Avatar billede hubertus Seniormester
20. oktober 2006 - 23:05 Der er 9 kommentarer og
3 løsninger

konvertering af en tekst til et tal

I en celle har jeg et tal, som Excel opfatter som en tekst, selvom den er venstrestillet. Hvordan konvertere man denne tekststreng til et tal? Der er tale om et tal med én decimal.
mvh.
Hubertus
Avatar billede mugs Novice
20. oktober 2006 - 23:09 #1
Kan du ikke formater cellen i Formater > Tal

Jeg er ikke den store Wxcel haj, så derfor kun et forslag
Avatar billede hubertus Seniormester
20. oktober 2006 - 23:41 #2
Nej desværre, det skal være en konvertering som sker vha. VBA kode.
mvh / hubertus
Avatar billede mrjh Novice
20. oktober 2006 - 23:42 #3
Prøv med Cdbl(dit tal)
Avatar billede jens48 Ekspert
21. oktober 2006 - 00:03 #4
Hvis tallet står i a1 så prøv med =værdi(a1) eller på engelsk =value(a1)
Avatar billede kabbak Professor
21. oktober 2006 - 00:07 #5
[A1] = [A1] * 1
Avatar billede frank_morley Nybegynder
21. oktober 2006 - 01:34 #6
Indsæt denne kode i et modul

Sub Convert_Active_Cell_To_Value()
With ActiveCell
    .Value = Csng(ActiveCell.Value)
    .NumberFormat = "General"
End With

Skift til Excel og kør makroen vha. Alt+F8.

Håber dette hjælper.

Mvh
Frank Morley
Avatar billede hubertus Seniormester
21. oktober 2006 - 10:58 #7
Hej Frank din løsning virker fint og afhjælper mit problem. Tilsvarende gælder Kabbaks løsning.
Kabbak lægge du også et svar, så deler jeg pointene mellem jer.

mvh. Hubertus

ps. hvad er forklaringen på, at tallet opfører sig som en streng?
Avatar billede bak Seniormester
21. oktober 2006 - 11:25 #8
Avatar billede hubertus Seniormester
21. oktober 2006 - 12:00 #9
Hej Bak - tak for henvisningne, men den afklarede desværre ikke mit problem, da mit tal er indtastet i en userform. Det indtastes 3 tal i 3 forskellige textbox. De 2 opfører sig som tal, mens det tredje tal opfører sig som en streng.
mvh. Hubertus
Avatar billede bak Seniormester
21. oktober 2006 - 12:06 #10
Ok, så burde du jo nok tage fat i problemet, FØR tallene ryger ind i regnearket
fx.

Range("C4")= Csng(TextBox1.Value)
Avatar billede frank_morley Nybegynder
21. oktober 2006 - 14:49 #11
Tak fordi du kunn bruge min løsning.

Årsagen til at tallet opfattes som en tekst kan skyldes tre ting:

1) Tallet er importeres fra et andet system hvor det ikke opfattes som tal.
2) Tallet er indtastet med en apostrof forrest, eksempelvis '25 (vises i formellinjen)
3) Cellen er formateret som tekst

Min løsning afhjælper alle tre muligheder.

Mvh
Frank Morley
Avatar billede kabbak Professor
21. oktober 2006 - 19:51 #12
svar ;-))