Avatar billede kakadue Nybegynder
06. oktober 2006 - 03:00 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Tilfældige tal i et Word dokument

Hejsa

Jeg sidder og skal printe 300 kopier af det samme Word-dokument. I hver kopi vil jeg godt have et tilfældigt tal stående i sidehovedet og sidefoden. Jeg tænkte at det måske er muligt ved hjælp af en makro eller lignende.

Som baggrund kan jeg fortælle, at dokumentet er et spørgeskema, hvor folk har mulighed for at rive hjørnet med tallet på, af papiret, aflevere spørgeskemaet hvor samme tal stadig står i toppen, og så møde op senere til en lodtrækning.

Jeg håber nogen kan hjælpe mig. Jeg ser ikke frem til at skulle håndskrive to tal på 300 stykker papir (for ikke at tale om at jeg også skal randomisere dem og sørge for at der ikke er to dokumenter med samme tal).
Avatar billede supertekst Ekspert
06. oktober 2006 - 11:29 #1
Sidenr kunne vel anvendes - dette er entydigt og kan i givetfald indsættes på forskellige steder.
Avatar billede kakadue Nybegynder
06. oktober 2006 - 12:04 #2
Men kan jeg bruge det, så sidenr. bliver forskelligt på alle 300 kopier af dokumentet? Det nytter jo ikke noget at to beboere får det samme nr.
Avatar billede supertekst Ekspert
06. oktober 2006 - 15:00 #3
OK, hvis du fysisk kun har eet dokument, som udskrives 300 gange - så er det et problem - men en makro kan klare det ved at indsætte spørgeskemaet 300 gange i et dokument.
Avatar billede kakadue Nybegynder
06. oktober 2006 - 19:25 #4
Ja, det kan der selvfølgelig være noget om, men så kunne jeg jo også bare sidde og paste dokumentet 300 gange i samme dokument. Jeg synes bare det er en temmelig grov løsning.

Er der virkelig ikke en mere raffineret måde at gøre det på?
Avatar billede excelent Ekspert
07. oktober 2006 - 13:31 #5
Du kan indsætte et Felt i top og bund
felt med Time - vælg format (dato + tid)
så får du vist det du ønsker
Avatar billede kakadue Nybegynder
08. oktober 2006 - 11:01 #6
Hm, interessant.

Hvis jeg så laver en eller anden obskur blanding af minutter og sekunder, burde det give nogle gode tal. Men vil feltet blive opdateret for hver gang jeg printer dokumentet, eller kun når jeg åbner det (jeg sidder ikke ved en printer, så jeg har ikke mulighed for at afprøve det lige nu)?
Avatar billede excelent Ekspert
08. oktober 2006 - 11:20 #7
hvis du udskriver dem alle samme dag, skulle tiden jo være nok
har kun prøvet med 5 udskrifter - 1 af gangen
Hvis du kan fortælle mig hvordan man udskriver flere kopier, kan jeg lige teste
Avatar billede kakadue Nybegynder
08. oktober 2006 - 11:23 #8
Hvis du vælger Udskriv i Filer, kan du vælge "Antal kopier".
Avatar billede leif Seniormester
08. oktober 2006 - 11:24 #9
kakadue -> Du kan oprette et excel ark med 300 numre og lave en fletning, så vil du få et dokument med 300 sider og hver sit nr.
Avatar billede excelent Ekspert
08. oktober 2006 - 11:43 #10
desværre ved udskrift af flere kopier, opdateres Time-feltet ikke
Avatar billede supertekst Ekspert
08. oktober 2006 - 13:15 #11
Opret 2 "bogmærker" i Spørgeskemaet (løbenr & løbenr2), hvor løbenr ønskes udskrevet.

Indsæt følgende kode i spørgeskemaet - VBA-vinduet (Alt+F11) - Thisdocument:

Const antalSP = 300                                'Antal spørgeskemaer
Const nr = 100                                      'start løbenr

Dim løbenr As Integer
Sub startPrint()
    løbenr = nr
    printUd
End Sub

Private Sub printUd()
    For antal = 1 To antalSP
        indsætLøbenr "løbenr"
        indsætLøbenr "løbenr2"

        ActiveDocument.PrintOut
        løbenr = løbenr + 1
    Next antal
End Sub

Private Sub indsætLøbenr(bm)
    ActiveDocument.Bookmarks(bm).Select
    WordBasic.endofline 1
    WordBasic.Insert CStr(løbenr)
End Sub
Avatar billede kakadue Nybegynder
08. oktober 2006 - 13:35 #12
Okay, det der ser supergodt ud. Men skal jeg så bare vælge Udskriv og angive at jeg vil have 300 kopier og så kører den selv deropad? Eller skal jeg bare sætte en udskrift i gang og så fyrer den selv 300 kopier ud?
Avatar billede kakadue Nybegynder
08. oktober 2006 - 13:53 #13
Nånej, der fattede jeg den! Man skal bare afspille makroen og så går den i gang! Det er jo PRÆCIS det jeg ledte efter!

Jeg takker mange gange for svaret :)
Avatar billede supertekst Ekspert
08. oktober 2006 - 18:25 #14
Selv tak!