Avatar billede trine_h Nybegynder
01. oktober 2006 - 01:28 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

alfabetisk listeudtræk

Jeg kan ikke helt hitte ud af hvordan jeg laver en sql forespørgsel og noget asp.net kode - som returnerer poster således at jeg kan inddele dem efter hvert bogstav i alfabetet. Samtidig skal der kun listes et bogstav - hvis en post starter med det bogstav.
Eksempel

A
Anders
Andreas

B
Bente
Birgitte

(ingen med C som startbogstav så den springes over)

D
Dina
Dorthe

osv.
Avatar billede 2c Nybegynder
01. oktober 2006 - 01:36 #1
Lav en sql streng, og sorter den alfabetisk.
lav en streng der holder det bogstav du er kommet til, feks. indeks.

Kør dit resultat igennem i en løkke.
Tjek om navnet starter med det samme som indeks.
hvis det gør, så udskriv navnet, hvis ikke, så sæt indeks til det første bogstav, udskriv indeks, og udskriv navnet.

Bare lige lidt pseudo fra toppen af mit hovede.
Avatar billede -psycho- Nybegynder
02. oktober 2006 - 01:00 #2
SELECT navn FROM navne WHERE navn LIKE 'a%' ORDER BY navn ASC
Avatar billede trine_h Nybegynder
02. oktober 2006 - 13:41 #3
2c - selvfølgelig - tak for hjælpen - du må gerne lave et svar...
Avatar billede 2c Nybegynder
02. oktober 2006 - 14:03 #4
Kommer her :-)