Avatar billede teamdev Novice
19. oktober 2006 - 13:47 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Datovalidering igen

Hejsa

Har kigget i et utal af andre svar men synes ikke at kunne få diverse scripts til datovalidering til at virke.

<script Language="JavaScript">
<!--
function CheckBlank()
{
if (Repform.FejlDato.value == "")
{
alert("Dato for fejl skal udfyldes");
Repform.FejlDato.focus();
return (false);
}
if (Repform.RepSlut.value == "")
{
alert("Dato for afslutning af reparation skal udfyldes");
Repform.RepSlut.focus();
return (false);
}
if (Repform.EjerKlage.value == "")
{
alert("Ejers klage skal udfyldes");
Repform.EjerKlage.focus();

return (false);
}
return (true);
-->
</script>

<form name="Repform" action="regrep.asp" method="post" onsubmit="return CheckBlank();">
<input type="text" name="FejlDato" id="FejlDato" size="10" maxlength="10">
<input type="text" name="RepSlut" id="FejlDato" size="10" maxlength="10">
<textarea cols="26" rows="4" name="EjerKlage" id="EjerKlage" style="background: transparent;"></textarea>

<input type="submit" value="registrer">

Altså :
I ovenstående tjekkes der kun på om felterne er blanke. hvis de er får man en alert i hovedet.
Det er fint nok til textarea, men jeg har brug for at der tjekkes på om det er korrekt datoformat i begge datofelter.

Nogen der kan komme med en hurtig løsning jeg bare kan smide ind i ovenstående javascript ??

Takker og bukker på forhånd
Avatar billede fennec Nybegynder
19. oktober 2006 - 13:56 #1
Har ikke et JS tjek til dig, men vil bare lige nævne at du ALTID skal validere dine data serverside også. JS kan nemlig slåes fra af brugeres.

I ASP kan du bruge isDate() funktionen.
Avatar billede teamdev Novice
19. oktober 2006 - 14:03 #2
OK point taken :-) har du en stump kode ? går ud fra at jeg skal tjekke dato på side2 og hvis den er ugyldig smide bruger tilbage til side1 ?
Avatar billede olebole Juniormester
19. oktober 2006 - 14:04 #3
<ole>

Med tre select-elementer (dd, mm og yyyy), kommer brugeren ikke til at skrive i forkert format - og du kan nøjes med at validere på serveren  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede teamdev Novice
19. oktober 2006 - 14:13 #4
Har tænkt på den med de 3 select statements men så risikerer jeg at bruger får valgt 31 02 2017
det er jo ikke en gyldig dato.
Avatar billede - Nybegynder
19. oktober 2006 - 14:31 #5
if(!isDate(Repform.FejlDato.value))
{
alert("Dato for fejl skal udfyldes");
Repform.FejlDato.focus();
return (false);
}
if(!isDate(Repform.RepSlut.value))
{
alert("Dato for afslutning af reparation skal udfyldes");
Repform.RepSlut.focus();
return (false);
}
Avatar billede teamdev Novice
19. oktober 2006 - 14:41 #6
Virker ikke får en serverfejl, siden submittes altså og forsøger at indsætte tom data i datofelt
Avatar billede fennec Nybegynder
19. oktober 2006 - 14:51 #7
Der findes ingen isDate i JS, men jeg har lige lavet en:

function isDate(fDate)
{
  dato = fDate
  d = parseInt(dato.substring(0,2))
  m = parseInt(dato.substring(3,5))
  y = parseInt(dato.substring(6,10))
  var day = new Date(y,m-1,d);
  alert(day.getDate())
  return (day.getDate()==d);
}

I ASP skal du bare bruge den indbygget:
if isDate(request.form("datoFelt")) then
  response.write "OK"
else
  response.write "Forkert dato"
end if
Avatar billede olebole Juniormester
19. oktober 2006 - 14:59 #8
"men så risikerer jeg at bruger får valgt 31 02 2017 det er jo ikke en gyldig dato"

- ja, det er klart. Sandsynligheden for, at en bruger vælger en invalid dato, er dog forsvindende lille i forhold til faren for at skrive datoen i forkert format.

Hvis du bruger tre selects, vil din server-validering formodentlig kun sende brugeren tilbage til formen en brøkdel af de gange, det vil ske med en alm. tekst-boks ... og man jo ligesågodt gøre tingene så brugervenlige som muligt  ;o)
Avatar billede teamdev Novice
19. oktober 2006 - 15:13 #9
fennec smid et svar :-) tjekker på om formularens felter er datoer som du beskrev. og det virker.
endte så med noget der ikke var javascript , men det er så også fint
Avatar billede fennec Nybegynder
19. oktober 2006 - 15:20 #10
Funktionen har brug for lidt ekstra tjek, men det må så blive en anden gang.

.o) <-- One Eyed Jack