Avatar billede dope Nybegynder
19. maj 2001 - 09:35 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Randomize

Jeg laver et udtræk fra en database med en where klause.

select index,navn,status from tabel where status = inaktiv

Blandt denne selection ønsker jeg at vælge et random indexnummer (randomindex) der herefter udsættes for følgende.

eks.
update tabel set status = aktiv where indeks = randomindex

Spørgsmålet er:
Hvordan vælger jeg et random nummer mellem indextal fra et recordset der ikke er fortløbende?
Avatar billede brian Nybegynder
19. maj 2001 - 10:07 #1
SELECT MIN(ID) AS minID, MAX(ID) AS maxb
Avatar billede brian Nybegynder
19. maj 2001 - 10:14 #2
ups !!
  SELECT MIN(ID) AS minID, MAX(ID) AS maxb
giver dig mindste og højeste værdi.
Herefter skal du finde ud af om det ID du vælger med randomize eksisterer i databasen.

Randomize
RanTal = Int(Rnd(1)*(maxb-minb))+minb
giver et tilfældigt tal mellem mindste og højeste værdi.
Avatar billede brian Nybegynder
19. maj 2001 - 10:16 #3
Det er dog noget rod jeg sidder og laver !!!!

SELECT MIN(ID) AS minID, MAX(ID) AS maxID

Randomize
RanTal = Int(Rnd(1)*(rs(\"maxID\")-rs(\"minID\")))+rs(\"minID\")

Avatar billede dope Nybegynder
19. maj 2001 - 10:56 #4
Kan du prøve at descifrere randomize sætningen... jeg har lidt svært ved at gennemskue den...

Det kan være tømmermændende taler deres  klare sprog... :-)
Avatar billede brian Nybegynder
19. maj 2001 - 12:54 #5
kender det godt - er i samme situation, hehe.

tilfældigtTal = Int(Rnd(1)*(højeste værdi)-(mindste værdi))+mindste værdi

altså du vælger et tilfældigt heltal - Int(Rnd(1)

næste del :
*top)+bund - hvis du skal bruge et tal mellem 1 og 10 skal top være 10 og bund 1.
Hvis du skal bruge et tal mellem 50 og 75 skal top være 25 og bund være 50 (bund + top = 75).

Jeg ved ikke om det er til at forstå, men jeg er som sagt i samme situation - for meget humle og for lidt søvn - skal til stor fødselsdag om nogle timer så jeg er ved at reparere lige nu :-)

Avatar billede tofte Juniormester
19. maj 2001 - 13:48 #6
set rs = Server.CreateObject(\"ADODB.Recordset\")
    rs.Open \"SELECT COUNT(*) as antal from banner WHERE etellerandet\", Conn, 1, 3

    antal = rs(\"antal\")

if antal <> 0 then
    set rs = Server.CreateObject(\"ADODB.Recordset\")
    rs.Open \"SELECT * FROM Banner WHERE shown<>exp\", Conn, 1, 3

    randomize

    linie = int(antal * rnd)

    rs.MoveFirst
    rs.Move(linie)
end if
Avatar billede dope Nybegynder
19. maj 2001 - 15:14 #7
tofte >>
Hvad menes der med recordset.movefirst / recordset.move(linie)?
Avatar billede tofte Juniormester
19. maj 2001 - 15:30 #8
der er for øvrigt en fejl shown<>exp skal selvfølgeligt være de samme betingelser som oppe i den øverste SQL.

rs.movefirst går til den første record i databasen. rs.move går til det nummer i recordet som man har skrevet i parantesen. linie angiver et tilfældigt tal, man flytter derfor til en tilfældigt record i databasen.

Her efter kan du vha. rs(\"felt\") få udskret indholdet af et felt i recorden.
Avatar billede dope Nybegynder
17. august 2001 - 16:55 #9
Det fik jeg sgi ikke en si uj af.... æv bæv...