Avatar billede cyberdude Nybegynder
23. oktober 2006 - 16:10 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

find bestemt værdi i en variabel

Hejsa

Jeg alver et fopen(...) kald for at få nogle værdier retur fra et eksternt system (paypal - tjek på om en betaling blev gennemført, og i givet fald hvem der gennemførte det, så vedkommendes "konto" kan opdateres...)

Det der kommer retur bliver "kastet" ind i variablen $split]0] via følgende kode :
while ($line = fgets($file, 4096)) {
    // do something with the file
$split = split( "\nl", $line);
echo "$split[0]<br>";
}
og indholdet af $split[0] ser nogenlunde sådant her ud :
SUCCESS
* mc_gross=5.00
address_status=unconfirmed
payer_id=69FZ57Y6YHT7Y
tax=0.00
address_street=tester
* payment_date=06%3A52%3A58+Oct+23%2C+2006+PDT
payment_status=Pending
charset=windows-1252
address_zip=9999
first_name=tester
address_country_code=DK
address_name=tester+tester
custom=
payer_status=unverified
business=owner%40dom.tld
address_country=Denmark
address_city=min_city
quantity=1
* payer_email=sender%40dom.tld
txn_id=3PD71351H09358136
payment_type=instant
last_name=tester
address_state=
receiver_email=reciver%40dom.tld
receiver_id=YD499XMW7BTZN
pending_reason=multi_currency
txn_type=web_accept
* item_name=cv+online
mc_currency=GBP
* item_number=1
residence_country=DK
payment_gross=

De linier der er makeret med en "*" vil jeg på en eller anden måde genre have så jeg kan tilgå dem via eks. $myvar[0], $myvar[1], osv...

Men kan ikek få det vendt i praksis så det funger :-(

Nogen hjælp at hente ?
Avatar billede jakobdo Ekspert
23. oktober 2006 - 17:53 #1
Prøv noget i stil med:
if (preg_match('/SUCCESS.*mc_gross=(\\d+\\.\\d+).*payment_date=(.*?)\\r\\n.*payer_email=(.*?)\\r\\n.*item_name=(.*?)\\r\\n.*item_number=(\\d+)/s', $data_from_paypal, $myVar))
{
    echo '<pre>';
    echo print_r($myVar);
    echo '</pre>';
}
Avatar billede cyberdude Nybegynder
24. oktober 2006 - 16:02 #2
Hejsa

Det ser ikke ud til at fungere, dog kan jeg se i min kode at de postededata, IKKE kommer på hver sin linie, (kun fordi jeg havede en <br> i en while lykke", men istedet kommer ind og opsamles i variablen $file og ser sådant her ud :
SUCCESS mc_gross=5.00 address_status=unconfirmed payer_id=69FZ57Y6YHT7Y tax=0.00 address_street=tester payment_date=06%3A59%3A40+Oct+24%2C+2006+PDT payment_status=Pending charset=windows-1252 address_zip=9370 first_name=tester address_country_code=DK address_name=tester+tester custom= payer_status=unverified business=sonny%40ddpnet.dk address_country=Denmark address_city=hals quantity=1 payer_email=sonny1%40ddpnet.dk txn_id=2MH099097Y417960H payment_type=instant last_name=tester address_state= receiver_email=sonny%40ddpnet.dk receiver_id=YD499XMW7BTZN pending_reason=multi_currency txn_type=web_accept item_name=cv+online mc_currency=GBP item_number=1 residence_country=DK payment_gross= shipping=0.00

Så problemet skyldes sikkert at dit script ikke fodres med de data det forventer... ?
Avatar billede jakobdo Ekspert
24. oktober 2006 - 16:12 #3
Prøv at ret \\r\\n til \\s
Avatar billede cyberdude Nybegynder
24. oktober 2006 - 16:22 #4
funger heller ikke...

Koden ser nu sådant her ud :

$file2 = "SUCCESSmc_gross=5.00address_status=unconfirmedpayer_id=69FZ57Y6YHT7Ytax=0.00address_street=testerpayment_date=06%3A45%3A30+Oct+24%2C+2006+PDTpayment_status=Pendingcharset=windows-1252address_zip=9370first_name=testeraddress_country_code=DKaddress_name=tester+testercustom=payer_status=unverifiedbusiness=sonny%40ddpnet.dkaddress_country=Denmarkaddress_city=halsquantity=1payer_email=sonny1%40ddpnet.dktxn_id=9T481048CD560644Tpayment_type=instantlast_name=testeraddress_state=receiver_email=sonny%40ddpnet.dkreceiver_id=YD499XMW7BTZNpending_reason=multi_currencytxn_type=web_acceptitem_name=cv+onlinemc_currency=GBPitem_number=1residence_country=DKpayment_gross=shipping=0.00";
if (preg_match('/SUCCESS.*mc_gross=(\\d+\\.\\d+).*payment_date=(.*?)\\s.*payer_email=(.*?)\\s.*item_name=(.*?)\\s.*item_number=(\\d+)/s', $file2, $myVar))
{
    echo '<pre>';
    echo print_r($myVar);
    echo '</pre>';
}
Avatar billede jakobdo Ekspert
24. oktober 2006 - 17:43 #5
Prøv koden her:

<?php
//http://www.eksperten.dk/spm/740314

$file2 = "SUCCESS mc_gross=5.00 address_status=unconfirmed payer_id=69FZ57Y6YHT7Y tax=0.00 address_street=tester payment_date=06%3A59%3A40+Oct+24%2C+2006+PDT payment_status=Pending charset=windows-1252 address_zip=9370 first_name=tester address_country_code=DK address_name=tester+tester custom= payer_status=unverified business=sonny%40ddpnet.dk address_country=Denmark address_city=hals quantity=1 payer_email=sonny1%40ddpnet.dk txn_id=2MH099097Y417960H payment_type=instant last_name=tester address_state= receiver_email=sonny%40ddpnet.dk receiver_id=YD499XMW7BTZN pending_reason=multi_currency txn_type=web_accept item_name=cv+online mc_currency=GBP item_number=1 residence_country=DK payment_gross= shipping=0.00";
if (preg_match('/SUCCESS.*mc_gross=(\\d+\\.\\d+)\\s.*payment_date=(.+?)\\s.*payer_email=(.+?)\\s.*item_name=(.+?)\\s.*item_number=(\\d+)\\s/', $file2, $myVar))
{
    echo '<pre>';
    print_r($myVar);
    echo '</pre>';
}

?>

I dit indlæg fra: 24/10-2006 16:02:37 har du spaces mellem hvert "felt".
I din kode fra: 24/10-2006 16:22:17 har du ikke spaces mellem.
Vi skal være sikre på vi arbejder på den korrekte data, ellers virker min kode ikke! :o)
Avatar billede cyberdude Nybegynder
25. oktober 2006 - 17:01 #6
underligt...

Hvis jeg tager din kode og kopiere direkte ind i et tomt dokument virker det...
Men tager jeg kun fra if (.... så funger det ikke

her er hele kodestumpen jeg bruger

// get info about the payment from PayPal
// forespørger på om man modtager en tx variabel retur fra paypal
if ($_GET['tx']) {
$be = new BrowserEmulator();
$be->addHeaderLine("Referer", "http://liftjobsonline.com/");
$be->addHeaderLine("Accept-Encoding", "x-compress; x-zip");
// also possible:
$be->setPort(80);
$file = $be->fopen("https://www.sandbox.paypal.com/cgi-bin/webscr?cmd=_notify-synch&tx=$tx&at=v2NEe5lGeOEIae3CSRbhQ3wvB7mV8wTZOvigTELM3FwLMoyttHc58gM9HlS");
$response = $be->getLastResponseHeaders();
hvis nedenstående echo skriver blot "Resource id #12"
// echo "$file<br>";

while ($line = fgets($file, 4096)) {
    // do something with the file

// denne echo udskriver de data der kan ses ved * makering længere nede
echo "$line";

if (preg_match('/SUCCESS.*mc_gross=(\\d+\\.\\d+)\\s.*payment_date=(.+?)\\s.*payer_email=(.+?)\\s.*item_name=(.+?)\\s.*item_number=(\\d+)\\s/', $line, $myVar))
{
    echo '<pre>';
    print_r($myVar);
    echo '</pre>';
}

*
SUCCESS mc_gross=5.00 address_status=unconfirmed payer_id=69FZ57Y6YHT7Y tax=0.00 address_street=tester payment_date=07%3A59%3A21+Oct+25%2C+2006+PDT payment_status=Pending charset=windows-1252 address_zip=9370 first_name=tester address_country_code=DK address_name=tester+tester custom= payer_status=unverified business=sonny%40ddpnet.dk address_country=Denmark address_city=hals quantity=1 payer_email=sonny1%40ddpnet.dk txn_id=26W28776WS6184624 payment_type=instant last_name=tester address_state= receiver_email=sonny%40ddpnet.dk receiver_id=YD499XMW7BTZN pending_reason=multi_currency txn_type=web_accept item_name=cv+online mc_currency=GBP item_number=1 residence_country=DK payment_gross= shipping=0.00

Som jeg ser det så er data i $line de samme som i $file2 fra dit eks. - altså med mellemrum, men forskellen er at data ikke vises :-(
Avatar billede cyberdude Nybegynder
25. oktober 2006 - 17:04 #7
sætter jeg din if (... kode uden for while lykken er der heller intet resultat...
Avatar billede cyberdude Nybegynder
25. oktober 2006 - 17:11 #8
screen shot af hvordan data ser ud kan ses her :
http://www.gonzzo.dk/exp/740314/pre.jpg

koden der generere dette er den her :
// get info about the payment from PayPal
if ($_GET['tx']) {
$be = new BrowserEmulator();
$be->addHeaderLine("Referer", "http://liftjobsonline.com/");
$be->addHeaderLine("Accept-Encoding", "x-compress; x-zip");
// also possible:
$be->setPort(80);
$file = $be->fopen("https://www.sandbox.paypal.com/cgi-bin/webscr?cmd=_notify-synch&tx=$tx&at=v2NEe5lGeOEIae3CSRbhQ3wvB7mV8wTZOvigTELM3FwLMoyttHc58gM9HlS");
$response = $be->getLastResponseHeaders();
echo "$file<br>";

while ($line = fgets($file, 4096)) {
    // do something with the file

echo "$line";
}

if (preg_match('/SUCCESS.*mc_gross=(\\d+\\.\\d+)\\s.*payment_date=(.+?)\\s.*payer_email=(.+?)\\s.*item_name=(.+?)\\s.*item_number=(\\d+)\\s/', $line, $myVar))
{
    echo '<pre>';
    print_r($myVar);
    echo '</pre>';
}

Håber det kan hjælpe lidt mere...
Avatar billede jakobdo Ekspert
25. oktober 2006 - 18:35 #9
Det er lidt svært at kode mod noget data som du ikke kan giver mig korrekt.
Men du må jo evt. starte fra bunden.
Så må du prøve at udskrive $line efter dine while{}, indeholder den alle data?
Avatar billede cyberdude Nybegynder
26. oktober 2006 - 15:06 #10
hvis jeg laver en echo på $line EFTER while{} kommer der ingen data ud...
Avatar billede cyberdude Nybegynder
26. oktober 2006 - 15:10 #11
og laver jeg en echo på $file FØR while lykken indeholder den "Resource id #12"

Har forsøgt at få dataen splittet op efter hver "line break" og det har så fint givet mig alle data på hver sin linie, men stadig i samme variable ($line[0]) .-(
Avatar billede cyberdude Nybegynder
26. oktober 2006 - 16:10 #12
øhh har lige opdaget et lidt mystisk problem...

while ($line = fgets($file, 4096)) {
    // do something with the file

echo "$line[0]<br>";
echo "$line[1]<br>";
}

$line[0] udskriver første bogstav i HVER af "variablerne"
$line[1] udskriver andet karakter i HVER af "variablerne"
osv....

Hvordan kan det nu lige lade sig gøre.. ?
Avatar billede cyberdude Nybegynder
26. oktober 2006 - 16:55 #13
okay, har nu fået styr på koden der gives retur!

scriptet ser nu sådant her ud :

if ($_GET['tx']) {
$be = new BrowserEmulator();
$be->addHeaderLine("Referer", "http://liftjobsonline.com/");
$be->addHeaderLine("Accept-Encoding", "x-compress; x-zip");
// also possible:
$be->setPort(80);
$file = $be->fopen("https://www.sandbox.paypal.com/cgi-bin/webscr?cmd=_notify-synch&tx=$tx&at=v2NEe5lGeOEIae3CSRbhQ3wvB7mV8wTZOvigTELM3FwLMoyttHc58gM9HlS");
$response = $be->getLastResponseHeaders();

$i = 0;
while ($line[$i] = fgets($file, 4096)) {
echo "linie $i = $line[$i]<br>";
$i++;
}

og resultatet er sådant her :
linie 0 = SUCCESS
linie 1 = mc_gross=5.00
linie 2 = address_status=unconfirmed
linie 3 = payer_id=69FZ57Y6YHT7Y
linie 4 = tax=0.00
linie 5 = address_street=tester
linie 6 = payment_date=07%3A49%3A51+Oct+26%2C+2006+PDT
linie 7 = payment_status=Pending
linie 8 = charset=windows-1252
linie 9 = address_zip=9370
linie 10 = first_name=tester
linie 11 = address_country_code=DK
linie 12 = address_name=tester+tester
linie 13 = custom=
linie 14 = payer_status=unverified
linie 15 = business=sonny%40ddpnet.dk
linie 16 = address_country=Denmark
linie 17 = address_city=hals
linie 18 = quantity=1
linie 19 = payer_email=sonny1%40ddpnet.dk
linie 20 = txn_id=3F9607990S691612F
linie 21 = payment_type=instant
linie 22 = last_name=tester
linie 23 = address_state=
linie 24 = receiver_email=sonny%40ddpnet.dk
linie 25 = receiver_id=YD499XMW7BTZN
linie 26 = pending_reason=multi_currency
linie 27 = txn_type=web_accept
linie 28 = item_name=cv+online
linie 29 = mc_currency=GBP
linie 30 = item_number=1
linie 31 = residence_country=DK
linie 32 = payment_gross=
linie 33 = shipping=0.00

så det jeg skal bruge er det der står EFTER = i følgende linier :

Eller gerne så man kan lave en echo "$myvar[0]" - altså der oprttes resultatet i et array for ALLE ovenstående variabler....

Kan bare ikke helt forstå hvorfor det ikke er lykkedes for os at bruge dataene direkte, uden først at splitte dem op i et array....
Avatar billede cyberdude Nybegynder
26. oktober 2006 - 16:56 #14
sluder det er linie : 0,1,3,6,7,19,28 der skal bruges
Avatar billede jakobdo Ekspert
26. oktober 2006 - 19:27 #15
denne vil give dig det som står efter =
if (preg_match('/=(.+)/', $line[$i], $regs))

Den vil så ikke kunne tjekke om der står SUCCESS i $linie[0]
Avatar billede cyberdude Nybegynder
28. oktober 2006 - 16:46 #16
med denne sammensatte kode

$i = 0;
while ($line[$i] = fgets($file, 4096)) {
if (preg_match('/=(.+)/', $line[$i], $regs)){
echo "$regs[$i]<br>";
$i++;
}

udskrives der kun "5.00" - hvilket er beløbet der er betalt, og intet andet...

Skal det sammensættes anderledes ?
Avatar billede cyberdude Nybegynder
29. oktober 2006 - 12:36 #17
jakobdo -> smid et svar, har endelig fået de data jeg skal bruge - det var ikek gået uden dine utallige preg_match segmenger :-)

Endelig kode blev den her :

$i = 0;
while ($line[$i] = fgets($file, 4096)) {
if($i == '1' || $i == '3' || $i == '6' || $i == '7' || $i == '19' || $i == '28') {
if (preg_match('/=(.+)/', $line[$i], $regs)) {
$regs[1] = urldecode($regs[1]);
echo "$regs[1]<br>";
}
$i++;
}

resultatet ser nu sådant her ud :
5.00
69FZ57Y6YHT7Y
03:31:28 Oct 29, 2006 PST
Pending
my@email.tld
cv online

Tak for hjælpen!
Avatar billede jakobdo Ekspert
29. oktober 2006 - 14:13 #18
Svar!
Avatar billede jakobdo Ekspert
30. oktober 2006 - 17:50 #19
Takker for point.