Avatar billede skovs Nybegynder
27. oktober 2006 - 20:14 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

ADO.NET og Microsoft ActiveX Data Object

Hej Derude

I VB6 kan man med Microsoft ActiveX Data Object udfylde en tabel på følgende:

with rs
  rs("Fornavn")="Hugo"
  rs("Efternavn")="Hansen"
  rs.update

end with

kan man gøre noget lignende med ADO.NET? (Uden brug af ActiveX Data Object 2.8 com-objektet)

Årsagen hertil er at jeg gerne vil styre mere præcist hvilke data jeg fylder i tabellen og med en SQL-sætning risikere jeg, at udfylde den med nullstrings hvis jeg har en sætning svarende til denne: "Insert into dbo.stamdata (fornavn, efternavn) values ('" & var1 & "','" & var2 & "'). Jeg kan her i princippet risikere at var2 er null og overskriver allerede eksisternede data.

Jeg vil gerne kunne chekke om værdierne indeholder det korrekte og om de indeholder noget før jeg tilføjer dem. Det kan jeg ikke med en executenonquery og en simpel SQL-string. Svarende til fx dette i noget tænkte eksempel i vb6:

with rs
  if isnull(var1)=true or len(var1)<1 then exit sub
  rs("Fornavn")= var1
  if var2<> "Hansen" then
  rs("Efternavn")=var2
  endif

  rs.update

end with
Avatar billede arne_v Ekspert
27. oktober 2006 - 20:16 #1
Maaske skal du kigge paa DataSet !
Avatar billede skovs Nybegynder
27. oktober 2006 - 20:25 #2
Har tænkt på det.... men jeg syntes det kunne være smart hvis man havde noget tilsvarende i .net
Avatar billede arne_v Ekspert
27. oktober 2006 - 20:44 #3
DataSet er i klasse i .NET framework (namespace System.data)
Avatar billede skovs Nybegynder
28. oktober 2006 - 11:05 #4
Jeg er dog lidt ny i .Net så jeg kender ikke helt anvendelsen heraf.
Har du en god vb reference eller et eksempel....?
Avatar billede skovs Nybegynder
30. oktober 2006 - 08:51 #6
Det tror jeg godt jeg kan bruge.... jeg vil arbejde videre derfra....
Avatar billede arne_v Ekspert
09. december 2006 - 23:40 #7
all set ?
Avatar billede skovs Nybegynder
10. december 2006 - 20:54 #8
Havde helt glemt dig.... men ja...