Avatar billede cyberdude Nybegynder
01. oktober 2006 - 16:39 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

2 counts i samme forespørgsel

hejsa

Jeg har følgende forespørgsel i mit script

$types = array('E' => 'Job Seeker', 'C' => 'Company', 'S' => 'Sub-Contractor', 'D' => 'Consultant', 'P' => 'Supplier') ;
    $sql = "SELECT type, count(*) as 'cnt' FROM contacts GROUP BY type" ;
    $rs = $conn->query($sql) ;

    while ($row = $conn->fetcharray($rs)) {
        $template->assign_block_vars('type_row', array(
            'CC_TYPE' => $types[$row['type']],
            'CC_CNT' => $row['cnt']
            ));
        }

Dette giver et output som ser sådant her ud :
Breakdown of Members by Type
Member Type No.
Company 16
Consultant 5
Job Seeker 42
Supplier 5
Sub-Contractor 10

Det jeg nu gerne vil er at der skal laves en count mere i forespørgslen, som tæller på følgende felt "pay_end_date" (dette felt indeholder udløbsdato)

dvs. der skal tælles antal hvor pay_end_data er STØRERE end dags dato (formatet er det der fåes fra time() komandoen.... )

der tilføjes således en ekstra variabel i mit udtræks arry ala :
  while ($row = $conn->fetcharray($rs)) {
        $template->assign_block_vars('type_row', array(
            'CC_TYPE' => $types[$row['type']],
            'CC_CNT' => $row['cnt'],
            'CC_CNT_PAY' => $row['pay']
            ));
        }

Men hvordan ser min sql streng ud når der er 2 counts og den ene skal tjekke på om en given værdi er stører ???
Avatar billede well_r Nybegynder
01. oktober 2006 - 17:53 #1
er ikke helt inde i count...men tror måske at dette vil virke?
$sql = "SELECT type, count(*) as 'cnt', COUNT(pay_end_date>now()) as antal_stoerre FROM contacts GROUP BY type" ;
Avatar billede well_r Nybegynder
01. oktober 2006 - 17:54 #2
det er ikke testet
Avatar billede cyberdude Nybegynder
02. oktober 2006 - 15:25 #3
tror du er på sporet, men den giver blot det tal som er i $row['cnt'] variablen 2 gange.... men den lister det dog uden fejl nu....
Avatar billede cyberdude Nybegynder
02. oktober 2006 - 15:34 #4
hmmm.... så vidt jeg kan hitte ud af så er der da ikke en funktion kaldet now() ?????
Avatar billede sw_red_6 Nybegynder
02. oktober 2006 - 15:37 #5
now() er en mysql funktion, men det kan godt være at du skal bruge noget andet. hvordan ser din pay_and_date ud? datatype, format..osv
Avatar billede cyberdude Nybegynder
02. oktober 2006 - 16:01 #6
det er i formatet time()
Avatar billede cyberdude Nybegynder
02. oktober 2006 - 16:07 #7
er det bare mit eller skal der ikke en where pay_end_date > ... ind et eller andet sted eller er det hvad der gøres i (pay_end_date>....) ???
Avatar billede sw_red_6 Nybegynder
02. oktober 2006 - 16:14 #8
hvis du sætter den where ind så bliver det kun de poster hvor pay_end_date er > dags dato
Avatar billede cyberdude Nybegynder
02. oktober 2006 - 16:20 #9
ja og det skal den jo ikke.... er jeg ude i at måtte lave 2 selects ?
Avatar billede kjulius Novice
03. oktober 2006 - 00:30 #10
Hvis jeg ellers har gennemskuet problemstillingen trods al den PHP kode, tror jeg, at jeg ville lave det som:

SELECT type, count(*) as 'cnt', SUM(CASE WHEN pay_end_date > NOW THEN 1 ELSE 0 END) as 'cnt_pay'
FROM contacts
GROUP BY type

SUM funktionen virker som en count, da den summerer enten 0 eller 1, afhængig af om kriteriet i CASE funktionen er opfyldt.
Avatar billede cyberdude Nybegynder
08. oktober 2006 - 13:11 #11
hmm så trækker den slet intet ud....

nogen anden ide / justering ?
Avatar billede cyberdude Nybegynder
08. oktober 2006 - 13:12 #12
satte en () efter NOW - og så kom udtrækket - ser korekt ud, men tester det lige...
Avatar billede cyberdude Nybegynder
08. oktober 2006 - 13:19 #13
sql'en ser nu sådant her ud :
$sql = "SELECT type, count(*) as 'cnt', SUM(CASE WHEN pay_end_date > NOW() THEN 1 ELSE 0 END) as 'cnt_pay' FROM contacts GROUP BY type";

men den skriver kun 0 i cnt_pay variablen eftergølgende trods der er forekomster... bytter jeg om på 1 og 0 i WHEN sektionen, hiver den det totale antal ud (altså også dem hvor pay_end_date er mindre....

lidt finjustering ??
Avatar billede cyberdude Nybegynder
08. oktober 2006 - 13:25 #14
kom til at tænke på om NOW() er i formatet unix timestamp - sec. siden 1970... ??

For hvis jeg istedet opretter en variabel inden sql'en indeholdende time() og kalder
SUM(CASE WHEN pay_end_date > $nutid THEN 1 ELSE 0 END)
så får jeg faktisk det korekte antal ud....

Det har sikkert ikke nogen nævneværdig effekt på udtrækstiden om jeg bruger det ene eller det andet, men kan det holdes i ren sql kode så er det vel det hurtigste....

Men so fare så funger det...

kjulius -> smid et svar og du får point...
Avatar billede kjulius Novice
08. oktober 2006 - 23:49 #15
Tak... :-)
Avatar billede kjulius Novice
08. oktober 2006 - 23:52 #16
I stedet for NOW() bruger du vel så bare UNIX_TIMESTAMP()?