Avatar billede lars36 Nybegynder
25. oktober 2006 - 15:39 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan fjerner jeg alt overflødig og sikre struktur for bruger

Nu når jeg er færdig med min database, vil jeg gerne have at, når jeg klikker på icon på skrivebord at databasen åbner i oversigten/menuen på databasen, det gør den nu men med alle værktøjslinier og windowsbar. Kan jeg ikke få den sat op til at brugerne kun ser oversigten og de forskellige funktioner i selve databasen jeg har lavet og ikke kan pille ved strukturen og data i bagrunden på databasen.....

Hvordan gør jeg det hvis det kan lade sig gøre...??
Avatar billede jensen363 Forsker
25. oktober 2006 - 15:44 #1
Benyt Funktioner>Start til at til/fravælge hvad brugeren kan/må se
Avatar billede lars36 Nybegynder
25. oktober 2006 - 16:02 #2
Ok...det fjernede værktøjslinier men ikke filer,redigerer osv...altså Windowsbar her tænker jeg ikke på den blå bar men den grå lige under.....

kan jeg også fjerne den....??
Avatar billede mugs Novice
25. oktober 2006 - 16:07 #3
Er der ikke et eksempel på Thomas Jepsen's hjemmeside MakeITEasy.dk. Jeg mener den hedder "Fjern Titelbjælke"
Avatar billede -anders- Juniormester
25. oktober 2006 - 16:30 #4
Hej, det er lidt kompliceret at spærre for alting i sin access database, men der er forskellige metoder, som også nævnt her. Som jeg ser det afhænger det meget af niveuet for spærring af diverse indbygget access ting herunder også menu og værktøjslinjer.

Jeg bruger ofte en autoexecmakro som kalder noget startop kode fra et modul som sætter forskellige ting op når databasen åbnes, men der er andre måder at gøre det på, som feks. under menuen start som jensen363 er inde på. Hvis du har mod på det så prøv at følge nedenstående eks som er meget simpelt, men alligevel velfungerende og nemt at udbygge til en vis grænse.

1. Opret et modul, navngiv modulet til et eller andet feks. mostartup

2. I modulet skriver du nedenstående kode:

Function SetStartIndstillinger()

'Fjerne den globale menubar med filer rediger osv'
  DoCmd.ShowToolbar "Menulinje", acToolbarNo

End Function

3. Opret en ny Makro og navngiv den Autoexec

4. Vælg handlingen Afspil kode

5. Nederst skriver du navn på den funktion du lige har oprettet i modulet:

=SetStartIndstillinger()

Når du efterfølgende starter databasen kikker access automatisk efter en makro med navnet Autoexec, findes den afvikles den angivne kode.

Man kan så undervejs i funktionen udbygge med flere startop indstillinger, men det er ikke alt der kan lade sig gøre.
Avatar billede -anders- Juniormester
25. oktober 2006 - 16:32 #5
Du kan også lave dine egne menu og værktøjslinjer som er specielt tilpasset til den aktuelle database, det er ikke lige til højrebenet. Jeg har skrevet en artikel om emnet, den er gratis og kan læses her: http://www.eksperten.dk/artikler/708
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2006 - 08:41 #6
Hvis jeg får din email eller du sender til spgeertz på hotmail, så skal jeg sende dig et færdigt eksempel!~)
Avatar billede rosco Novice
26. oktober 2006 - 17:17 #7
spg:
Du måtte gerne sende det eksempel til mig.
erlenbach snabela computer dot dk
på forhånd  tak.
Avatar billede lars36 Nybegynder
26. oktober 2006 - 18:11 #8
Mange tak for dette !!
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2006 - 22:55 #9
Kommer imorgen, first thing!~)
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2006 - 08:45 #10
Sendt!~)
Avatar billede -anders- Juniormester
30. oktober 2006 - 11:57 #11
Tak for point :o), og forsat god arbejdslyst med projektet