Avatar billede kimlarsen1978 Nybegynder
18. oktober 2006 - 18:55 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Mere end 5 sammenhængende STORE bogstaver

Hejsa
Er der nogle der har en js func eller et RegEx, der kan tjekke om der i en tekst er 5 eller flere sammenhængende store bogstaver og komme med en alert?

Ex:
- Dette er EN TEST PÅ at der SKAL komme en alert
- OBS: her skal ikke komme alert

Håber der er nogle der ved hvordan og vil hjælpe :)
Avatar billede hardcorewizard Nybegynder
18. oktober 2006 - 20:23 #1
Når du siger sammenhængende, mener du så uden mellemrum? Antager at der godt må være mellemrum, da du har det i dit eksempel.

Du kan f.eks. bruge en RegEx som følger:

.*?[A-Z ]{5}.*?

Den skulle gerne matche som du beskriver, har dog ikke testet den. Den understøtter dog ikke ÆØÅ.
Avatar billede kimlarsen1978 Nybegynder
18. oktober 2006 - 22:22 #2
Hejsa
Kan den tage højde for mellemrum? Altså vil den reagere på "DER ER IKKE 5 HER, MEN ALT, men DET er der når mellemrum regnes med..."

Er det derfor der er mellemrum mellem Z og ] - er det for at tage højde for ovnstående?
Avatar billede roenving Novice
19. oktober 2006 - 00:11 #3
Mellemrum tæller ganske rigtigt med pga. af det mellemrum ...

-- hvis du vil gøre det ordentligt, skal du nok lige en omvej, for ovenstående vil f.eks. matche: A B C !-)

var txt1 = "Dette er EN TEST PÅ at der SKAL komme en alert";
var reg = /[A-ZÆØÅ]{5}/;
if(txt1.replace(/ /g,"").match(reg)){
  alert("Du må ikke bruge 5 store bogstaver efter hinanden !-)");
}
Avatar billede kimlarsen1978 Nybegynder
19. oktober 2006 - 19:09 #4
Fino :)

Lige et sidste problem, jeg har sat det i en function, men jeg vil gerne kunne parametrestyre antallet af sammenhængende bogstaver - hvorfor virker nedenstående ikke?

function tjekCapitalLetters(strText, intNumberOfLetters){
    var txt1 = strText;
    var reg = /[A-ZÆØÅ]{+intNumberOfLetters+}/;
    if(txt1.replace(/ /g,"").match(reg)){
          return "Brug ikke så mange store bogstaver i teksten, benyt venligst retskrivningsreglerne.";
    }else{
        return ""
    }
Avatar billede kimlarsen1978 Nybegynder
19. oktober 2006 - 20:16 #5
var reg = "[A-ZÆØÅ]{" + intNumberOfLetters + "}";

:-)

Smid et svar, bitte :)
Avatar billede roenving Novice
19. oktober 2006 - 23:55 #6
var reg = new RegExp("[A-ZÆØÅ]{" + intNumberOfLetters + "}");

-- velbekomme '-)
Avatar billede kimlarsen1978 Nybegynder
20. oktober 2006 - 17:12 #7
:)
Avatar billede roenving Novice
21. oktober 2006 - 00:49 #8
-- og tak for point ;~}