Avatar billede dennemandergal Nybegynder
21. oktober 2006 - 22:07 Der er 6 kommentarer

Ajax og problemer med danske tegn.

Hej

Jeg har forsøgt at lave en lille søge funktion på min hjemmeside med ajax, men når jeg bruger AJAX, har jeg problemer med ÆØÅ, de vises forkert, se www.bjerre-harpoth.dk/test.asp.

De data jeg forsøger at retunere med AJAX kan ses her http://www.bjerre-harpoth.dk/searchdata.asp?q=søgedata

Som det ses har jeg problemer med æøå.

Scriptet er baseret på http://www.w3schools.com/ajax/default.asp

Håber der sidder en med lidt hjælp.

/Lars
Avatar billede dennemandergal Nybegynder
22. oktober 2006 - 21:26 #1
Blev løst med at erstatte:
> æ -> æ
> Æ -> Æ
> ø -> ø
> Ø -> Ø
> å -> å
> Å -> Å

/Lars
Avatar billede roenving Novice
23. oktober 2006 - 00:05 #2
PS. Det er principielt ikke nogen god ide, at du genererer html-kode på serveren, det er netop noget af ideen med ajax, at den slags opgaver udføres af klienten !-)
Avatar billede olebole Juniormester
23. oktober 2006 - 12:51 #3
<ole>

- og så har w3schools.com stort set intet med Ajax at gøre. Forfatteren har tydeligvis ikke forstået, hvad teknikken går ud på.

Den dybere mening med Ajax er kun at udveksle rå data mellem klient og server. Al HTML-formatering udføres under Ajax på klienten - i direkte modstrid med, hvad w3schools.com viser i eksemplerne.

Hvis du checker Google Suggest (som har nogenlunde samme funktionallitet, som du prøver at eftergøre), kan du i øvrigt se, at den ikke kalder databasen på hvert keyup - men hvert sekund. Det giver dramatisk bedre performance ... ikke mindst når brugeren skriver hurtigt (- og svaret når alligevel ikke at komme tilbage, før et nyt kald foretages)  ;o)

Prøv at søge lidt på nettet og se, om ikke du kan finde en god Ajax-tutorial i stedet for w3school's ... der er masser af dem  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede dennemandergal Nybegynder
23. oktober 2006 - 13:57 #4
Lyder spændende, vil kikke på Google Suggest, men er der evt. en tutorial på nettet et sted om rigtig AJAX som I kan anbefale.

/Lars
Avatar billede olebole Juniormester
23. oktober 2006 - 14:02 #5
Her er lidt links at komme igang med:
    http://developer.mozilla.org/en/docs/AJAX

- og her er en artikel af den, der navngav teknikken:
    http://www.adaptivepath.com/publications/essays/archives/000385.php
Avatar billede dennemandergal Nybegynder
24. oktober 2006 - 13:01 #6
olebole
send et indlæg, så får du point