaljeret design, at jeg kan give det til en programmør, som så skal implementere det i Navision. Der er altså ikke tale om at udvikle et helt nyt system, men derimod at modificere et eksisterende ud fra nogle nye processer.
Det er en god ide med et sequence diagram eller et collaboration diagram til at beskrive forretningsreglerne, men beskriver de også dataene(objekter og attributter), der skal anvendes? Programmøren skal jo gerne vide, hvilke nye tabeller og attributter/felter han skal indsætte i databasen.
Buges klassediagrammet i design modellen til at beskrive denne data? Jeg har fx tænkt på, at jeg kunne lave et klassediagram for de klasser som indgår i processerne, hvor både de eksisterende og de nye klasser og attributter indgår. Jeg kunne så fx markere de nye, så programmøren ved dette.
Avatar billede hacked Nybegynder
29. oktober 2006 - 16:19 #3
Jeg ved ikke, hvordan man udvikler i Navision.
Uanset hvad så er der forskel på database- og objektverdenen.

Database = fysisk plan.
Objekt = logisk plan.

Nej klassediagrammet beskriver ikke hvordan objekterne og deres attributter skal persisteres.
Til den opgave skal du bruge en Relational model.
Modellen beskriver databasen og dens struktur. Den afledes normalt af en ER-model som igen er afledt af en overordnet Domæne model.
Den indeholder både primary keys, foreign keys, database datatyper, constraints osv.
Modellen er tilknyttet din Data Model og ikke Design Model.

Et sekvens diagram giver efter mit hoved kun mening, hvis der er tilknyttet et klassediagram. Klassediagrammet giver et klart overblik over entiteter, entiteternes attributter samt metoder. Et sekvens diagram viser flow. Det viser interaktion mellem objekter/entiteter når en given use case bliver kørt(I dit tilfælde en proces). Det viser metodekald og retur-typer.

Et godt diagrammeringsværktøj er Rational Rose - Idag et IBM produkt.
Avatar billede qln Juniormester
22. juli 2008 - 10:56 #4
svar