Avatar billede stephanryer Nybegynder
02. oktober 2006 - 11:53 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Udfører update og insert med update sker ikke

Jeg ved ikke om dette er en .NET fejl eller en MySQL fejl, men fejlen lyder som følger:

1. Jeg kalder min aspx-fil fra min applet, denne kaldes med bl.a. en lang GET-variabel på 600 tegn indeholdende noget level-data (til et spil).

2. I ASPX-filen gør jeg følgende
a. Laver update i databasen hvor jeg indsætter det nye level-data med det på gældende tidspunkt.
b. Jeg aflæser "row affected" på cmd.ExecuteNonReader()
c. Jeg laver en insert i min log med levelid-opdateret, antal rows affected og samme tidspunkt.

3. Jeg aflæser værdierne i min database og her kommer det underlige:
- Nogle gange står der i log'en at der klokken x blev opdateret en level med id x og antals rows affected ved denne opdatering er 1. Men dette stemmer ikke overens med klokkeslettet i den tabel jeg opdaterede! Og leveldata er da heller ikke blevet opdateret i denne level-tabel.

Jeg aner ikke hvad denne fejl kan skyldes. Kan det være fordi jeg sender en værdi på 600 tegn til databasen? Men hvordan kan den så stadig sige 1 row affected?

Code:

protected void Page_Load(object sender, EventArgs e)
{
if (Request["levelid"] != null && Request.QueryString["leveldata"] != null)
  {
  int levelID = Convert.ToInt32(Request.QueryString["levelid"]);
  String leveldata = Request.QueryString["leveldata"];
  DateTime now = DateTime.Now;
  String query = "UPDATE ryerplexlevel SET leveldata = '"+leveldata+"', datesaved = '" + now.Year + "-" + now.Month + "-" + now.Day + " " + now.Hour + ":" + now.Minute + ":" + now.Second + "' WHERE ryerplexlevelid = " + levelID + " AND accepted = 0";
  OdbcConnection con = new OdbcConnection(Constants.CONNECTION_STRING);
  OdbcCommand cmd = new OdbcCommand(query, con);
  con.Open();
  int affected = cmd.ExecuteNonQuery();
  con.Close();
  Log.WriteToLog("Saved changes to a map with levelid: " + levelID+". Rows affected: "+affected);
}
På forhånd tak
Avatar billede martor Nybegynder
06. oktober 2006 - 18:27 #1
Så vidt jeg ved kan man højest sende 255 tegn i QueryString (GET). Kan det være en forklaring?

Derudover vil jeg anbefale dig at bruge MySql .NET connector fremfor odbc...
Avatar billede stephanryer Nybegynder
06. oktober 2006 - 19:42 #2
Jeg har hørt man kan sende op til 4000 tegn med en GET-var? Og det virker da også 90% af gangene.

Hvad er fordelen ved den connector du nævner fremfor odbc?
Avatar billede martor Nybegynder
06. oktober 2006 - 20:21 #3
Tror du har ret i det med QS, det var vidst i gamle dage at der var begrænsninger på.

Du kan læse om connectoren på http://www.mysql.com/products/connector/net/
I grove træk er fordelen ved den, at det er en ADO.Net connector som alt andet lige bør være hurtigere end en odbc + den er integreret i .NET (gennem ADO).

Vær i øvrigt opmærksom på at din query kan udsættes for sql-injection, da du tager din leveldata ubehandlet fra QS. Alt efter hvilken version af MySql du bruger vil du med fordel kunne benytte enten en Stored Procedure eller i det mindste benytte parametiserede kald.
Samtidig vil du nok kunne lave din dateSaved value nemmere, f.eks. ved now.toString(<ønsket format>);

Mht. din fejl, hvilken type felt er leveldata? Og hvor stor har du gjort den?
Derudover kan du prøve at smide en try-catch udenom dit execute-kald og se om der kommer en Exception.
Og du har tjekket at "affected" ikke er -1, ik?
Avatar billede stephanryer Nybegynder
06. oktober 2006 - 21:04 #4
min affected er altid 1 jo.

jeg kender godt til sikre parametre. har bare dovnet den her.

leveldata er en 600 tegns lang streng.
Avatar billede martor Nybegynder
06. oktober 2006 - 21:49 #5
Kan der snige sig et ' ind i leveldata strengen? Det vil jo lave rod i den...
Avatar billede stephanryer Nybegynder
07. oktober 2006 - 19:58 #6
Nej det kan der ikke. Strengen indeholder blot en lang række tal således:

"3524352435222255342"
Avatar billede stephanryer Nybegynder
17. januar 2007 - 11:16 #7
Hmmm, lukker.