Avatar billede pfp Nybegynder
09. oktober 2006 - 20:11 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Synkroniser udviklings- og liveserver

Hej,

Jeg sidder med en udviklingsserver med en SQL Server 2000 og en Live server, ligeledes med SQL Server 2000.

Jeg tænker lidt over hvordan "man bør" gøre mht. til synkronisation mellem disse.

Eksempelvis i en situation, hvor jeg tilføjer en tabel på udviklingsserveren, eller retter en datatype i en eksisterende tabel. Hvordan får jeg så dette "spejlet" op på live serveren?

Jeg ønsker naturligvis ikke at mine test rækker (altså selve data) skal smides op live, og jeg ønsker ligeledes ikke en 2 vejs synkronisation. Retningen bør altid være fra udvikling --> live.

Findes der en "trylleløsning" til dette, eller hvordan bør det gribes an?

Jeg hører meget gerne om hvordan du/I gør i det daglige.

Glæder mig til at høre Jeres bud.

/pfp
Avatar billede terry Ekspert
09. oktober 2006 - 20:33 #1
Red-Gate make very good tools for doing this.
www.red-gate.com
Avatar billede pfp Nybegynder
09. oktober 2006 - 22:04 #2
Hi,

That looks very interesting.

Am I correct that itsn't something that can be done "out of the box" with SQL server?
Avatar billede terry Ekspert
10. oktober 2006 - 11:26 #3
Well I'm no experte at SQL although I use it regularly, but I'm quite sure there is no "built-in" tools to do this.

When you make changes to your udv. dB its possible to generate the SQL scripts which can be used to make the same changes to your prod . dB. If its only a few changes then thats OK, but if you make lots of changes then Read-gates tools can be used to compare both databases and generate the necessary SQL to synchronize the two. It can also be used to synchonize the data from prd to udv if you need to test.
In my opinion its well worth the money. (No I dont get any commision :o) )
Avatar billede lykholt Nybegynder
11. oktober 2006 - 19:06 #4
Hvis det drejer sig om oprettelse af nye tabbeller og lign, kan du bruges SQL serverens script funktion til at generere det SQL script der skal til for at oprette det nye objekt og derefter køre dette script på produktionsserveren.

Med hensyn til ændringer i eksisterende layout, kan man i SQL server Enterprise manageren få vist SQL'et for de ændringer man laver
Avatar billede terry Ekspert
16. oktober 2006 - 18:10 #5
whats the status pfp, do you still need help?
Avatar billede lorentsnv Nybegynder
18. oktober 2006 - 09:46 #6
Hvis du ikke har mulighed for at investere i programmer som synkroniserer databaser mellem produktion og test, er der eventuelt også muligheder for at sammenligne databaserne ved at bruge system views/tabeller, som lister f.eks. alle kolonner.

Hvis du laver en
select * from INFORMATION_SCHEMA.COLUMNS

vil du få oversigt over alle tabeller/views i en bestemt database. Disse informationer kan du sammenligne mellem de to miljø, og lave noget SQL der viser forskeller i de to miljø. Det er heller ikke nogen umulig opgave at lave en sp, som eventuelt kan lave noget af opdaterinsarbejdet for dig.

Der er også muligheder for at hente ud informationer om bl.a. relationer/constraints.

Som terry nævner, findes det programmer som benytter sig af disse informationer, og gør arbejdet for dig.
Avatar billede pfp Nybegynder
24. oktober 2006 - 16:44 #7
Hej,

Tak for alle forslag. Jeg endte med at vælge en løsning ala den fra Red-Gate blot istedet fra EMS.
Avatar billede terry Ekspert
24. oktober 2006 - 17:40 #8
thanks pfp
that EMS looks very interesting