Avatar billede andreas-p Nybegynder
10. oktober 2006 - 21:27 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Ødelagt Harddisk

Jeg sad og brugte min harddisk og pludselig sagde den to mærklige lyde, hvor efter den ca. 30 sekunder efter sætter ud, og computeren fryser. Jeg pråver at genstarte men nu kan jeg ikke boot'e Windows fra den igen. Den beder om at sætte System CD'en i og trykke Enter, men når jeg vælge at repareare Windows siger den at der ikke der ikke er noget at installere på. Vi har pråvet at sætte den som sekundær harddisk på en anden PC, og der virker den. Skal jeg bare skrotte den og købe en ny eller er der hjælp at hente ?
Avatar billede venturer Nybegynder
10. oktober 2006 - 21:37 #1
Først: Hvis du kan læse disken fra en anden maskine vil jeg forslå at du øjblikkeligt får taget en backup af de data du gerne vil gemme. Blot for tilfældets skyld :)

Nogle producenter har forskellige værktøjer du kan downloade for at diagnosticere din harddisk. Hvis du har svært ved at finde det, så skriv lige hvilket mærke din HD er samt hvilken model.
Avatar billede nybegynder2006 Nybegynder
10. oktober 2006 - 21:40 #2
jeg har lige haft samme problem - sidder faktisk og forsøger at skrive nøjagtig det samme bare uden de to mærkelige lyde... Jeg kan kun sige at harddisken virker ikke, kun første gang den blev sat til som sekundær harddisk. Har nu lige købe en ny pcér af bar ærgelse... Rigtige mænd tager ikke backup. De græder og køber ny pcér. Kan ikke hjælpe dig, men kan helt sikker bruge et godt svar
Avatar billede nybegynder2006 Nybegynder
10. oktober 2006 - 21:46 #3
Hvis jeg må være med på en lytter... har samme problem med en ældre harddisk model Quantum fireball CX,3,5 series 20 GB hardisk. - men er total blank på området og... undskyld jeg sådan deltager i dette emne uden at kunne bidrage med noget
Avatar billede andreas-p Nybegynder
10. oktober 2006 - 21:49 #4
Ok, det med backup'en skal jeg nok lige se på. Harddisken er en Maxtor DiamondMax 10 160Gb.
Avatar billede Slettet bruger
11. oktober 2006 - 07:57 #5
Hvis den virker som slave på en anden computer uden sygelige mislyde ville jeg da
1) redde de data der har interesse
2) køre en "chkdsk /r /f" på den pågældende disk
3) køre en defragmentering på den pågældende disk
Det hele skal gøres mens disken er monteret som slave
Avatar billede dragonknight Juniormester
11. oktober 2006 - 12:59 #6
Hvis helgec indlæg ikke giver resultater, kan du montere disken i den position den havde da problemet opstod. Booter op på din XP CD, og går ind i genoprettelseskonsollen og fyrer kommandoen fixboot afsted. Exiter genoprettelseskonsollen og genstarter maskinen.
Personlig ville jeg nok ikke have den store tillid til en disk der opfører sig på denne måde, men ville udskifte den umiddelbart.
Avatar billede cyberspace Nybegynder
11. oktober 2006 - 14:07 #7
Et foreslag hvad med at checke Bios og se om HD er blevet deaktiveret. hvis ja prøv at aktiver
Avatar billede andreas-p Nybegynder
11. oktober 2006 - 19:50 #8
Jeg siger mange tak for hjælpen, men heldigvis er der stadig garanti så jeg sender den tilbage til Maxtor.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
11. oktober 2006 - 21:13 #9
Vær opmærksom på at de ikke redder dine data for dig!!! Dem skal du selv have backup af.
Avatar billede venturer Nybegynder
12. oktober 2006 - 08:27 #10
Hvis du sender den tilbage skal du stadig lige chekke om ikke MaxBlast (hedder det vist) programmet kan se om der er fejl. Det er dumt at sende en HD ned til dem hvis de ikke finder nogle fejl på den. Flere af producenterne ønsker at man bruger deres eget værktøj for at undgå unødigt tidsspilde.
Avatar billede cyberspace Nybegynder
13. oktober 2006 - 08:39 #11
Ofte skal man betale for at få hecket for fejl hvis de ikke finder fejl/når frem til at der ikke er fejl.

En af mine venner sendte tv til reparation engang. han kom til at betale 300 kr. (selv om der var garanti) da der ikke var fejl på tv'et (han havde hvis istedet et defekt kabel - så check inden du sender
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
11. november 2007 - 14:47 #12
Lidt respons!
Avatar billede andreas-p Nybegynder
11. november 2007 - 18:41 #13
Harddisken er solgt, luk emnet.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
11. november 2007 - 19:36 #14
Så hvem vil du tildele point?
Avatar billede andreas-p Nybegynder
11. november 2007 - 22:28 #15
Ingen for jeg fandt selv ud af det, og jeg sendte den ikke ind til nogen reaperation.
Avatar billede andreas-p Nybegynder
11. november 2007 - 22:28 #16
Det var HDD'ens SATA indgang der var dårlig.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
11. november 2007 - 23:24 #17
Ok, så læg selv et svar og accepter dette, medmindre du vil give point til nogen her.
Avatar billede andreas-p Nybegynder
13. november 2007 - 15:49 #18
Indgangen på HDD'en var meget dårlig så stikket let rystede sig løs.