Avatar billede acid-head Nybegynder
02. oktober 2006 - 08:00 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Bøger om software-design.

Hej gutter..

Jeg søger nogle bøger, der omhandler design af software. Det er altså ikke programmeringstutorials jeg er ude efter, men bøger der beskrive hvordan man bør opbygge programmer og lignende.

På forhånd tak :)
Avatar billede arne_v Ekspert
02. oktober 2006 - 13:08 #1
På hvilket niveau er du programmerings mæssigt ?

Applying UML and Patterns / Craig Larman

var en mulighed
Avatar billede acid-head Nybegynder
02. oktober 2006 - 18:19 #2
arne_v:
Jeg er ikke hardcore programmør, men har efterhånden en del erfaring i mange forskellige sprog, bl.a. Perl, Python, PHP, men også større sprog som C++, C# og Delphi. Jeg har ret godt kendskab til principperne i OOP og lignende, har lavet en del med sockets, XML og database-relateret.

Da jeg har lært det hele af mig selv og via tutorials, savner jeg at få nogle teoretisk principper sat på programmeringen, så det ikke bare bliver en løsning "som fungerer", men også en teoretisk god og passende løsning.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. oktober 2006 - 19:34 #3
saa lyder Larman som en god mulighed

(kode eksemplerne er i Java, men kode eksemplerne er ikke det vigtige i den bog)
Avatar billede arne_v Ekspert
02. oktober 2006 - 19:35 #4
har du laest GoF patterns bogen ?
Avatar billede acid-head Nybegynder
02. oktober 2006 - 20:31 #5
Nej, har ikke læst nogle bøger om programmerings-teknikker.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. oktober 2006 - 02:41 #6
GoF er også en klassiker

Design Patterns / Erich Gamma, Richard Helm, Ralph Johnson, John Vlissides
Avatar billede acid-head Nybegynder
03. oktober 2006 - 20:28 #7
Har læst nogle reviews af de to bøger på amazon.co.uk, og flere skriver at GoF Design Patterns er ret gammel, hvilket kommer til udtryk i kode-eksemplerne, men som nogle også påpejer, så er det jo principperne og ikke selve koden, der er vigtig.
  Den anden bog for nogle ret gode anmeldelser, og folk skriver at det er en grundig introduktion til Design Patterns og OOP generelt..

Lyder til at det er Applying UML and Patterns jeg skal have fat på..?
Avatar billede arne_v Ekspert
03. oktober 2006 - 20:47 #8
GoF eksemplerne er i C++

men de koerer paa helt forskellige niveauer

Larman drejer sig primaert om hvordan man kommer fra problem til kode d.v.s.
daekker ret bredt

GoF daekker ca. 20 low level problem stillinger og giver en loesning i detaljer
med beskrivelse af hvorfor og varianter
Avatar billede arne_v Ekspert
05. oktober 2006 - 04:33 #9
OK ?
Avatar billede arne_v Ekspert
10. december 2006 - 00:12 #10
??
Avatar billede acid-head Nybegynder
23. december 2006 - 19:10 #11
Kommer ikke så tit på eksperten.dk længere, men opdagede lige at jeg havde 30 point ude.. Undskyld ventetiden :)