Avatar billede daimidude Nybegynder
09. oktober 2006 - 11:07 Der er 6 kommentarer

Rs232, DTR, embedded controller og kortlæser

Goddag.

Jeg forsøger at få en kortlæser til at sende data til en indlejret controller, men...:
Comporten på controlleren har N/C (no connection) på pin 4, hvor der normalt er DTR (data terminal ready).

Kortlæseren bruger kun 4 forbindelser/pin 2,3,4,5 (Rx,Tx,DTR,GND).

Jeg mangler altså forbindelsen DTR på min controller. Jeg har skrevet en test-applikation i windows, som kun virker når DTR eksplicit er enabled - og min applikation på controlleren (hvor jeg altså ikke kan enable DTR) nægter at modtage data fra kortlæseren.

Hvordan kommer jeg "omkring" dette problem?
Avatar billede t-bee Novice
09. oktober 2006 - 14:59 #1
Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår sammenhængen, hvilken controller bruger du?
Kan du ikke bare lave en applikation der ikke er afhængig af DTR?
Ellers kan du evt. force den høj i dit kredsløb.
Avatar billede daimidude Nybegynder
09. oktober 2006 - 15:18 #2
Jeg har en controller (i-7188xc (ICPDAS)) med en com port/DB9-stik, og jeg har
en kortlæser. Kortlæseren gør brug af 4 forbindelser på sit DB9-stik.:
pin 2,3,4,5 (Rx,Tx,DTR,GND). DTR er nødvendig som strømforsyning for kortlæseren, men controlleren har ikke (som normalt) DTR på sin com port (pin 4).

Jeg frygter at dette betyder at det er nødvendig at "forfalske" DTR-signalet, dvs. bruge en ekstern strømforsyning til denne, med mindre man kan lave en jumper til pin 4 eller lign.
Controllerens com port ser ud som følger:

pin # - Acronym
1  -  Data+ (rs485)
2  -  TXD
3  -  RXD
4  -  N/C
5  -  GND
6  -  N/C
7  -  CTS
8  -  RTS
9  -  Data- (rs485)
Avatar billede t-bee Novice
09. oktober 2006 - 15:26 #3
Du skal nok have en seperat forsyning, læseren skal sikkert have 5V, du kan måske slippe godt fra bare at bruge en spændingsregulator f.eks. en 7805'er
Avatar billede daimidude Nybegynder
09. oktober 2006 - 15:39 #4
Ja, det var jo det jeg frygtede.

Jeg har kontaktet producenten for at være helt sikkert.
Om ikke andet så ved jeg at der findes en variant af controlleren (dvs 7188XA) som har DTR.
Jeg vender tilbage snarest.
Avatar billede t-bee Novice
09. oktober 2006 - 23:26 #5
OK, du skal bare sikre dig at controlleren kan levere den strømstyrke læseren kræver. Der er sikkert ikke tale om noget særligt, men det er bedst at være sikker, ellers kan man risikere fulstændigt sporadiske fejl.
Men ellers er det jo temmeligt simpelt med en spændingsregulator, og da der ikke er tale om store strømstyrker, kommer den ikke til at kræve nogen køling.
Avatar billede t-bee Novice
06. april 2009 - 12:09 #6
Status?