Avatar billede olholm Nybegynder
07. oktober 2006 - 00:47 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

bærbar med dvd-drev problemer

Jeg har en ældre TOSHIBA bærbar som jeg har mont. et dvd/cd-rw drev i, det virkede fint de første par uger men ikke mere. Når maskinen starter op skriver den "IDE #1 ERROR" men starter dog op men uden dvd drev, har mont. det gamle cd-drev igen uden held. HJÆLP
Avatar billede off-line Nybegynder
07. oktober 2006 - 02:19 #1
Her er noget jeg har skrevet af fra E.
haverslev:
Prøv følgende, kan evt. løse dit problem.
Klik på Start – Klik på Kør > Skriv: Regedit  - OK
Gå ned til HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}  ( findes kun en mappe der begynder med: 4D36E965 )
Hvis 'Upperfilters' eller 'Lowerfilters' står der, så slet dem.  –  Genstart Pc`en.
Avatar billede off-line Nybegynder
07. oktober 2006 - 02:41 #2
Her er også et "Fix" til at downloade:
http://www.dougknox.com/  Gå ind under "Win XP utilities" der ligger et fix,
som hedder "Restore CD/DVD drives to windows explorer".
Avatar billede haverslev Novice
07. oktober 2006 - 11:31 #3
Denne fejl tror jeg mere skyldes cabel select fejl- jumper bagpå cd/dvd drevet er nok sat til "CS" - prøv at sætte umperen om som den er i det gamle drev, enten master eller slave.
Avatar billede haverslev Novice
07. oktober 2006 - 11:38 #4
asveg - hehe, de der mærklige tegn ( –), er altså ikke meningen at de skal være der og hvorfor de er der ved jeg ikke, men ser ud til at de erstatter "bindestregen" ;o)
Klik på Start – Klik på Kør > Skriv: Regedit  - OK
Gå ned til HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}  ( findes kun en mappe der begynder med: 4D36E965 )
Hvis 'Upperfilters' eller 'Lowerfilters' står der, så slet dem.  –  Genstart Pc`en.
Avatar billede off-line Nybegynder
07. oktober 2006 - 12:22 #5
haverslev - Jrg har lige checkket min notesblok, hvorfra jeg har Kopieret
din anvisning. Der står de tegn heller ikke. Hvordan de er kommet med, begriber
jeg ikke. Men jeg tror heldigvis ikke, de på det sted, virker neningsforstyrrende. Jeg så dem godt, men da det var (skulle være) en kopi,
lod jeg det være. Jeg skal se efter næste gang:)
Avatar billede olholm Nybegynder
08. oktober 2006 - 17:16 #6
har prøvet begge dele nu, uden held
Avatar billede olholm Nybegynder
08. oktober 2006 - 17:18 #7
det er et drev til en bærbar og der er ingen jumpere at flytte
Avatar billede off-line Nybegynder
09. oktober 2006 - 15:33 #8
Fandt du ud af noget. F. eks prøvet med et andet drev?
Avatar billede olholm Nybegynder
09. oktober 2006 - 17:20 #9
SE spørgsmålet og mine komentarer:
(bærbar med dvd-drev problemer: Jeg har en ældre TOSHIBA bærbar som jeg har mont. et dvd/cd-rw drev i, det virkede fint de første par uger men ikke mere. Når maskinen starter op skriver den "IDE #1 ERROR" men starter dog op men uden dvd drev, har mont. det gamle cd-drev igen uden held. HJÆLP)
Avatar billede haverslev Novice
09. oktober 2006 - 20:37 #10
IDE #1 ERROR er enten noget med controlleren, stikket/kabel, jumpere til drevet at gøre.
Da det er et drev i bærebar, så er der ingen jumper (min forglemmelse)og drevet er vel sat ordenlig i stikket og korrekt på plads ?
Så er der f.eks et par ting mere vi kan prøve:
1.
Tryk på "Delete" knappen (DELL PC = F2) under opstart for at komme i Bios. Når du er inde i bios menuen, så tryk på F9 for load af default/optimized settings, klik herefter på F10 for at gemme/save (Y/J)

Hvis ikke, så:
Klik på  start > kontolpanel > System > klik på faneblad Hardware > klik på knappen Enhedshåndtering
Klik på + udfor IDE/ATA/ATAPI controllere
H-klik på Primær og Sekundær IDE kanal og vælg fjern
Genstart pc`en og lad windows finde og installere dem igen.
Avatar billede olholm Nybegynder
09. oktober 2006 - 22:15 #11
Hej igen. Så har jeg prøvet begge dele som du skrev, men det hjalp desværre ikke.Drevet sidder perfekt og jeg har også prøvet med et andet drev uden det hjalp. Venter stadig på hjælpen der skal til og ligger 100 point oven i de andre
Avatar billede olholm Nybegynder
15. oktober 2006 - 20:50 #13
så har jeg prøvet flere af de ting som linket beskriver, men det hjælper ikke, iøvrigt kan jeg jo hellere ikke få det gamle cd drev til at virke igen ( det virkede før jeg mont. dvd cdrw drevet )jeg prøver at få fat i et andet drev og ser hvad der sker.
Avatar billede olholm Nybegynder
24. januar 2007 - 15:31 #14
har købt en ny bærbar