Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2006 - 19:13 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

i gang med C++

hejsa allesammen !!

jeg vil godt i gang med C++, men er i tvivl om hvilken editor jeg skal ha fat i, det jeg gerne vil som start er at programere Dos Promt. app'er.

og sener hen så i gang med Windows Programering.

hvad kan i forslå?

hvilke "kendte" programmer/ software er lavet i C++?

MvH Wackos
Avatar billede arne_v Ekspert
18. oktober 2006 - 19:17 #1
en ganske almindelig editor (fra notepad til ultraedit) og en command line
compiler er helt fint

der findes ogsaa diverse gratis C/C++ IDE'er
Avatar billede arne_v Ekspert
18. oktober 2006 - 19:18 #2
Windows og MS Office er skrevet i C og C++ (de maa vel kaldes kendte)

kernen i Windows er nok C mens stoerstedelen af resten er C++ (p.g.a. OLE/COM)
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2006 - 19:22 #3
Hvorfor er kernen C, er C++ ikke nyere? hvilken editor vil du forslå? kender du til nogen tutorials som ikke er forældet eller bare dårlig skrevet på nettet? :)
Avatar billede arne_v Ekspert
18. oktober 2006 - 19:44 #4
C++ er nyere end C, men:

1) familen gaar lang tilbage Vista->XP->2000->NT 4->NT 3.51->NT 3.1
  og den gang var C++ ikke saa almindelig

2) Win32 API som exposes overfor udviklerne er et C API

3) visse ting i kernen kraver en rimelig god kontrol over hvad koden goer og der
  er C bedre end C++

Jeg har ikke adgang til Windows source code, saa jeg ved ikke hvor meget de maate have
omskrevet i Windows kernen fra C til C++, men jeg tror ikke at det er meget.

Men gaar vi op i applikationer (baade Office og dem som kommer med Windows), saa
er OLE/COM et must og derfor maa stort set alt det vaere lavet i C++.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. oktober 2006 - 19:46 #5
Til noget saa komplekst som C++ vil jeg klart anbefale en 800 siders bog fremfor en
10 siders turtorial paa nettet.

Besoeg evt. dit lokale folke bibliotek.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. oktober 2006 - 19:47 #6
som udviklings miljoe:

en standard editor (textpad, jedit, notepad etc.) og mingw

eller:

dev-cpp (eller code::blocks)
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2006 - 20:03 #7
kunne det måske så bedre betale sig at gå i gang med C som en start? hvad er nemmest at blive sat ind i for en begynder? har en ide om at det er nemmest for en at arejde med et udviklings miljø, så dev.cpp eller code::blocks, hvad syntes du er bedst af det?

er der skrevet ogen gode bøger om C / C++ på dansk? eller skal man ha fat i en engelsk?
Avatar billede arne_v Ekspert
18. oktober 2006 - 20:16 #8
det er staerkt omdiskuteret hvorvidt man skal starte med C inden C++ eller
gaa direkte til C++

jeg tror at flertallet idag mener at man skal gaa direkte til C++ fordi man
laerer for mange unoder i C som virker i C++ men som ikke er den optimale
maade at goere det paa

min generation laerte C foerst ...
Avatar billede arne_v Ekspert
18. oktober 2006 - 20:17 #9
jeg kender kun dev-cpp, men bertel brander mener at code::blocks er bedre

jeg foretraekker selv en standard editor
Avatar billede arne_v Ekspert
18. oktober 2006 - 20:18 #10
dansk eller engelsk ? jeg ville nok satse paa engelsk !

stoerre udbud og hoejere kvalitet
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2006 - 20:19 #11
hmm .. okay, notepad er fin nok eller? og så en compiler? hvor kan man få fat i sådan en
Avatar billede arne_v Ekspert
18. oktober 2006 - 20:24 #12
Avatar billede arne_v Ekspert
18. oktober 2006 - 20:25 #13
jeg vill enok vaelege noget en lille smule bedre end notepad, men personen bag tastaturet
betyder mere end editoren !
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2006 - 20:26 #14
der er jo mange at vælge imellem :-/ kan jeg ikke få et direkte link
Avatar billede arne_v Ekspert
18. oktober 2006 - 20:41 #15
http://prdownloads.sourceforge.net/mingw/MinGW-5.0.2.exe?download

kan vist hjaelpe dig med at faa det hentet og installeret
Avatar billede mollevp Nybegynder
18. oktober 2006 - 21:46 #16
>> 3) visse ting i kernen kraver en rimelig god kontrol over hvad koden goer og der
>>  er C bedre end C++

Hej Arne, jeg kom til at sidde og spekulere over hvor man ville have større kontrol i C end man har i C++ - men jeg har ikke rigtigt selv kunne komme på noget.. Har du nogle eksempler?
Avatar billede bertelbrander Praktikant
19. oktober 2006 - 00:39 #17
Ting der tilgår hardware og interrupt routiner er ofte lavet i C.
Dels fordi det kører en anelse hurtigere og dels fordi det skal kunne interface til assembler.
På laveste niveau er der ikke vundet ret meget ved at bruge C++.

Til Linux kernen bruger man vist stadig ren C til det meste.

Code::Blocks:
http://www.codeblocks.org/
Er en nem måde at komme i gang, hvis du downloader og instalerer versionen MED mingw compiler er du i gang på 5 minutter.

Der er en lille starter guide her:
http://www.cplusplus.com/doc/tutorial/
Avatar billede arne_v Ekspert
19. oktober 2006 - 01:09 #18
Det er normalt ikke vanskeligere at kalde asembler fra C++ end fra C.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. oktober 2006 - 01:26 #19
Hvis man programmer C++ og ikke C i C++, så programmerer man typisk på et lidt
højere niveau.

Nu er jeg ikke Windows kernel kyndig, men jeg kender lidt til kernel mode
programmering på VMS.

På VMS har man i kernel mode en stack på 8192 bytes. Det er skam nok til en hel masse.
Men ikke hvis man begynder at jonglere rundt med store data mængder.
Objektorienteret C++ vil typisk både bruge mere memory end C og være vanskeligere
at estimere memory forbrug for.

På VMS har man i kernel mode med interrupt prioritet level over et eller andet
(2 tror jeg) ikke lov til at page d.v.s. at man skal have låst både al
sin kode og al sin data i fysisk memory. I objektorienteret C++ kan det godt
være lidt svært at gennemskue hvilke memory adresser man bruger.
Avatar billede Slettet bruger
19. oktober 2006 - 12:27 #20
arne v -> hvad ville du vælge istedet for notepad?

berthel -> hvorfor vil du vælge code::blocks?

og generelt, kan det bedre betale sig at starte med C istedet for C++??

og til sidst hvad bruger man af database i C/C++?
Avatar billede arne_v Ekspert
19. oktober 2006 - 13:03 #21
en af de store allround editorer: jeg kender mange som er glade for ultraedit (men den
koster en lille smule), jeg ved også at en del er glade for textpad, personligt
foretrækker jeg jEdit (kræver java på PC, men det har jeg !), jEdit er gratis - det
mener jeg også at textpad er
Avatar billede arne_v Ekspert
19. oktober 2006 - 13:04 #22
Avatar billede arne_v Ekspert
19. oktober 2006 - 13:05 #23
du kan bruge alle databaser i C/C++: Access, SQLServer, MySQL, Oracle, DB2 etc.

der er flere forskellige database API'er til hver

hvis du fortæller hvilken database du vil bruge så kan jeg fortælle dig
hvilke API'er du kan vælge mellem
Avatar billede Slettet bruger
19. oktober 2006 - 13:09 #24
tror jeg prøver med code::blocks i første omgang, da det er med indbygget compiler. takker for jeres kommentare, smider i et svar?:)
Avatar billede arne_v Ekspert
19. oktober 2006 - 13:19 #25
det er dev-cpp nu også, men du gaar ikke helt galt med code::blocks til at starte med

og svar
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2006 - 18:19 #26
er gået i stå med programering pga. nyt arbejde ;( / :)