Avatar billede clement Nybegynder
29. september 2006 - 13:53 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Sidste element forskellig fra X

Hej,

Jeg har et excel ark med 2 kolonner. I den første er samtlige datoer for i år, og i den anden er der tal ud for visse datoer. I de celler hvor der ikke er tal, optræder der "-"'er. Fx:

01-01-2006  10
02-01-2006  8
03-01-2006  -
04-01-2006  5
05-01-2006  -

Det jeg ønsker at finde er den dato tilhørende det sidste tal i kolonne B. Dvs. jeg skal finde det sidste element i kolonne B der er forskelligt fra "-", og så få fat på den tilhørende dato. Håber I kan hjælpe..

Clement
29. september 2006 - 13:59 #1
Public Sub SmartOffice_735450()
    Dim lRow As Long
    lRow = ActiveSheet.UsedRange.Rows.Count
    For lRow = ActiveSheet.UsedRange.Rows.Count To 1 Step -1
        With ActiveSheet.Cells(lRow, 2)
            If IsNumeric(.Value) And .Value <> "" Then
                MsgBox "Dato'en er " & .Offset(0, -1).Value & " i rækkenr " & lRow
                Exit For
            End If
        End With
    Next lRow
End Sub
Avatar billede bak Seniormester
29. september 2006 - 14:11 #2
måske kunne denne arrayformel gøre det

=MAKS(HVIS(B1:B100<>"-";A1:A100;0))

Indtastning af formel skal afsluttes med ctrl-shift-enter istedet for bare enter således at formlen får tuborgklammer omkring
Avatar billede clement Nybegynder
29. september 2006 - 14:21 #3
Imponerende svar-tid :o)

bak's formel virker fint, omend jeg ikke forstår hvorfor.. muligvis fordi jeg ikke kender funktion af de tuborgklammer..?

Jeg har ikke prøvet Flemmings løsning, men kan forestille mig den er lidt langsommere da den løber felterne igennem i for-løkken. Hvis du smider et svar bak så vil jeg forsøge at fordele pointene retfærdigt.
Avatar billede bak Seniormester
29. september 2006 - 14:36 #4
ok :-)
Avatar billede bak Seniormester
29. september 2006 - 14:43 #5
PS. formlen virker kun hvis datoerne er sorterede.
Den finder den største dato hvor der ikke er "-"  i cellen ved siden af
Avatar billede clement Nybegynder
29. september 2006 - 14:46 #6
Jeps, og den virker fint, men kan du forklare mig funktionen af tuborgklammerne? Og er der en mulighed for at 'gemme' disse i formlen, eller er man nødsaget til at trykke ctrl-shift-enter hver gang man har rettet i den?