Avatar billede htmlbugg Nybegynder
18. oktober 2006 - 20:35 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Tagwall med mysql - Lidt hjælp?

Hejsa... Jeg prøver at lave en tagwall ved hjælp af php og mysql...

Er først lige begyndt på PHP så jeg er ikke så god endnu...

Det fungerer sådan her: tagwall.php - Indeholder en form hvor man skriver navn, by, hjemmeside, vælger køn med en radio button og så en besked...

Så er der tag.php som uploader informationerne i formen til mysql... Og så et link tilbage til tagwallen.

Men tagwall.php siger at der er fejl i min kode... Er der nogen der lige vil tjekke igennem og sige hvad der kan være fejl? Jeg bruger frac.dk og har opretter en mysql database der og lavet tabellen tagwall med de forskellige navne...

TAGWALL.PHP--->O
              |
              V

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<head>
    <title>[Tagwall]</title>
<meta name="Generator" content="Stone's WebWriter 4">
<meta name="Author" content="Steen Hjelmstrand" />
</head>
<body bgcolor="000000">

<center>
<font color="FFFFFF">
<H1>Tagwall</H1><br>
Velkommen til min tagwall... :)<br><br><br>
<FORM action="tag.php" method="post">
Navn: <input type="text" name="navn"><br>
Hjemmeside: <input type="text" name="hp" value="http://"><br>
By/Landsdel: <input type="text" name="by"><br>
<input type="radio" name="sex" value="HomeBoy">Mand | Kvinde <input type="radio" name="sex" value="Fly Girl"><br>
Besked:<br>
<textarea cols="30" rows="10" name="besked"></textarea><br>
<input type="submit"><br><br><br>
<hr><br>
<?php
$host = "193.168.1.3";
$u = "blastout";
$p = "********";
$db = "blastout";

mysql_connect($host, $u, $p) or die(Kunne ikke finde database);
@mysql_select_db($db);

$query = "SELECT * FROM tagwall";
$result = mysql_query($query);
$num = mysql_numrows($result);

$i = 0;

while ($i < $num)
    {

$navn = mysql_result($result,$i,"navn");
$hp = mysql_result($result,$i,"hp");
$by = mysql_result($result,$i,"by");
$sex = mysql_result($result,$i,"sex");
$besked = mysql_result($result,$i,"besked");

echo "<hr>Tag: $navn<br>Hjemmeside: $hp<br>City: $by<br>$sex<br><br>Besked<hr><br>$besked<br><br>";

    $i++;
    }

?>

</font>
</center>

</body>
</html>

Og så

TAG.PHP--->O
          |
          V

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<head>
    <title>[Tag.php]</title>
<meta name="Generator" content="Stone's WebWriter 4">
<meta name="Author" content="Steen Hjelmstrand" />
</head>
<body bgcolor="000000">
<center>
<?php
$navn = $_POST['navn'];
$hp = $_POST['hp'];
$by = $_POST['by'];
$sex = $_POST['sex'];
$besked = $_POST['besked'];
$db = blastout
$u = 'blastout';
$p = '********';

mysql_connect(192.168.1.3,$u,$p);

@mysql_select_db($db) or die( "Kunne ikke finde database");

$query = INSERT INTO tagwall VALUES ("'$navn','$hp','$by','$sex','$besked'");
mysql_query($query);

mysql_close();

?>

<a href="tagwall.php">Tilbage til tagwallen</a></center>

</body>
</html>

---------------------------------------------------------

Håber nogen kan hjælpe mig.... :) Har prøvet forskellige ting for at få det til at virke så det er derfor de har lidt anderledes kode :)
Avatar billede jaw Nybegynder
18. oktober 2006 - 20:38 #1
Du mangler nogle ".." omkring det her:
mysql_connect($host, $u, $p) or die(Kunne ikke finde database);
så det bliver:
mysql_connect($host, $u, $p) or die("Kunne ikke finde database");
Avatar billede htmlbugg Nybegynder
18. oktober 2006 - 21:01 #2
Det hjælper da lidt... Nu kan jeg se siden... Men i tag.php siger den også fejl... Kan du hjælpe med den os?
Avatar billede htmlbugg Nybegynder
18. oktober 2006 - 21:01 #3
Det er i linjen:

$query = INSERT INTO tagwall VALUES ("'$navn','$hp','$by','$sex','$besked'");
Avatar billede jaw Nybegynder
18. oktober 2006 - 21:03 #4
En på linie 16:
$db = "blastout";

og linie 20:
mysql_connect("192.168.1.3",$u,$p);

Hver gang du "manuelt" skriver noget, der ikke kommer fra en variabel eller er tal, skal det normalt være i "..".
Avatar billede jaw Nybegynder
18. oktober 2006 - 21:04 #5
Og linie 26:
$query = "INSERT INTO tagwall VALUES ('$navn','$hp','$by','$sex','$besked')";
igen et ".." problem...
Avatar billede htmlbugg Nybegynder
18. oktober 2006 - 21:06 #6
Ok men har prøvet at gøre tallet til en variabel og uden "" ... Og den siger stadig at der er en fejl... Prøver lige at rette noget andet og uploade igen :)
Avatar billede htmlbugg Nybegynder
18. oktober 2006 - 21:08 #7
Nu virker selve scriptet da :) Takker :D Ved ik om mysql'en virker endnu... :)
Avatar billede jaw Nybegynder
18. oktober 2006 - 21:08 #8
Så prøv det af :)
Avatar billede htmlbugg Nybegynder
18. oktober 2006 - 21:12 #9
Det gør det sgu ik... :S Lost connection on line 30 siger den på tagwall.php... Gjorde den også før... Men forstår det ikke har ændret mit password væk fra stjernerne og det skulle være den rigtige adresse og så videre... :S
Avatar billede htmlbugg Nybegynder
18. oktober 2006 - 21:13 #10
Nej hov! Havde skrevet 193 istedet for 192... Prøver igen :)
Avatar billede htmlbugg Nybegynder
18. oktober 2006 - 21:14 #11
YAY!!! DET VIRKER!! :D

http://www.blastout.frac.dk/tagwall/tagwall.php :)

Skriv et svar så har du pointsne :)
Avatar billede jaw Nybegynder
18. oktober 2006 - 21:17 #12
Hehe, så fint, så fint :)

Du behøver ikke give mig alle 150, så svært var det jo heller ikke. Desuden, så et lille trick:

Hvis du ikke ønsker, at brugeren selv skal klikke "tilbage", så kan du bruge:
header("Location: ".$_SERVER['HTTP_REFERER']);

Det kræver dog, at du ikke har nogen form for html-udskrift før. Altså head, html etc. tags skal alle væk.
Avatar billede htmlbugg Nybegynder
18. oktober 2006 - 22:08 #13
Heh havde tænkt mig at lave det på et andet tidspunkt :)