Avatar billede lite-koas Nybegynder
01. oktober 2006 - 13:19 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Cola i bærbar - Help please

Hej Eksperter,

Jeg sidder og er lidt på bagdelen.. er kommet til at spilde et stort glas cola(ca. ½ l) ned i mit tastatur og da det lå et lille stykke fra computeren faldt der også en pæn sjat ind i blæser-indgangen mens blæseren kørte.. jeg slukkede selvfølgelig straks computeren og prøvede at hælde cola'en ud, men den kan ikke rigtig starte nu..

Jeg har stadig idiot forsikring på fra edbforsikring.dk der skulle dække alt.. på men hvor stor chancer er der for den kan laves? Er rimelig røv, da jeg har en del dokumenter på den der ikke skal gå tabt.. :(

Hvad det bedste? Bare at sende til forsikringen?
Avatar billede niels_hansen Praktikant
01. oktober 2006 - 13:31 #1
tage harddisken ud og kopiere (tage backup) på en anden maskine med en adaptor eller et eksternt USB2 kabinet, og så sende den til service.
Avatar billede Six Nybegynder
01. oktober 2006 - 14:00 #2
Men hold nu øje med at der ikke er en eller anden lam plombering, så forsikringen ikke dækker.
Avatar billede lite-koas Nybegynder
01. oktober 2006 - 14:52 #3
Men mht. cola'en mener i bærbaren stadig kan reddes? Og fjappe det netop det med plombering der ikke kan ses så jeg vil ikke rode med det..

Niels kunne man sagtens men som sagt, forsikring skulle nødig ryge sig en tur :)

Nogen der har erfaring med cola i bærbar? Smadrer den helt eller kan man godt få den reddet ved at gøre noget?
Avatar billede niels_hansen Praktikant
01. oktober 2006 - 14:59 #4
det er meget svært at svare på, det komemr helt an på hvor colaen rammer og mindst ligeså vigtigt hvor hurtigt man tog batteriet af.
Avatar billede saviola Nybegynder
01. oktober 2006 - 15:32 #5
cola er heller ikke godt for tænderne - find adaptor og tage backup af harddisken - og send den til service. Ikke andet at gøre.
02. oktober 2006 - 08:41 #6
... og sådan skal du ikke gøre:
http://www.videotiger.com/vids/girllaptop.wmv  >;)

(Har oplevet det en del gange før - hos andre altså...)
Avatar billede lite-koas Nybegynder
05. oktober 2006 - 20:22 #7
Der ingen der rigtig er kommet med noget, jeg kan bruge så hvis der ikke er nogle indsigelser lukker jeg emnet..
Avatar billede niels_hansen Praktikant
05. oktober 2006 - 20:36 #8
øhh ok, så ved jeg da ikke hvad det er vi har skrevet ?
Avatar billede lite-koas Nybegynder
09. oktober 2006 - 21:50 #9
Det jeg ledte efter var mere lidt in-side info om hvad der nu sker med bærbare der har haft cola i, om de kan reddes, nogen der har prøvet det samme og om det var bedst selv at prøve at redde tingene eller sende den til forsikringen..

Nu har jeg dog gjort det sidste..
Avatar billede lite-koas Nybegynder
09. oktober 2006 - 21:51 #10
Men jaja.. har du fået de point.. lukket
Avatar billede niels_hansen Praktikant
09. oktober 2006 - 21:56 #11
det der sker er at syren /saltene i colaen sammen med vandet i colaen, + strømmen fra den bærbare gør at der sker en elektrolys, dvs en elektronisk vandring af elektroner, dette resulterer i at printbanerne "ædes" op og tilsidst afbrydes.
Avatar billede krydset Nybegynder
09. oktober 2006 - 22:05 #12
Jeg har lige fået splinterny bærebar fra min forsikring pga jeg spildte en kop kaffe med sukker i, så min "idiot forsikring" dækkede.... Men bærebaren blev ikke reddet den blev skrottet, men gjorde ik noget da jeg fik en 100X federe en...

Den gamle var en:
celeron mobile 1300mhz
256 mb ram
40 gb hdd
64 mb shared graf.
14.1 alm skærm
batt. tid ca 40 min ved surfing

Den nye:
Intel centrino 1.75 ghz
512 ddr2 ram
60 gb hdd
128 mb graf.
15.1 widescreen
batt. tid ca 2.50 min ved surfing

Så jeg fortryder ik jeg væltede min kop kaffe, men desværre gik alt min data på hdd tabt... :(
Avatar billede krydset Nybegynder
09. oktober 2006 - 22:06 #13
hov 2 timer & 50 min ved surfing :D