Avatar billede rusti Nybegynder
10. oktober 2006 - 23:36 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hentning af data i database ud fra et kalenderår

Hej er der nogen der kan hjælpe mig med at få lavet en linie der går ned i min database under et feltnavn der hedder løn og lægge alle beløb sammen som passer til det årstal vi er i ud fra kalenderen altså fra den 010106 til 311206.

Eks.
Adodc3.RecordSource = "select sum(løn) as sumløn where #" & 010106 & "#<=Dato AND Dato<=#" & 311206 & "#  AND Førernr='" + Førernr + "'"
Avatar billede kabbak Professor
10. oktober 2006 - 23:46 #1
Linien kan jeg ikke lave, men du finder indeværende år sådan

where year(Dato)= Year(date())  AND Førernr='" + Førernr + "'"
Avatar billede kjulius Novice
11. oktober 2006 - 01:05 #2
Det kommer nu lidt an på, hvilken database du bruger. Date() er helt rigtig hvis du bruger Access, men de fleste andre databaser bruger CURDATE() til at returnere dags dato.

SELECT SUM(løn) AS sumløn
FROM dintabel
WHERE YEAR(dato) = YEAR(CURDATE())

Men din brug af # om datoer gør, at jeg tror kabbak er på rette spor... - det er typisk Access notation.
Avatar billede rusti Nybegynder
11. oktober 2006 - 11:22 #3
Hej nu har jeg prøvet dette men det virker ikke

Adodc5.RecordSource = "SELECT SUM(løn) AS sumløn From skatteoplysninger Where Year(Dato) = Year(DATE()) AND Førernr='" + Førernr + "'"

Den henter bare alt der står i Feltnavnet Løn ikke efter dato, om der står det er år 2005 eller 2006 det er den ligeglad med

Jeg har også prøvet Dato1 = Year(Date) men så får jeg bare en fejl hvor der står Expected Array

Jeg bruger Access som database
Avatar billede kabbak Professor
11. oktober 2006 - 16:14 #4
"SELECT Sum([løn]) AS SumLøn FROM skatteoplysninger GROUP BY Year([Dato]), [Førernr]
HAVING (((Year([Dato]))=Year(Date())) AND (([Førernr])='" & Førernr & "'))"
Avatar billede kjulius Novice
11. oktober 2006 - 17:56 #5
--> rusti: Jeg synes din forespørgsel ser rigtig ud. Måske skal du lave en .requery bagefter du har ændret din .RecordSource?
Avatar billede rusti Nybegynder
12. oktober 2006 - 02:45 #6
Hej kabbak nu virker det med det sidste du skrev tak for hjælpen gider du sende et svat så får du dine point...
Avatar billede kabbak Professor
12. oktober 2006 - 10:03 #7
et svar ;-))