Avatar billede websam Nybegynder
19. oktober 2006 - 13:43 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Automatisk kørsel ?

Hejsa,

Jeg har noget kode som automatisk skal køre en gang i døgnet hvordan bære jeg mig ad med det i .net ?

/Websam
Avatar billede jps6kb Novice
19. oktober 2006 - 13:47 #1
Du kan ikke gøre det i .NET, men du kan på serveren lave en "planlagt opgave" som kalder en fil på et bestemt tidspunkt.
Dette kræver bare at du selv har adgang til serveren.
Hvis du har lejet et webhotel et andet sted vil det typisk ikke være muligt.
Avatar billede websam Nybegynder
19. oktober 2006 - 14:04 #2
Ok men så må jeg jo kunne lave noget der siger at :

if sTimer > "01:00" Or sTime < "02:00" Then
    '--- Laver noget kode der køre i en tråd for sig
end if

altså vil koden blive kaldt hvis der er en der kommer ind på siden i et givent tidsrum.

Ville det virke ?

/Websam
Avatar billede sneakraid Nybegynder
19. oktober 2006 - 14:38 #3
websam >> Jo det vil virke fint .. men du kan aldrig være sikker på at der netop kommer en besøgende ind, lige netop indenfor det tidsrum.

Så som jps6kb siger, det kræver at du på en måde skal have remote adgang til serveren, evt. hvis du har din egen server/lånt en hos et hostingfirma, for at kunne oprette en opgave som kan eksekvere din kode.
Avatar billede websam Nybegynder
19. oktober 2006 - 18:37 #4
jeg har adgang til serveren så det skulle ikke blive noget problem, var bare ikke sikker på at jeg havde det.

Men hvad skal det så laves som, dll, exe eller hvorledes ?
Avatar billede jps6kb Novice
19. oktober 2006 - 18:48 #5
Du skal oprette en opgave i "Planlagte opgaver" Den ligger i kontrolpanelet på serveren. Der er en guide som fører dig igennem det. :) Du kan køre det samme som du kan fra ex. Start - Kør. Der er ikke nogen forskel.
Avatar billede websam Nybegynder
19. oktober 2006 - 23:18 #6
jps6kb >> Alt det er jeg med på, men jeg skal lave en af en eller anden type der skal eksikveres, men hvilken type skal dette være ???

/Websam
Avatar billede jps6kb Novice
19. oktober 2006 - 23:35 #7
"Du kan køre det samme som du kan fra ex. Start - Kør. Der er ikke nogen forskel."

Du kan da f.eks. lave en .exe. ;)
Avatar billede sneakraid Nybegynder
19. oktober 2006 - 23:55 #8
websam >> det kan godt være jeg kommer til at tage mine ord i mig igen. For efter at have søgt lidt omkring scheduled tasks, fandt jeg en lille gennemgang af hvordan du koder dig ud af det, så du slipper for at oprette en "planlagt opgave" på serveren.

http://www.codeproject.com/aspnet/ASPNETService.asp
Avatar billede thanse21 Nybegynder
21. oktober 2006 - 00:24 #10
Altså, som det ser ud er det noget kode der kører fra din side. Hvis du har en asp.net website har du mulighed for at lave en Global.asax-fil. Den definerer en metode der hedder Application_Start(). Den bliver kaldt en gang, og det er første gang en side bliver requested. Derudover er der et namespace der hedder System.Timers. Dette kan importeres i din Global.asax. Med et timer-objekt kan du kalde din egen metode efter en given tid er forløbet
Et lille eksempel:
<%@ Application Language="C#" %>
<%@ Import Namespace="System.Timers" %>

<script runat="server">

    void Application_Start(object sender, EventArgs e)
    {
        // Code that runs on application startup
        Timer t = new Timer();
        t.Interval = 60 * 60 * 24; //et døgn
        t.Elapsed += new ElapsedEventHandler(t_Elapsed); //t_Elapsed er metoden der  bliver kaldt når tiden løber ud
        t.Start();

    }

    void t_Elapsed(object sender, ElapsedEventArgs e)
    {
        //Lav en masse sjove ting her
    }

    void Application_End(object sender, EventArgs e)
    {
        //  Code that runs on application shutdown

    }
    ...

</script>

Ud fra posterne heri tråden tror jeg ikke du har brug for at lave schedueled tasks eller serverside .exe-filer.

se mere her: http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/cpref/html/frlrfsystemtimers.asp
Avatar billede snepnet Nybegynder
22. oktober 2006 - 21:36 #11
Det er supernemt at lave en windows service med vs.net... Kunne du ikke tænke dig at prøve at lave sådan en websam?
Mvh
Avatar billede websam Nybegynder
17. juni 2007 - 08:38 #12
lukker denne gamle tråd, jeg endte op med at lave en windows service.