Avatar billede tatsudoshi Nybegynder
18. oktober 2006 - 20:50 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

LED forvirring

Jeg har købt nogle LEDs fra sunbeam engang for et par år siden. Dengang kom de ikke i et "smart" kit, så jeg har kun selve LED pærerne.

Jeg har mailet med sunbeam for at få oplyst volt/amp, men det vil de ikke udlevere.
Jeg har hørt at 20mA er et rimeligt sikkert valg, så det vil jeg gå efter.
Jeg har 2-3 steder i PCen jeg vil hente strøm fra. Jeg vil gerne have at alle LEDs lyser ca lige kraftigt, og det er her problemet opstår.

Jeg har lavet et regneark ud fra Ohms lov og derfra fundet frem til at ved:
12v -> 575ohm = 21mA
10,5v -> 522,5 = 20mA
1,9v -> 105ohm = 18mA

Nu er det så jeg tænker at det virker lidt vildt at sætte 105ohm på en 1,9v linje til en LED, som sikkert kører fint uden modstand på 3,3 eller 5v rent.
Så er mit regnestykke forkert eller skal jeg bare ikke gå ud fra at fordi de har samme mA, lyser de nogenlunde lige kraftigt?

Mvh.
Avatar billede richardjensen Seniormester
18. oktober 2006 - 21:24 #1
Hvis du ikke er sikker på. at dine LED's er helt ens, holder det ikke med samme lys ved samme strøm. Men du kan ret simpelt afklare problemet ved forsøg, og du skal begrænse strømmen med en seriemodstand, som du selv er inde på, - uden seriemodstand vil det sandsynligvis ødelægge LED'en. Når du ikke har data på dine LED's, er det fornuftigt at gå ud fra ca. 20 mA, - ( typisk bør der være ca. 1,2 v spænding over LED'en - men der er efterhånden mange forskellige Led's med forskellige data - lysudbytte i forhold til spænding/strøm )
Men træk et par ledninger ud fra det/de sted(er)i PC'en hvor du vil tilslutte og prøv dig frem med seriemodstand/LED til du har lys efter ønske.
Din måde at beregne seriemodstand på skal ligge 'rettes lidt til' - du tagewr ikke hensyn til, at der er modstand i LED'en og at der altså vil være spændingsfald over den.
Hvis du vil forsyne fra 12 volt : træk så 1,2 v fra til Led'en, du har så 10,8 v til seriemodstanden --> 10,8 = 20/1000 * Rs --> Rs = ca. 540 ohm
Avatar billede tatsudoshi Nybegynder
18. oktober 2006 - 21:25 #2
Jeg kan fortælle at de er 100% ens.
Avatar billede richardjensen Seniormester
18. oktober 2006 - 21:26 #3
skal ligge 'rettes --> skal LIGE 'rettes
V.h. Richard
Avatar billede tatsudoshi Nybegynder
18. oktober 2006 - 21:28 #4
de 1,2v, hvordan er du kommet frem til det?
Avatar billede richardjensen Seniormester
18. oktober 2006 - 21:33 #5
Det er et typisk passende spændingsfald ovver en LED, - og selv om jeg ikke kender dine LED's, er jeg ret sikker på, de ligger tæt ved. Har du et voltmeter, så prøv at måle. ( Hvis du kigger på datablade for div. LED's vil du også kunne se det der )
Avatar billede richardjensen Seniormester
18. oktober 2006 - 21:38 #6
Da du ønsker at forsyne fra forskellige spændinger, kan du beregne seriemodstand til samme strøm i alle LED's
Avatar billede tatsudoshi Nybegynder
18. oktober 2006 - 21:45 #7
Du siger "Har du et voltmeter, så prøv at måle."
Hvad mener du helt præsis med dette? :)
Avatar billede richardjensen Seniormester
18. oktober 2006 - 21:55 #8
Dermed mener jeg: tilslut en LED med passende seriemodst. til en spændingskilde -fx. 12 volt og en seriemodstand på 560 ohm ( standardværdi, det er 54o ikke )- sæt så voltmetrets målepinde på hver sit LED-ben, - så vil du nok måle noget i nærheden af 1,2 volt. ( mål så tilsvarende spændingsfaldet over seriemodstanden -- - der har du så 'resten' af de 12 volt.
Brinck elektronik , http://www.brinck.dk/ , har under produkter/lysdioder en side med en del om brug af LED's - prøv at læse der.
Avatar billede tatsudoshi Nybegynder
18. oktober 2006 - 21:58 #9
Okay, så siger jeg mange tak for hælpen.
Hvis der ikke står noget om mit næste spørgsmål på brinks side, gider du så forklare det?

Hvad betyder "spændingsfaldet over seriemodstanden"? Jeg forstår det som at jeg også skal sætte målepine på hver side af modstanden.. :)
Avatar billede richardjensen Seniormester
18. oktober 2006 - 22:08 #10
Du forstår det rigtig -
du måler forskellen i spænding på de 2 steder, hvor du sætter målepindene på.
Avatar billede tatsudoshi Nybegynder
18. oktober 2006 - 22:13 #11
Jeg takker mange gange for hjælpen :)
Avatar billede tatsudoshi Nybegynder
19. oktober 2006 - 18:00 #12
Til andre der læser dette, kan jeg oplyse at på mine LEDs var der et fald på 1,34 volt. Heller regne med for meget end for lidt.

Jeg skulle lige prøve at benchmarke en LED og ved 4,5 volt blev lyset makant svagere end ved 3 volt og den  døede da også ret hurtigt derefter (10sek ca)