Avatar billede amx Nybegynder
26. oktober 2006 - 12:27 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Link style

Jeg har en tekst der bruger .style1  men når jeg laver det om til et link skifter farven af teksten.  Hvis jeg ændre link farver så gælder det hele dokumentet. Hvordan får jeg link farver kun til at gælde for .style1 ?

.style1 {
    color: #CCCCCC;
    filter: Alpha(Opacity=25);
    }
Avatar billede sw_red_6 Nybegynder
26. oktober 2006 - 12:29 #1
prøv a.style1
Avatar billede amx Nybegynder
26. oktober 2006 - 12:31 #2
jeg forstår mig ikke meget på css. så kunne du evt uddybe det lidt?
Avatar billede sw_red_6 Nybegynder
26. oktober 2006 - 12:35 #3
i stedet for
.style1 {
    color: #CCCCCC;
    filter: Alpha(Opacity=25);
    }
skriver du
a.style1 {
    color: #CCCCCC;
    filter: Alpha(Opacity=25);
    }

så gælder den style kun for klasser på <a>-tags med class=style1
du kunne også alternativt lave det med
a {
    color: #CCCCCC;
    filter: Alpha(Opacity=25);
    }
så gælder den  for alle link du har uanset hvad der står i class, medmindre selvfølgelig der er en style der overskriver
Avatar billede amx Nybegynder
26. oktober 2006 - 12:40 #4
ah, der virker ikke rigtigt for mig så smider den alt farve på resten af teksten.

altså jeg har en linie der siger "her er et link" denne tekst er i .style1 men hvis jeg laver et link på order "link" så får denne en anden farve
Avatar billede sw_red_6 Nybegynder
26. oktober 2006 - 12:43 #5
det er fordi <a href> er "født en style" du skal ind og ændre på den style for at linket viser den rigtige farve.
du kan prøve noget i retning af og se om det virker bedre:
a {
    color: #CCCCCC;
    filter: Alpha(Opacity=25);
    }
.style1 {
    color: #CCCCCC;
    filter: Alpha(Opacity=25);
    }
Avatar billede amx Nybegynder
26. oktober 2006 - 12:49 #6
så kommer problemet at alle mine andre links skifter farve. det skal de ikke, det jeg skal bruge er en speciel links farve på tekst der er lavet i .style1
Avatar billede sw_red_6 Nybegynder
26. oktober 2006 - 12:50 #7
så bliver du vidst nødt til at lave en class="style" i din <a href="">
Avatar billede amx Nybegynder
26. oktober 2006 - 12:55 #8
hvordan?
Avatar billede sw_red_6 Nybegynder
26. oktober 2006 - 12:56 #9
hvordan ser dit link ud?
Avatar billede amx Nybegynder
26. oktober 2006 - 13:19 #10
<td class="style1"><div align="center"><br>© minside.dk · sales@minside.dk <br>
        <a href="http://www.minside.dk/contact_us.php" target="_self">Kontakt Os</a> | <a href='http://www.minside.dk/dagre/index.php'>Site Map</a> </div></td>
Avatar billede amx Nybegynder
26. oktober 2006 - 13:20 #11
sådanne
Avatar billede sw_red_6 Nybegynder
26. oktober 2006 - 13:20 #12
prøv den her en gang:
<td class="style1"><div align="center"><br>© minside.dk · sales@minside.dk <br>
        <a class="style1" href="http://www.minside.dk/contact_us.php" target="_self">Kontakt Os</a> | <a class="style1" href='http://www.minside.dk/dagre/index.php'>Site Map</a> </div></td>
Avatar billede amx Nybegynder
26. oktober 2006 - 13:34 #13
nu begynder det at ligne noget.  nu mangler der bare når musen er over på linket
Avatar billede sw_red_6 Nybegynder
26. oktober 2006 - 13:40 #14
hmm jah...
prøv med
a.style1:hover {
  color: #CCC;
  filter: alpha(opacity=100);
}
Avatar billede amx Nybegynder
26. oktober 2006 - 13:51 #15
Så virker det sku, kast lige et svar, så siger jeg mange tak for hjælpen
Avatar billede sw_red_6 Nybegynder
26. oktober 2006 - 13:52 #16
så får du et svar