Avatar billede dejbjerg Nybegynder
09. oktober 2006 - 15:24 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Dato fra txt felt til MySql db

Jeg har en form med et input felt, hvor der indtastes en dato med formatet: dd-mm-yyyy

Den postes til $time_dato:
if(isset($_POST['time_dato'])){$time_dato = $_POST['time_dato'];}

Datoen vil jeg gerne have lagret i min database som en date (med format: yyyy-mm-dd)

Jeg har prøvet med:

$ins = "INSERT INTO `proj_timer` (`time_bruger_id`, `time_projekt_id`, `time_txt`, `time_dato`, `time_tid`) VALUES ('$time_bruger_id', '$time_projekt_id', '$time_txt', 'STR_TO_DATE($time_dato, %d%m%Y)', '$time_tid')";
mysql_query($ins) or die (mysql_error());

Men det spiller ikke rigtigt - er der én, der har et bud?
Avatar billede coderdk Praktikant
09. oktober 2006 - 18:06 #1
$ins = "INSERT INTO `proj_timer` (`time_bruger_id`, `time_projekt_id`, `time_txt`, `time_dato`, `time_tid`) VALUES ('$time_bruger_id', '$time_projekt_id', '$time_txt', STR_TO_DATE($time_dato, '%d-%m-%Y'), '$time_tid')";
mysql_query($ins) or die (mysql_error());

burde virke på dd-mm-yyyy
Avatar billede dejbjerg Nybegynder
09. oktober 2006 - 21:29 #2
Giver syntax fejl i sql'en.

$ins = "INSERT INTO proj_timer(time_bruger_id, time_projekt_id, time_txt, time_dato, time_tid)VALUES('$time_bruger_id', '$time_projekt_id', '$time_txt', '$time_dato', '$time_tid')"; Er syntaktisk iorden..

$ins = "INSERT INTO proj_timer(time_bruger_id, time_projekt_id, time_txt, time_dato, time_tid)VALUES('$time_bruger_id', '$time_projekt_id', '$time_txt', 'STR_TO_DATE($time_dato, %d-%m-%Y)', '$time_tid')"; Er også i orden, men giver 0000-00-00
Avatar billede dejbjerg Nybegynder
09. oktober 2006 - 22:03 #3
Det kan gøres med:
list($dag, $maaned, $aar) = explode('-',$time_dato);
$ny_dato=$aar.'-'.$maaned.'-'.$dag;

$ins = "INSERT INTO proj_timer(time_bruger_id, time_projekt_id, time_txt, time_dato, time_tid)VALUES('$time_bruger_id', '$time_projekt_id', '$time_txt', '$ny_dato', '$time_tid')";
mysql_query($ins) or die (mysql_error());

Men kønt er det ikke..
Avatar billede coderdk Praktikant
09. oktober 2006 - 22:04 #4
$ins = "INSERT INTO proj_timer(time_bruger_id, time_projekt_id, time_txt, time_dato, time_tid)VALUES('$time_bruger_id', '$time_projekt_id', '$time_txt', 'STR_TO_DATE($time_dato, %d-%m-%Y)', '$time_tid')";

er forkert og bør være:

$ins = "INSERT INTO proj_timer(time_bruger_id, time_projekt_id, time_txt, time_dato, time_tid)VALUES('$time_bruger_id', '$time_projekt_id', '$time_txt', STR_TO_DATE($time_dato, '%d-%m-%Y'), '$time_tid')";

Du kan teste det i phpMyAdmin eller en command line SQL ved at sige:

SELECT STR_TO_DATE( '24-12-2006', '%d-%m-%Y' );

Den skulle være god nok!
Avatar billede dejbjerg Nybegynder
09. oktober 2006 - 22:05 #5
Ville hellere have STR_TO_DATE() til at virke
Avatar billede coderdk Praktikant
09. oktober 2006 - 22:05 #6
Prøv lige efter den $ins = linje at skrive:

echo $ins;

og paste hvad den skriver - så må vi kunne se hvor fejlen er ;P
Avatar billede coderdk Praktikant
09. oktober 2006 - 22:06 #7
doh det skal jo være:

$ins = "INSERT INTO proj_timer(time_bruger_id, time_projekt_id, time_txt, time_dato, time_tid)VALUES('$time_bruger_id', '$time_projekt_id', '$time_txt', STR_TO_DATE('$time_dato', '%d-%m-%Y'), '$time_tid')";

:)
Avatar billede dejbjerg Nybegynder
09. oktober 2006 - 22:07 #8
You have an error in your SQL syntax. Check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '(04-10-2006, '%d-%m-%Y'), '')' at line 1
Avatar billede dejbjerg Nybegynder
09. oktober 2006 - 22:08 #9
You have an error in your SQL syntax. Check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '('12-10-2006', '%d-%m-%Y'), '')' at line 1

Jeg fatter hat!
Avatar billede coderdk Praktikant
09. oktober 2006 - 22:12 #10
Prøv lige at køre denne select i phpMyAdmin eller MySQL-Front eller hvad du bruger:

SELECT STR_TO_DATE('12-10-2006', '%d-%m-%Y');

Den skulle gerne returnere

Avatar billede henninghabor Nybegynder
09. oktober 2006 - 22:14 #11
Efter hvad jeg kan se er $time_id tomt?
Avatar billede coderdk Praktikant
09. oktober 2006 - 22:16 #12
Igen, prøv lige at skrive SQL'en ud og paste den her...
Avatar billede dejbjerg Nybegynder
09. oktober 2006 - 22:17 #13
SQL-forespørgsel: ((Kørt i phpmyadmin))

SELECT STR_TO_DATE( '12-10-2006', '%d-%m-%Y' )
MySQL returnerede:

#1064 - You have an error in your SQL syntax.  Check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '('12-10-2006', '%d-%m-%Y')' at line 1
Avatar billede coderdk Praktikant
09. oktober 2006 - 22:18 #14
Hvad version af MySQL kører du med?
Avatar billede coderdk Praktikant
09. oktober 2006 - 22:19 #15
SELECT VERSION();

Jeg tror ikke at din MySQL understøtter STR_TO_DATE() ?

Min giver mig:

mysql> SELECT VERSION();
+-----------+
| VERSION() |
+-----------+
| 5.0.18    |
+-----------+
1 row in set (0.00 sec)

mysql> SELECT STR_TO_DATE('12-10-2006', '%d-%m-%Y') AS Datoen;
+------------+
| Datoen    |
+------------+
1 row in set (0.00 sec)
Avatar billede dejbjerg Nybegynder
09. oktober 2006 - 22:19 #16
>>Henninghabor $time_id? ...mener du $time_tid?
Avatar billede coderdk Praktikant
09. oktober 2006 - 22:21 #17
Du er nok nødt til at bruge din nødløsning med explode/list ;)
Avatar billede dejbjerg Nybegynder
09. oktober 2006 - 22:22 #18
det kan godt være min er 4.0.27
Avatar billede dejbjerg Nybegynder
09. oktober 2006 - 22:27 #19
Nåmen tak for hjælpen alligevel - jeg lever med mit hurtige fix :/
Avatar billede dejbjerg Nybegynder
09. oktober 2006 - 22:41 #20
STR_TO_DATE() virker først fra 4.1.1 og frem :P
Avatar billede henninghabor Nybegynder
09. oktober 2006 - 22:57 #21
Se bort fra min kommentar. Sorry.