Avatar billede aspersen Nybegynder
02. oktober 2006 - 22:12 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

fejl når side vises i Opera

Hej Eksperter!

Jeg har lige lavet en side på www.galleriartefactum.dk
Den ser fin ud i explorer og firefox, men Opera læser koderne lidt mærkeligt.
1)
Kan nogen hjælpe med en løsning? Her tænker jeg specielt på de runde hjørner og siden "kalender" hvor det går helt galt når man scroller indholdet.

Ved godt at det er en forsvindende lille procentdel, der bruger Opera - men alligevel. Hvordan med Mac - hvordan tjekker man hvordan siden ser ud og opfører sig hos Mac-brugere?

3)
Andre kommentarer?

mvh.

Aspersen
Avatar billede hingebjerg Nybegynder
02. oktober 2006 - 23:10 #1
en ting du kan gøre, er at køre dine sidder igennem w3c.org's HTML validator.

Så kan du se om din kode er valid HTML, og er den nu ikke det, ja så kan der godt forkomme foreskelle i de forskellige browsertyper.

http://validator.w3.org/
(her skal du nok vælge at få den kørt med HTML 4.01 Transitional)
Avatar billede aspersen Nybegynder
02. oktober 2006 - 23:26 #2
Ok - har prøvet at køre siden www.galleriartefactum.dk/index.html gennem validatoren - HTML 4.01 Transitional

Jeg er ikke helt sikker på hvordan fejlene skal læses - f.eks:

Error Line 112 column 7: end tag for element "TABLE" which is not open.
</TABLE>

Hvad betyder det lige - sammenlignet med min kildefil kan jeg ikke se at der skulle være noget galt!

Sikkert mig der er totalt blank havd angår de mere tekniske sider af HTML...

mvh.

Aspersen
Avatar billede hingebjerg Nybegynder
02. oktober 2006 - 23:33 #3
det den siger der er, at du har et end tag på </Table> men at den ikke kan finde start tag'et, altså <Table>

Her skal du nok se om du ikke er kommet til at have to slut tags </Table> til den samme <Table> start tag.
Avatar billede hingebjerg Nybegynder
02. oktober 2006 - 23:39 #4
men jeg må da indrømme jeg heller ikke lige kan se hvorfor den sige rder er en fejl der. For jeg kan heller ikke lige se det udfra din kilde kode. men måske det har noget at gøre med nogen af de fejl det siger der er "før" på siden.
Avatar billede hingebjerg Nybegynder
02. oktober 2006 - 23:41 #5
i din kode aller øverst, prøv da lige at skrive:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

i stedet for det du har til at stå.
Avatar billede aspersen Nybegynder
03. oktober 2006 - 00:36 #6
Det prøvede jeg lige!
Så ser explorer ud som siden ser ud i Opera!
Det var ikke kønt!
Jeg ved ikke lige med det validator-værk der - er sikkert OK for prof'er - men nok lige i overkanten til en hygge webdesigner som mig, eller hvad?

Men for at vende tilbage til de oprindelige spørgsmål:

1)Et bud på ændring i koden, så hjørnerne ser pæne ud i Opera?

2) Hvordan tjekker man, hvordan siden ser ud og opfører sig hos Mac-brugere?

mvh.

Aspersen
Avatar billede hingebjerg Nybegynder
03. oktober 2006 - 10:52 #7
det der e ri det er, at hvis du validere din kode med w3c, og den ikke kommer med nogle fejl, så er jeg ret sikker på at din side kommert il at se stort set ens ud i de 3 browsere.

Bl.a. kan jeg se at du gøre brug af "HEIGHT" i forbindelse med dine Tables, og det har jeg selv haft problemer med, og er gået væk fra at bruge dette, fordi netop denne gav forskelig visning i IE og Firefox.

Ved gódt det ikke lige er tilfældet her, at det er IE eller Firefox der er problemer med, men det kunne måske være derfor.
Avatar billede aspersen Nybegynder
03. oktober 2006 - 11:18 #8
En anden side jeg har lavet på www.jesperasp.dk indeholder imidlertid ikke DOCTYPE information, men vises fint i alle browsere!! Hmmm-  må hellere sætte mig lidt ind i de tekniske aspekter af html-kode og tolkning..

Hvor kan man mon finde gode indføringer i DOCTYPE og validatorer ?
Avatar billede olebole Juniormester
03. oktober 2006 - 12:16 #9
<ole>

For det første er det ikke et HTML-dokument, hvis ikke dokumentet påbegyndes med en DTD (DocType Definition).
Dernæst er det en absolut nødvendighed for ens visning i forskellige browsere, at du anvender en fuld DTD. Uden den vil IE gå i quirks mode og undlade at overholde nogle af de aller væsentligste dele af CSS-standarden (herunder CSS' Box-model):
    http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/dnie60/html/cssenhancements.asp

- læs under: The !DOCTYPE "Switch"

/mvh
</bole>
Avatar billede aspersen Nybegynder
03. oktober 2006 - 12:39 #10
Det begynder jeg at forstå!
Men ikke desto mindre vises siden www.jesperasp.dk flot i samtlige af de browsere jeg har prøvet (inkl. safari)!!

Mit oprindelige problem (se øverst) består dog stadigvæk. Det lader ikke til at jeg kan løse problemet ved at skifte DOCTYPE - men derimod ved at ændre på koden så den læses ens af forskellige browsere. Forslag til ændring modtages!

mvh.

Aspersen
Avatar billede mclemens Nybegynder
05. oktober 2006 - 01:35 #11
erstat: align=left
med style="float:left;"

og align=left
med style="float:right;"
Avatar billede mclemens Nybegynder
05. oktober 2006 - 01:48 #12
[ 3) Andre kommentarer? ] Hmm, Andre ting ... lidt mere css istedet for gammeldags attribut styling ville være godt - eksperimentering med at få det til at matche med fuld doctype anbefales ... Javascript lagt ud i ekstern fil ... Flot design ;)
Avatar billede mclemens Nybegynder
05. oktober 2006 - 02:02 #13
[ og siden "kalender" hvor det går helt galt når man scroller indholdet. ]
IE, FF og OP reagerer ens hos mig ... er det en gammel
OP eller hvad er fejlen ved din scrolling ?
Avatar billede aspersen Nybegynder
05. oktober 2006 - 09:52 #14
Hej mclemens!

Nu kommer nogle af de ting jeg ville høre. Godt at du er på banen!
Mht. siden "kalender" reagerer OP med at lave en scroll bar i højre side, selvom indholdet skulle være inden for det angivne felt. Desuden fungerer mit Expandable header script" ikke særlig godt i opera (klik på overskrifterne i "kalenderen"

Det er ganske givet en gammel OP:

Version    8.5
Build    7700
Platform    Win32
System    Windows XP
  Java    Sun Java Runtime Environment version 1.5
XHTML+Voice    Plug-in ikke indlæst

Men tak for dine svar!
Det giver points!

mvh.
Aspersen
Avatar billede aspersen Nybegynder
05. oktober 2006 - 12:18 #15
OK har lige opgraderet Opera til nyeste version.
Den viser stadig hjørnerne på en kedelig måde...
Prøver lige at ændre til style="float:left;"

mvh.
Aspersen
Avatar billede mclemens Nybegynder
05. oktober 2006 - 13:35 #16
Hej Aspersen, undskyld sen respons - er på arbejde p.t...

M.h.t. 05/10-2006 02:02:05 [ IE, FF og OP reagerer ens hos mig ... er det en gammel
OP eller hvad er fejlen ved din scrolling ? ]

^ - Så var det problemet med scrollingen som jeg ikke kunne se
da scrollingen virkede ens i min IE FF og OP - kigger lige på det
senere (iaften måske først) om jeg kan se fejlen ... Hjalp det med
scrolling problemet ved opdateringen ?

[ Den viser stadig hjørnerne på en kedelig måde...
Prøver lige at ændre til style="float:left;" ]
Jeps, det gælder også i min OP - derfor 05/10-2006 01:35:13

Tak for point :)
Avatar billede mclemens Nybegynder
05. oktober 2006 - 15:06 #17
Hvis du vil hurtig teste ændringen i 05/10-2006 01:35:13
i Opera kan du gå ind på siden og indsætte denne linje i adresselinjen
og trykke enter - den simulerer ændringen via. javascript :)

java script:document.body.innerHTML=document.body.innerHTML.replace(/align=\"left\"/g,"style=\"float:left\"");document.body.innerHTML=document.body.innerHTML.replace(/align=\"right\"/g,"style=\"float:right\"");void(0);

- Linjen er på en linje ved ikke om noget af den bliver skjult eller ombrudt ...
Avatar billede mclemens Nybegynder
05. oktober 2006 - 15:06 #18
^ Det gik :)
Avatar billede aspersen Nybegynder
05. oktober 2006 - 15:15 #19
Perfekt - se det er råd, man kan bruge til noget!
Jeg må ind oog lave om i kildeteksten.
Og ganske givet sætte mig ind i DOCTYPE-ting.
Det er stadig sådan lidt på happy-go-lucky stadiet når jeg laver html koder.
Nogen råd til info for glade amatører?

Kan man også simulere safari eller mac generelt?

mvh.

Aspersen
Avatar billede aspersen Nybegynder
05. oktober 2006 - 15:20 #20
Hej igen

Måske du også kan fortælle hvad jeg kan gøre på siden http://www.galleriartefactum.dk/tidligere.htm

Det lader til at opera ikke kan tolke koden <A NAME=""> som jeg bruger som links til de forskellige årstal på siden..

Aspersen
Avatar billede mclemens Nybegynder
05. oktober 2006 - 15:42 #21
[ Nogen råd til info for glade amatører? ]
Ikke rigtigt - der er generalt flere bugs man kan løbe ind i,
men så kommer det sjove med at løse dem eller evt. spørge om hvordan.
(jeg har ingen links til bugs lister / problemer - jeg er selv begyndt
at css'e i midten af sidste år ... før det tidspunkt var min markup som din
- jeg havde dog slet ingen css på mine sider og masser af frames :P )

[ Kan man også simulere safari eller mac generelt? ]
Har ingen mac - og har aldrig pillet ved en så kender
ikke Safari's parsing / håndtering af elementer ...

Kigger lige på 05/10-2006 15:20:16 :)
Avatar billede mclemens Nybegynder
05. oktober 2006 - 16:08 #22
Hmm, det er åbenbart et problem med det overflow:hidden; fordi
Opera ikke kan finde ud af at scrolle ned i selve div'en :/
... Kan ikke lige se en løsning på det problem :/

((( P.s.: husk at starte name og id attributter med a-z eller _ ikke tal først)
Avatar billede mclemens Nybegynder
05. oktober 2006 - 16:15 #23
med overflow:auto; så kan OP godt scrolle ned i div'en ...

if (iens6){
document.write('<div id="container" style="position:relative;width:600px;height:280px;border:0px solid black;overflow:hidden">')

->

if (iens6){
document.write('<div id="container" style="position:relative;width:600px;height:280px;border:0px solid black;overflow:auto;">')

... men det har dog en uheldig effekt på alle andre browsere - samt opera ...

... alternativt kan man måske lege med
Avatar billede mclemens Nybegynder
05. oktober 2006 - 16:16 #24
<A  href="#n02" onclick="if(navigator.userAgent.indexOf('Opera')!=-1)document.getElementById('container').style.overflow='auto';setTimeout('document.getElementById(\'container\').style.overflow=\'hidden\';',1);"
          target=_self>'06</A>
Avatar billede mclemens Nybegynder
05. oktober 2006 - 16:21 #25
Evt. med op defineret globalt som en js variabel et sted indenfor en script sektion
op=(navigator.userAgent.indexOf('Opera')!=-1);

og så

<a  href="#n02" onclick="if(op)document.getElementById('container').style.overflow='auto';setTimeout('document.getElementById(\'container\').style.overflow=\'hidden\';',1);" target=_self>'06</a>

... men det er dog lidt omstændeligt selvfølgelig - men sådan er OP i dette tilfælde åbenbart ... i andre tilfælde ved kodning er det så MS eller FF der driller - det er
nu ikke helt let altid :D

... evt. kunne du også lave en funktion til op som her:

<script type="text/javascript">
op=(navigator.userAgent.indexOf('Opera')!=-1);
function opjump(){
ocument.getElementById('container').style.overflow='auto';
setTimeout('document.getElementById(\'container\').style.overflow=\'hidden\';',1); //<- ved ikke om det 1 ms. måske skal øges til 10 ms ...
}
</script>

og så på links:

<a  href="#n02" onclick="if(op)opjump();" target=_self>'06</a>
Avatar billede mclemens Nybegynder
05. oktober 2006 - 16:21 #26
(undskyld flere posts, har ikke Opera på denne pc...)
Avatar billede mclemens Nybegynder
05. oktober 2006 - 16:25 #27
^ - derfor var 05/10-2006 16:16:22 fra en anden pc med op på :)
Avatar billede aspersen Nybegynder
05. oktober 2006 - 16:27 #28
Tak for det - så er der lidt at kigge på.
Som jeg har forstået det er der max 1-2 procent der bruger Opera - men for en god ordens skyld er det rart at vide at det ser ordenligt ud  uanset browser.

Tak igen!

Mvh

Aspersen
Avatar billede mclemens Nybegynder
05. oktober 2006 - 16:38 #29
Ok, velbekom :)
05/10-2006 16:21:15 er ikke testet - men jeg kan se en fejl i den:
ocument.getElementById('container').style.overflow='auto';
skulle være:
document.getElementById('container').style.overflow='auto';