Avatar billede heloo Nybegynder
04. oktober 2006 - 10:03 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

problemer med doctype

i ws 2005 får man som standard xml doctype:

!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

Jeg synes bare der er en del som ikke virker normalt i forhold til:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

f.eks: style="height:100%" på en tabel..

hvorfor mon?
Avatar billede keysersoze Guru
04. oktober 2006 - 10:21 #1
der kan være flere grunde til det - der er ikke den helt store forskel på html 4.01 og xhtml1 så en grund kan fx være at browseren går i quirks-mode. Dette kan den gøre hvis du fx bare har et tegn eller en blanklinie før din doctype.
Avatar billede c-sharp Nybegynder
04. oktober 2006 - 14:55 #2
I XHTML kan du ikke angive en højde.
Avatar billede c-sharp Nybegynder
04. oktober 2006 - 14:57 #3
Du kan læse mere om de forskellige DTD'er her: http://www.w3.org/MarkUp/
Avatar billede heloo Nybegynder
04. oktober 2006 - 15:02 #4
keysersoze havde faktisk ret med tom linie over doctype...
så han kan lige sende et svar her ;-)
Avatar billede keysersoze Guru
04. oktober 2006 - 15:11 #5
du kan godt lave højde i xhtml mig bekendt.. ellers fejler min kode i hvert fald et eller andet :)

Men laver man xhtml og browseren går i quirks-mode kan man ikke ;)

et svar herfra :)
Avatar billede heloo Nybegynder
04. oktober 2006 - 15:17 #6
det virkede da jeg fjernede den tomme linie ;-)
Avatar billede c-sharp Nybegynder
04. oktober 2006 - 15:20 #7
Ja du kan godt angive en højde i XHTML men det er ikke valid.

se evt. her: http://www22.brinkster.com/beeandnee/techzone/articles/htmltoxhtml.asp
eller her: http://www.eksperten.dk/spm/480512
Avatar billede keysersoze Guru
04. oktober 2006 - 15:31 #8
hvor på de to sites står der at man ikke kan det? jeg kan kun se at attributten height er invalid men her snakker vi jo css? har jeg overset noget?
Avatar billede c-sharp Nybegynder
04. oktober 2006 - 19:58 #9
Der står under den første artikel følgende, under punktet "XHTML Tables":
For <table> tag, attribute height is not supported in XHTML 1.0. Only the width is supported. The <td> tag does support the height attribute.
Avatar billede keysersoze Guru
04. oktober 2006 - 20:23 #10
jojo - men de snakker html-attributter og ikke styles. Det er der forskellen ligger :)
Avatar billede c-sharp Nybegynder
04. oktober 2006 - 21:17 #11
hmmm, det kan godt være jeg må bøje mig.
Beklager den forkerte information!