Avatar billede elcaudillo Nybegynder
11. oktober 2006 - 22:47 Der er 2 kommentarer

sort skærm og skrattende lyd

Det hele startede med at jeg købte en ny skærm: http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=215622

Da begyndte min computer at genstarte uden varsel )den lukkede ikke winxp ned først, bare som man trak stikket ud og tændte med det samme igen. der kunne gå et par timer mens den var tændt el. kun ½time. Jeg synes tiden imellem blev kortere jo længere der gik.

jeg troede det muligvis var en driver/software fejl, med den nye skærm. men udskudte hele tiden reinstallalionen af windows.

men pludselig efter et par dage, begyndte den at gå i sort og komme med en skrattende lyd. der fandt jeg ud af at den var helt glat, men kunne godt i starten være på et 15-30 min, inden den gjorde det igen. så jeg kunne kopiere det vigtigste over på min usb-stick.

men efter et par gange, kunne den ikke engang nå at starte windows op inden den gik sort og skrattede.

først troede jeg at lyden kom fra harddisken, da jeg tog lågen af og lyttede. men da jeg koblede dem fra og dvd-drevene kom det stadig. så jeg regner stærkt med at kommer fra kabinet højtaleren. men udover ny skærm, er der ikke sket nogen ændringer, af hvad jeg kan huske

jeg har prøvet at starte op med winxp cd for at reperere el. formatere. men den er gået i stå inden.
strømforsyningen er rimelig ny, og har før kunne trække mere. men derfor kan der jo godt være problemer med dem nu.
jeg har også prøvet at skifte ram, og fjerne lydkort. men heller ingen effekt.

hardware:
asus kv8-se deluxe
AMD Athlon64, 3000+, S754
GeIL 1GB Value PC3200 400MHz DDR
Creative Soundblaster Audigy 2 ZS Bulk
Kingston ValueRAM - 2 x 512 MB- DDR - 400 MHz
Antec SmartPower 2.0 SP-500PEC
HD-91-160 * 160 GB Hitachi 7200rpm 7K250 - 8MB
Seagate 7200.7 160GB, 8MB, ATA
LiteOn SOHW-1693S-05C, DVD±RW, Black

er der nogen der har muligheder. for jeg er gået helt kold og er desperat.. og har ikke mulighed for sådan lige at skifte al hardware ud med andet, for at teste.

det var en lang smøre, men jeg håber i kan klare den.
hjælp!:)
Avatar billede combo Nybegynder
12. oktober 2006 - 11:51 #1
Nå men det var jo ikke så godt...
Og desværre slipper du jo ikke for at skifte det der er defekt. :-<
Som du beskriver det har du udelukket CdRomdrev og harddisk som fejlkilder.
Det der umiddelbart står tilbage er bundkort og cpu.
PSUen (strømforsyningen) virker sandsynligvis da jeg forstår det som at der er lys i computerens POWER-leddiode når du starter op, men sort skærm.
Cpu-køleren kan tit godt larme men det har ikke betydning for om du kan starte op, Har du prøvet at frakoble køleren?
Nogen Beep lyde ?
For at konstatere om lyden kommer fra computerens egen højtaler kan du jo koble den fra på boardet. Skratter det stadig, er det nok ikke den.

Slap af du skal nok få det til at virke :-)
Avatar billede elcaudillo Nybegynder
12. oktober 2006 - 16:59 #2
når jeg starter op er der først ikke sort skærm, men hvor den virker helt normalt. man kan fx også komme ind i bios. nogle gange hvis den har stået noget tid, kan jeg nå at komme ind i windows. og ja der er lys når den går i sort skærm.

jeg har prøvet at tage kabinet speakerkablet ud, og så kommer der ikke lyd. så det er ikke fra en hardware. men måske et signal om at noget er galt:)

men hvordan kan jeg teste om det evt er bundkort el. cpu? eller måske for den sags skyld grafikkort.

ja jeg ved godt at jeg kommer til at skifte det der er defekt:) men jeg vil bare helst ikke have at jeg så først skiftet cpu, finder ud af det ikke er det. skifter mobo, finder så ud af at det ikke er det. osv:)