Avatar billede anders02 Nybegynder
26. oktober 2006 - 15:59 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvordan få tekst til at stå i hver sin side af tabelcelle vha css

Hej
Jeg vil høre forslag til løsning af følgende problem:
Jeg har lavet en tabel, 4 rækker. Række nr. 3 fra oven er 25 pixels høj og 1024 pixels bred, og der skal stå tekst i én linje, arial 10 pkt. I cellen er der imidlertid to sætninger med tekst, og jeg vil have det på den måde, at den første sætning skal stå til venstre i cellen, begynde fx 30 pixels fra cellens VENSTRE KANT, og så vil den stoppe med punktummet cirka 600 pixels målt fra cellens venstre kant.
Den anden sætning skal slutte med punktummet fx 30 pixels tabelcellens HØJRE KANT, mens sætningen så vil komme til at starte cirka 200 pixels stadigvæk målt fra tabelcellens højre kant. Altså en slags højrestilling af sætning nr. 2 i tabelcellen, mens den 1. sætning på en måde er venstrestillet.
På den måde vil der være cirka 224 pixels i midten, hvor ingenting står. Hvordan går man det?
Jeg bruger et eksternt stylesheet, og jeg har forsøgt mig med to forskellige class´es, en til hver sætning, men det virker altså ikke.
Mvh anders02
Avatar billede olebole Juniormester
27. oktober 2006 - 11:37 #1
<ole>

<td>
    <div style="position:relative;height:25px">
        <div style="position:absolute;left:30px">Venstre tekst</div>
        <div style="position:absolute;right:30px">Højre tekst</div>
    </div>
</td>

/mvh
</bole>
Avatar billede anders02 Nybegynder
28. oktober 2006 - 09:39 #2
Hej olenbole
Vil det her også virke, hvis jeg stopper koden ind i en datacelle, hvor der står noget tekst, der I FORVEJEN må være formateret vha CSS fra et eksternt CSS style sheet? Jeg tænker på, at jeg skal stadigvæk have gjort teksten til et bestemt format, arial 10 pkt vistnok, og hvad sker der så?
Hvad er egentlig princippet i at få det her til at virke (og jeg kan godt se, at det er CSS) - så jeg selv kan skrive det en anden gang? Kan man bare sådan uden videre gå ind i hver enkelt datacelle og lave CSS? Og det "overruler" vel så CSS fra et eksternt style sheet, fordi det i datacellen står "til sidst" i læsningen af kode?
Og hvad med det, at teksten til venstre begynder helt til venstre - kan man styre det?
Smid et svar, så jeg kan give dig point. Og håber ikke, at det her bliver for meget på én gang.
Mvh anders
Avatar billede anders02 Nybegynder
28. oktober 2006 - 09:43 #3
Hej igen
Hm, er det du har gjort ikke at lave to layers til at skrive teksten i? Det var vistnok det, jeg ville prøve at undgå, men det er vist så slet ikke muligt eller hvordan?
Mvh igen anders02
Avatar billede anders02 Nybegynder
29. oktober 2006 - 11:52 #4
Hej olebole - og andre
Nå, vi skal videre i teksten, og hvis andre ikke svarer, fx med noget om, hvordan man kan formatere tekst inden i en dataceller, så det står i hver sin side af datacellen, så vil jeg foreslå olebole at give et svar, så jeg kan give point.
Mvh anders02
Avatar billede olebole Juniormester
30. oktober 2006 - 09:38 #5
Den eneste mulighed du har, er at lægge teksten i nogle positionerede container-elementer (lag), som du placerer med CSS  :)
Avatar billede anders02 Nybegynder
30. oktober 2006 - 11:50 #6
okay
anders02