Avatar billede dost02ab Nybegynder
19. oktober 2006 - 12:08 Der er 4 kommentarer

Makro til at formatere billedere (Powerpoint)

Jeg har ganske lidt kendskab til VBA. Vil rigtig gerne have en makro, som kan ændre figurer fra excel til et alm. billeder i powerpoint. Skal virke sådan, at når powerpoint præsentationen er lavet, så skal makroen ændre alle figurene til almindelig billider, så kunder ikke kan se tallene ved at dobbeltklikke på figuren.

Håber een kan hjælpe mig

/Dorte
Avatar billede lablo Nybegynder
19. oktober 2006 - 13:15 #1
hej dorte hvis jeg ikke har misforstået spørgsmålet, er det så rigtigt at kunderne ikke skal kunne editere i dokumentet ? For hvis det er sådan så kan man i powerpoint )2003 som mit udgangs punkt er :-) lægge et password ind mod editering. funktioner  -> instillinger -> sikkerhed.

Ellers ville jeg vælge at lave screenshots af de tal der skal ind fra starten. Ja det er lidt mere tidskrævende, men så er man ikke usikker på hvad der ligger i dokumentet. Jeg har ikke selv kendskab til at man kan konvertere excel til ex. jpeg fra powerpoint.

Håber dette gav en brugbar løsning :-)
Lars
Avatar billede learningvba Nybegynder
19. oktober 2006 - 14:58 #2
Jeg er ikke pp-haj, kender faktisk noget nær intet til VBA-delen :-)

Det kan lade sig gøre at bryde forbindelsen ved at højreklikke på et diagram, og så vælge Gruppering, Opdel Gruppe, hvorved du får en advarsel om at du bryder kæden og får et Office-tegneobjekt istedet for.

Nedenstående sub gør lidt derhenad, dog får jeg et fejlnr 70 når jeg kører rutinen igen igen... Ved ikke hvorfor og har ikke tid til at undersøge den, sorry.

Sub test()
  Dim lLong As Long
  Dim shShape As Shape
  For lLong = 1 To ActivePresentation.Slides.Count
      For Each shShape In ActivePresentation.Slides(lLong).Shapes
        On Error GoTo err70handler
        shShape.Ungroup
        On Error GoTo 0
      Next shShape
  Next lLong
  Exit Sub
err70handler:
  If Err.Number = 70 Then
      Err.Clear
      Resume Next
  Else
      Debug.Print "Unexpected error - " & Err.Number & " " & Err.Description
  End If
End Sub

Håber det kan hjælpe dig lidt på vej med at få brudt forbindelsen til Excel.
Avatar billede dost02ab Nybegynder
19. oktober 2006 - 15:39 #3
Tusind tak learningvba. Er meget imponeret. Suben virker præcis som jeg gerne vil have den til at virke. Så fantastisk.
Avatar billede learningvba Nybegynder
20. oktober 2006 - 07:35 #4
Alletiders :-), glad for at kunne hjælpe (også selvom jeg ikke selv helt forstod hvorfor det virker (fejlnr. 70))