Avatar billede strit Nybegynder
02. oktober 2006 - 05:36 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Bruger og admin GUI

Jeg er for første gang ved at lave en access database som rent faktisk skal bruges til noget.
De kommende brugere af databasen skal helst tilgå den via access.

Nå, men her kommer så mit store magiske spørgsmål.
Der skal både være brugere og administratorer på databasen. Jeg har fundet ud af, at gøre sådan at brugerne kun kan åbne en formular. Men de har stadig det normale database vindue, hvor man kan oprette nye tabeller, fomularer osv. De kan ikke oprette noget der da de ikke har rettigheder til det, men jeg ville gerne, hvis de kun kan se en fin GUI, som jeg har designet.
Er det muligt?, og er det så stadig muligt at administrator gruppen kan se det normale database vindue, eller en anden GUI, når de logger ind?
Hvis ja, fortæl venligst hvordan det kan gøres.

- Strit
Avatar billede mugs Novice
02. oktober 2006 - 05:47 #1
Thomas Jepsen har skrevet en udmærket artikel om sikkerhed i Access. Desuden er der på hjemmesiden MakeItEasy.dk et eksempel, hvor samme Thomas Jepsen skjuler min / max knapper.

Du kan desuden lave en autoexec makro der åbner en bestemt formular, men hindrer dog ikke at db kan åbnes "bagom".
Avatar billede strit Nybegynder
02. oktober 2006 - 15:45 #2
Hm
Avatar billede strit Nybegynder
02. oktober 2006 - 15:46 #3
Hmm, jeg synes ikke lige jeg kan finde den artikel af ham.
Yderligere mangler jeg især at finde ud af, hvordan jeg kan lave forskellige GUI, alt efter hvem der logger ind. Det gør ikke noget hvis jeg skal kode lidt. Burde jeg godt kunne klare.
Avatar billede mugs Novice
02. oktober 2006 - 16:49 #4
Artikel Nr. 314:

http://www.eksperten.dk/artikler/314

Du kan måle hvem der logger ind hvis personen f.eks har et brugernavn på et netværk med denne:

Me.Tekst0 = Environ("Username")
select case Tekst0
case = "Hans"
gør noget
case = "Kim"
gør noget andet
case = "Lotte"
gør noget tredje
end select
Avatar billede strit Nybegynder
03. oktober 2006 - 03:01 #5
fint nok. Har fået lidt hjælp her, og lidt hjælp andet steds fra.
Avatar billede mugs Novice
03. oktober 2006 - 05:56 #6
Hvad er status?