Avatar billede bovling Nybegynder
05. oktober 2006 - 18:50 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

html-kodning på/til MacBook

Hej,

Jeg har et problem med min hjemmeside. Jeg har lavet siden på en windows computer, men har nu skiftet til en MacBook. Når jeg åbner siden på Mac'en kan jeg ikke se baggrunden på min hjemmeside, er der nogen som kan hjælpe mig med kodningen?

www.anders-bovling.dk

På forhånd mange tak!

Hilsner
Anders
Avatar billede a1a1 Novice
05. oktober 2006 - 19:23 #1
bagrund? grå???
Avatar billede mclemens Nybegynder
05. oktober 2006 - 19:32 #2
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

<HTML>
<HEAD>
<TITLE>Anders Bøvling - Langsprinter & VM deltager</TITLE>
<STYLE>

html,body {margin:0px;padding:0px;}

p {margin:0px;}

A {
    TEXT-DECORATION: none;
    font-family: Verdana;
    font-size: 10px;
    color: black;
    cursor: default;
}
body,td,th {
    font-family: Verdana;
    font-size: 10px;
    color: black;
    cursor: default;
}
a:link {
    text-decoration: none;
    color: blue;
    cursor: hand;
}
a:visited {
    text-decoration: none;
    color: blue;
    cursor: hand;
}
a:hover {
    color: #000000;
    background-color: #0066cc;
    text-decoration: none;
}
a:active {
    text-decoration: none;
    color: blue;
    cursor: default;
}
html {
scrollbar-arrow-color: blue;
scrollbar-track-color: #6666FF;
scrollbar-shadow-color: blue;
scrollbar-face-color:#6666FF;
scrollbar-highlight-color:#6666FF;
scrollbar-darkshadow-color:#6666FF;
scrollbar-3dlight-color:blue;
}

</STYLE>
<!-- Indstillinger for baggrunden ændres i "test.css"-filen -->
<link rel="stylesheet" href="test.css" tye="text/css">

</HEAD>

<body>

<div style="margin:0px auto;width:832px;position:relative;">

<!-- Indstillinger for baggrunden start (Der skal IKKE ændres i denne opsætning
- Alle ændringer skal ske via "test.css"-filen -->
<DIV id=tip style="LEFT: -200px; VISIBILITY: hidden; POSITION: absolute; TOP: -200px">
<DIV id=tiptxt
style="BORDER-RIGHT: #576473 0px solid; BORDER-TOP: #576473 0px solid; FONT-SIZE: 9pt; BORDER-LEFT: #576473 0px solid; COLOR: #000000; BORDER-BOTTOM: #576473 0px solid; FONT-FAMILY: Tahoma; POSITION: absolute; BACKGROUND-COLOR: #acc3dc"></DIV></DIV>

<DIV align=center>

<TABLE width="832" border=0 align="center" cellPadding=0 cellSpacing=0 borderColor=#111111 id=AutoNumber1 style="BORDER-COLLAPSE: collapse;">

    <TBODY>
    <TR>
      <TD vAlign=top background="http://www.anders-bovling.dk/baggrund.jpg"><table width="832" height="600" border="0" align="center" repeat="no">
<!-- Indstillinger for baggrunden slut -->

<div id="indhold">
<!-- Menu -->

<DIV style="position:absolute; left:5px; top:140px; width:165px; z-index:6">
<iframe name="menu" src="http://www.anders-bovling.dk/menu/menu.htm" allowTransparency="true" width=165 height=410  scrolling=no frameborder=no style="border-style:solid; border-width: 0px; border-color: red;"></iframe>
<layer visibility=hide>
</DIV>
<!-- Slut -->

<!-- Navigations menu -->
<DIV style="position:absolute; left:175px; top:130px; width:400px; z-index:6">
<iframe name="navigation" src="http://www.anders-bovling.dk/navigation.htm" allowTransparency="true" width=540 height=25  scrolling=no frameborder=no style="border-style:solid; border-width: 0px; border-color: red;"></iframe>
<layer visibility=hide>
</DIV>
<!-- Slut -->

<!-- Hovedvinduet start -->
<DIV style="position:absolute; left:175px; top:150px; width:400px; z-index:6">

<iframe name="main" src="http://www.anders-bovling.dk/forside.htm" allowTransparency="true" width=655 height=400  scrolling=auto frameborder=no style="border-style:solid; border-width: 0px; border-color: red;"></iframe>
<layer visibility=hide>
</DIV>
<!-- Slut -->

<!-- Skal placeres nedderst i midten -->
<DIV style="position:absolute; left:0px; top:572px; width:770px">
<center>
<p>Copyright 2006 © Anders Bøvling</p>
</center>
<!-- Slut -->

</DIV>
</div>

</BODY>
</HTML>
Avatar billede mclemens Nybegynder
05. oktober 2006 - 19:37 #3
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
^ - tilfæjet så IE overholder mere css

html,body {margin:0px;padding:0px;}
p {margin:0px;}

^ - tilføjet for at nustille lidt margin og padding

<body>
^ - scroll="auto" fjernet

<div style="margin:0px auto;width:832px;position:relative;">
^ - div indsat til at rette lidt op på designet

<iframe name="main" src="http://www.anders-bovling.dk/forside.htm" allowTransparency="true" width=655 height=400  scrolling=auto frameborder=no style="border-style:solid; border-width: 0px; border-color: red;"></iframe>

^ - scrolling rettet fra yes til auto

</div>
^ - indsat lige før </body> og </html> for at lukke den ekstra div ...

... overvej at bruge lidt mere css og få udryddet
noget af det forældede html attribut styling ...
- og måske rykket css styles over i stylesheetet som jeg
ikke har kigget på ... jeg satte bare lige de nævnte punkter ind :)
Avatar billede bovling Nybegynder
05. oktober 2006 - 20:01 #4
Det ordner desværre ikke problemet i at åbne min hjemmeside...

åbner det med "safari" på min Mac...

Andre ideer? ?
Avatar billede mclemens Nybegynder
05. oktober 2006 - 20:07 #5
Ok, dunno ... havde kun FF og fejlen var også der
- den jeg kastede gjorde af FF også virkede ...
... m.h.t. safari, hjælper det så hvis du retter
background="" defineringerne til css baggrundsdefineringer?

... d.v.s. ...:
background="http://www.anders-bovling.dk/baggrund.jpg"
rettet til:
style="background:url('http://www.anders-bovling.dk/baggrund.jpg');"

... men kan ikke teste den del da min FF og IE virker p.t. :/
Avatar billede mclemens Nybegynder
05. oktober 2006 - 20:16 #6
(eller rettere IE virker hos mig på alle sider
... FF virker kun på den ene side du rettede)
Avatar billede bovling Nybegynder
05. oktober 2006 - 21:18 #7
Det hjælper desværre ikke på mit problem...:o)

Men kender du så en side hvor jeg kan downloade en FTP-uploader til min Mac?
Avatar billede mclemens Nybegynder
05. oktober 2006 - 21:27 #8
[ Det hjælper desværre ikke på mit problem...:o) ]
D.v.s. at du ikke vil lave rettelsen i 05/10-2006 19:32:03
når ca. 7% efterhånden bruger Firefox ... hmm, dit valg...
( safari lægger på ca 1% http://www.fdim.dk/?vis=page&ID=73 )

[ Men kender du så en side hvor jeg kan downloade en FTP-uploader til min Mac? ]
Nej, jeg ved som sagt intet om mac - andet end at en del mac brugere kører Firefox
- det positive ved Firefox til mac er at dem der koder websider på pc har mulighed for at optimere siderne til Firefox, da firefox fåes både til pc og mac ...

- Men overvej lige den rettelse jeg lagde, den skader ikke - lige nu
virker det ikke på forsiden i Firefox - da du har fjernet rettelserne ...
Avatar billede mclemens Nybegynder
05. oktober 2006 - 21:33 #9
(men hæng ud, der kan jo komme en forbi der kender safari)
Avatar billede bovling Nybegynder
05. oktober 2006 - 22:51 #10
Jo rettelserne ligger der, prøvede bare lige noget andet, og glemte at ligge dem op igen...:o)

Håber også der kommer en som kender til Safari. Vil jeg gerne se min hp i det "format" jeg kender den:o)

Mvh
Anders
Avatar billede mclemens Nybegynder
05. oktober 2006 - 23:35 #11
En lille ting ovre i din css fil står denne:
background:http://www.anders-bovling.dk/baggrund.jpg;
- det skal være
background:url('http://www.anders-bovling.dk/baggrund.jpg');

... måske vil en css validering og html validering hjælpe på Safari?
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.anders-bovling.dk%2F&charset=iso-8859-1&doctype=Inline
og en css validering: http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=www.anders-bovling.dk&usermedium=all
Avatar billede mclemens Nybegynder
06. oktober 2006 - 00:03 #12
Ved ikke om der er en mac ftp-uploader her ...
http://forums.macosxhints.com/archive/index.php/t-53431.html
ser ud til at der er et par links til nogle derinde...
(som f.eks http://www.onebutton.org/ )
Avatar billede mclemens Nybegynder
06. oktober 2006 - 00:40 #13
kom til at kigge i din css fil der står p.t.
style="background:ur.('http://www.anders-bovling.dk/baggrund.jpg');"
det skal være:
background:url('http://www.anders-bovling.dk/baggrund.jpg');
Avatar billede mclemens Nybegynder
06. oktober 2006 - 02:30 #14
Kiggede lige på at lave et valideret og optimeret eksempel af den forreste side til dig - du finder resultatet her: ww  ...slet mellemrum...  w.dkif.com/users/clemens/tmp/html-eksempel.zip

- pak ud og kør testside.html
... ved ikke om den virker i Safari, men den er bygget op som jeg ville bygge det op (eller rettere jeg ville nok ikke bruge frames, men hvis det skulle være
så er markup / css og scrollbar styling som jeg ville lave det ... )

Håber du kan bruge det, nat nat ;)
Filen indeholder:

css.css // css defineringerne

js.js // et lille javascript til at sætte scrollbar styles vis browseren er IE ... scrollbar styles er ikke gyldig css - derfor lagt externt og betinget ...

testside.html // filen du kan teste fremvisningen i Safari med - og hvis det virker kan du basere de andre sider på denne opbygning ... angivelserne i toppen af filen til den externe css fil og javascript filen skal nok justeres så den peger det rigtige sted hen :)

logo.jpg // den øverste del af baggrunden - udskåret for at minimere baggrundens størrelse fra 1400 kb. ned til 54 kb med logo og bund tilsammen ...

bund.jpg // bundstykket af den udskårede baggrund - gør at det runder i bunden ...
^ - stykket der var mellem bund og logo udskæringerne er lavet via. css istedet :)

(håber testfilen virker, ellers ser min egen side sikkert også skidt ud i Safari ... bemærk dog at menu navigations og forside filerne er ikke med - dem har jeg ikke kigget på - så dem skal du nok have fat i for at få din css til at virke derinde ;) - validering via css validatoren og html validatoren)
Avatar billede bovling Nybegynder
06. oktober 2006 - 07:12 #15
Nu har jeg ikke lige tid til at kigge på det før jeg kommer hjem fra skole, men det er umidlbart ud som om det kan løse problemet, men tjekker det lige når jeg engang kommer hjem:o)

jeg kan da prøve at se om din hp virker i Safari, hvis du sender et link.:o)

Er lige her igen med et svar kl 14:30 ca...
Avatar billede mclemens Nybegynder
06. oktober 2006 - 08:46 #16
www ... toys ... to ... kids ... com
Avatar billede mclemens Nybegynder
06. oktober 2006 - 09:00 #17
Et par små finpudsnings css rettelser til css filen:
#navimenu {
  width: 643px;
  float:right;
}

#navimenu iframe {
  width: 643px;
  height: 25px;
}

og

#rightcol {
  float:right;
  width:643px;
}

#rightcol iframe {
  height: 385px;
  width: 643px;
}

(for at få lidt afstand mellem venstre kolonne og højre)
Avatar billede bovling Nybegynder
06. oktober 2006 - 14:06 #18
Jeg kan fortælle dig mclemens, at det virker perfekt nu med min side, ser den optimalt i Safari....:D Tak Tak
Avatar billede mclemens Nybegynder
06. oktober 2006 - 14:14 #19
Velbekom, så klikker du bare på mit navn og accepter for
at lukke spørgsmålet... (Står p.t. med det ene ben ude ad
døren (posthus m.v.)) ... Rart vi fik det til at virke :)
(er tilbage igen 16/17 tiden ...)
Avatar billede mclemens Nybegynder
06. oktober 2006 - 16:24 #20
<link rel="stylesheet" href="css.css" type="text/css">

rettes til:

<link rel="stylesheet" href="/css.css" type="text/css">

og

<script type="text/javascript" src="./js.js"></script>

rettes til:

<script type="text/javascript" src="/js.js"></script>

... for at linjerne også virker ved undersiderne :)
(iframe src defineringerne skal også rettes for hver
ny kopi du laver af det - p.t. er det jo kun forsiden :) )
Avatar billede mclemens Nybegynder
06. oktober 2006 - 23:32 #21
Tak for point :)