Avatar billede donkazz Nybegynder
11. oktober 2006 - 17:16 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Links til tutorials ang relationsdatabaser og .NET / C#

Hejsa!

Jeg har bevæget mig ud på en usikker planke her... :-D

Jeg er igang med at lave min aller aller første løsning i .NET, og jeg troede egentligt det ville være nemt og ret simpelt. Men jeg blev hurtigt klogere.

Jeg har installeret Visual Web Developer 2005 Express Edition, og så har jeg fuldt en videotutorial på www.asp.net om hvordan man opretter tabeller, datasets og gridview controls. Mit problemer er så bare nu, at den database jeg vil tilføje, slette og rette i, består af 3 tabeller der har relation til hinanden, modsat den tutorial dér hvor det bare var en enkelt tabel og ja avanceret skulle det så IKKE være åbenbart. ;)

Min database ser sådan her ud:

Tabel: Tlfnumre
NrID (int)
Nummer (nvarchar(20))
Navn (nvarchar(20))
Afdeling (int)

Tabel: Afdeling
AfdID (int)
AfdNavn (nvarchar(20))
Land (int)

Tabel: Land
LandID (int)
LandNavn (nvarchar(20))

Det er sådan set det...
Så tabellen "Tlfnumre" relaterer til "Afdeling" som relaterer til "Land".

Det jeg vil kunne er at indsætte et nyt telefonnummer i tabellen "Tlfnumre". Og man skal selvfølgelig vælge et land og en dertilhørende afdeling før man kan indsætte personen.

Altså jeg har lige lavet det i almindelig ASP og det spiller jo fint, men jeg synes det var en god måde at bryde den første barriere op til .NET for mig, men jeg må indrømme jeg allerede er fuldstændig fortabt. Jeg aner simpelthen ikke hvor jeg skal lede og hvad jeg skal kigge for.. :-|

Al hjælp er pointværdig (stort set) - om det er links til tutorials der kan lede mig ind på en løsning ang. ovenstående, jeg vil blive meget taknemlig!

På forhånd tak..
Avatar billede hacked Nybegynder
11. oktober 2006 - 20:15 #1
Såvidt jeg lige umiddelbart kunne se vil følgende hjælpe dig lidt på vej:

http://www.codeproject.com/cs/database/relationaladonet.asp?df=100&forumid=14883&exp=0&select=1084281

Good luck :)

PS. At låne en ADO.Net 2.0 bog ville nok ikke være af vejen. =)
Avatar billede hacked Nybegynder
11. oktober 2006 - 20:21 #2
Artiklen giver også en indblik i stored procedures. Subroutiner der næsten er uundværlige når det gælder kommunikation med en database.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. oktober 2006 - 02:06 #3
1)  du skal glemme *ALT* om ASP når du går igang med ASP.NET !

2)  for noget ADO.NET så kig på http://www.csharp-station.com/Tutorials/AdoDotNet/Lesson01.aspx
Avatar billede arne_v Ekspert
12. oktober 2006 - 02:06 #4
stored procedures er gode til nogle ting, men det er ikke sjovt den dag der
skal skiftes database
Avatar billede donkazz Nybegynder
12. oktober 2006 - 18:50 #5
Jeg kigger på linksne her i løbet af de næste par dage. Umiddelbart kan jeg se det kræver lidt sjælero at få læst det igennem. :-D

Gider en af jer at fortælle mig hva en stored procedure er? Hvad den gør/kan og hvordan den er hensigtsmæssig og selvfølgelig også hvornår den er uhensigtsmæssig...? :) :)
Avatar billede arne_v Ekspert
12. oktober 2006 - 19:02 #6
en stored procedure er en subroutine skrevet i (udvidet) SQL som er gemt i databasen
og udfoers paa databasen server

der kan vaere baade performance og security fordele ved at bruge stored
procedures

de er imidlertid ikke specielt portable mellem databaser selvom de fleste
databaser har dem
Avatar billede donkazz Nybegynder
12. oktober 2006 - 19:17 #7
Og så kommer amatørprogrammøreren her igen: hvad er definitionen på en subroutine? :)
Avatar billede arne_v Ekspert
12. oktober 2006 - 19:42 #8
VB.NET:

Shared Sub

C#:

static void

(og maaske ikke saa heldigt et valg, da en stored procedure normalt godt kan
returnere noget)
Avatar billede donkazz Nybegynder
13. oktober 2006 - 08:22 #9
Jeg tænkte mere på hvad faen det er for noget... :-D altså hvad det bruges til og sådan?

Kan I høre jeg lige har åbnet side 1 på ASP .NET 2.0 for Dummies? :)
Avatar billede hacked Nybegynder
13. oktober 2006 - 13:39 #10
Hehe - Man skal jo starte et sted.
Supplerende læsning: http://en.wikipedia.org/wiki/Subroutine
Avatar billede donkazz Nybegynder
24. oktober 2006 - 15:59 #11
Hvilket sprog skal jeg bruge til det her .NET? Jeg har købt ASP .NET 2.0 For Dummies, men den er skrevet med henblik på Visual Basic 2005, men en kammerat har plapret om C#... Jeg aner jo ik hvad der er bedst? Hvad synes I?
Avatar billede arne_v Ekspert
24. oktober 2006 - 16:16 #12
forskellen er ikke saa stor - reelt set - det er mest overfladisk syntax

men kender du VB6/VBA/VBS(ASP) saa vil du sikkert finde VB.NET mest naturlig

kender du Java/C++ saa vil du sikkert finde C# mest naturlig