Avatar billede frankeweb Nybegynder
19. oktober 2006 - 12:52 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Contains file system with errors

Hej alle sammen,

Jeg har installeret en esx server ver. 2.4.5, men da jeg så kom på arbejde imorges efter jeg har genstartet serveren, har jeg fået denne fejl meddelese:

Checking root filesystem
/contains a file system with errors, check forced.
/:
Inodes that were part of a corrupted orphan linked list found.

/: UNEXPECTED INCONSISTENCY; RUN fsck MANUALLY.
(i.e., without -a or -p options)

Er der nogen der har et løsnings forslag?

Jeg er helt på n00b stadiet i linux.

På forhånd tak

>> frankeweb
Avatar billede mfalck Praktikant
19. oktober 2006 - 13:23 #1
det kommer lidt an på hvad du kører som filsystem

en måde ville være hvis den skriver følgende og kører ext2 (eller ext3 mener jeg):

*** An error occurred during the file system check.
*** Dropption you to a shell; the system will reboot
*** when you leave the shell.
Give root password for maintenance
(or type Control-D for normal startup): Password

# /sbin/e2fsck /dev/hda1

(men det kommer udelukkende an på hvor din disk sidder hvad du skal skrive efter e2fsck)
Avatar billede frankeweb Nybegynder
19. oktober 2006 - 13:29 #2
Har prøvet med

e2fsck /dev/hda1 så får jeg denne fejl:

The superblock could no be read or does not describe a correct ext2
filesystem. If the device is valid and it really contains an ext2
filesystem (and not swap or ufs or something else), then the superblock
is corrupt, and you might try running es2fsck with an alternate superblock:
    e2fsck -b 8193 <device>
Avatar billede mfalck Praktikant
19. oktober 2006 - 13:46 #3
ok - har du prøvet at trykke control-d og se om den kommer op igen ?
Avatar billede frankeweb Nybegynder
19. oktober 2006 - 13:49 #4
ja op til flere gange :(
Avatar billede frankeweb Nybegynder
19. oktober 2006 - 14:09 #5
Det var en fejl på disken, men tusinde tak for hæljpen som nok havde virket hvis der havde været et andet problem :)
Så smider du ikke et svar
Avatar billede mfalck Praktikant
19. oktober 2006 - 15:33 #6
ok