Avatar billede mekaniker Nybegynder
18. oktober 2006 - 00:36 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

validering med regexp

Hvordan validere jeg dette input med regexp.

det mmå indeholde 0-9, a-z, A-Z, æøå, ÆØÅ og følgende specieltegn: ( ) ' " & # - + _
Specieltegnene må kun være der hvis der er andre karaktere.
Yderligere må der også gerne være et mellemrum.
Avatar billede roenving Novice
18. oktober 2006 - 04:51 #1
Må specialtegnene kun findes, hvis der er et 'almindeligt' tegn forrest ?-)
Avatar billede mekaniker Nybegynder
18. oktober 2006 - 07:39 #2
ja !
Kender du evt. nogle danske toturial's eller sites med hjælp til fortsåelse af regexp
evt. nogle engelske, hvor det er skåret ud i pap og lette at forstå.
Avatar billede roenving Novice
18. oktober 2006 - 23:35 #3
if( !txt.match(/^[a-zæøå][a-zæøå ()'"&#+_-]*$/i) ){
  //validerer ikke
}

-- jeg er ikke stødt ind i nogle bare nogenlunde gode på dansk, men måske kan du finde noget under Perl eller f.eks. c# eller Java, som _næsten_ bruger dem på samme måde som javascript ...

Men et par links kan du da få:
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/script56/html/js56jsgrpregexpsyntax.asp
http://www.javascriptkit.com/javatutors/re.shtml
http://www.regular-expressions.info/index.html

-- men bemærk, at du sjældent støder ind i tuts, som ikke i en eller anden grad er fejlbehæftet, så test altid omhyggeligt !-)
Avatar billede mekaniker Nybegynder
27. oktober 2007 - 01:39 #4
Nu er jeg begyndt at programmere igen, også tænkte jeg, at jeg lige ville ryde lidt op i mine uafsluttede sager herinde!

Så hvis du vil have noget kredit, så læg et svar

Mvh
Mekaniker
Avatar billede roenving Novice
30. oktober 2007 - 02:29 #5
Oki '-)
Avatar billede roenving Novice
01. november 2007 - 16:21 #6
-- og tak for point ;~}