Avatar billede sklagenberg Nybegynder
03. oktober 2006 - 15:42 Der er 7 kommentarer

Problemer med centrering af dropdown menu

Hej,

Jeg har en CSS-stylet topmenu med dropdowns. baseret på listitems, som jeg ikke kan finde ud af få centreret.

Jeg bruger float-left for at align'e listitems op efter hindanden, men når man gør dette er det
umuligt at centrere menu'en, med mindre man angiver en fast bredde, og dette er meget upraktisk
da man jo helst ikke skal redigere i CSS'en, bare fordi man ændrer en tekst.

Dropdown menu'en, er baseret på ren CSS og en stump JS for IE (da ":hover" rulen kun er funktionel på A elementer).

Hvordan får jeg menu'en centreret ?

Filerne kan ses her:

Html/Js : http://www.bksv.com/%5Fdropdown/default.htm
CSS : http://www.bksv.com/%5Fdropdown/default.css

Jeg har prøvet mange forskellige ting, men det er endnu ikke lykkedes mig at finde en løsning på problemet.

Hvis du kender en metode, et link, har en idé til en eventuel løsning, skal du være yderst velkommen til at afgive dit bud.

På forhånd tak.
Avatar billede heymann Nybegynder
03. oktober 2006 - 15:58 #1
centreret?? mener du så dine links kommer ind på midten???? af siden?

//Heymann
Avatar billede olebole Juniormester
03. oktober 2006 - 16:00 #2
<ole>

Dit div 'navWrap' skal ikke positioneres absolute. Dernæst skal det have
    margin: 0 auto;
- for at centrere.

I øvrigt er din kode langt fra XHTML. For det første har du totalt rod i din CDATA-escaping. Dernæst er XHTML et subset af XML, hvorfor du skal bruge XML-DOM i dine scripts ... ikke HTML-DOM.
'document.all' kan således ikke bruges - og det kan 'this.className' heller ikke - under X(HT)ML.

I øvrigt server du dokumentet med forkert MIME-type, hvilket sammen med dine forkerte scriptinger betyder, at ingen somhelst har glæde af din XHTML-kode. Den bliver i stedet parsed som skidt 'HTML-suppe'  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
03. oktober 2006 - 16:02 #3
- måske, du skulle prøve at læse:
    http://www.eksperten.dk/artikler/537
    http://www.eksperten.dk/artikler/538
Avatar billede sklagenberg Nybegynder
03. oktober 2006 - 16:37 #4
Først og fremmest tak for svarene.

heymann:
Ja de skal placeres i midten.

olebole:
Først og fremmest er denne stump kode pillet ud af et større layout. Meningen med absolute position er, at få serveret menuen på toppen af siden, men nederst i koden. Det har visse fordele i forhold til søgemaskiner og text browsere, da indholdet bliver prioriteret først.

Jeg har ikke den store forstand på doctypes, men tak for artiklen.
Dog mindes jeg om en anden artikel, som forklarede der ikke var en synderlig forskel på, at køre HTML 4.01 og xHTML 1.0, hvilket har dannet grundlag for min handling.

Det er ikke selve bjælken som skal centreres, men de links som befinder sig i den.
Jeg har afprøvet "margin: 0 auto;" på diverse elementer dog uden held.

Mvh Søren
Avatar billede heymann Nybegynder
04. oktober 2006 - 07:26 #5
Hej Søren

Hvis jeg må se din kode ken jeg prøve at bygge en om. men ellers ken du jo bare bruge denne kode:

<div align="center">din menu</div>

//heymann
Avatar billede olebole Juniormester
04. oktober 2006 - 09:45 #6
Det er svært at give andre forslag, når man ikke længere kan tilgå dine sider  =)

Hvis der ikke er synderlig forskel på at køre HTML4.01 og XHTML1.0, er det vel det bedst tænkelige argument for at fortsætte med at skrive HTML4.01.
Årsagen til, der ikke er den store forskel er, at XHTML1.0 parses som (dårlig) HTML ... og så er det mere end svært at se meningen med at skrive XHTML1.0  ;o)
Avatar billede sklagenberg Nybegynder
05. oktober 2006 - 08:33 #7
Filerne skulle være tilgængelig nu.

Heymann: Denne metode er afprøvet og fungere desværre ikke.