Avatar billede silver-fbj Nybegynder
29. september 2006 - 10:17 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Ressource/Process monitor med history

HI.

Er der nogen der er bekendte med et gratisprogram til at måle ressourceforbrug på en Windows 2003 Server, der kører TS.

Jeg vil gerne vide:

Hvem bruger hvor meget ram/cpu, pr bruger.
Hvilke processer forbruger mest osv.

Programmet skal helst gerne kunne lave history over 1 uge... Og mindst for 24 timer.

På forhånd tak.
Avatar billede kim Nybegynder
29. september 2006 - 11:54 #1
hvad med system monitor i windows 2003
Avatar billede silver-fbj Nybegynder
29. september 2006 - 12:40 #2
Den er ikke detaljeret nok.... og kan ikke lave history.

Jeg skal bruge det til at vide om en Terminal Server forbruger mest ram eller cpu, og til hvilke processer den forbruger til, evt. til senere optimeringer.

Begrundelsen er at flere brugere "klager" over at systemet nogle gange er langsomt. Så jeg vil gerne have et minitoreringsværktøj som kan vise hvad der skete på tidpunktet hvor systemet var langsomt, samt hvilke processer der forårsagede "ventetiderne".
Avatar billede Slettet bruger
29. september 2006 - 12:59 #3
Den kan sagtens lave history  det er det den er der for !

poster igen om lidt
Avatar billede Slettet bruger
29. september 2006 - 13:17 #4
start > kontrolpanel > administration > ydeevne.

udvid ydelseslogger og beskeder (på engelsk: performance log and alerts) og vælg tællersoporing.

højreklik tællersporing (counterlogs) og vælg nye logindstillinger.

giv den et navn, og vælg hvor du ønsker at gemme loggen.
Du skal nu vælge hvilke ting der skal logges på serveren.

vælg "object" så logger den alt der har med eks.hukommelsen at gøre.

vælg hukommelse, Fysisk disk, proces, processor, Terminal services, og Terminal services-session.

Det er hvad jeg vil anbefale dig, for at få så mange oplysninger som muligt.

sæt intervallet til en gang i 30 sec, eller en gang i munuttet.

under fanebladet logfiler,  vælger du i hvilket format du vil gemmee logfilen.
under logfil kan du vælge om den skal start på et bestemt klokkeslet, eller om du vil starte den manuelt.  Og hvornår den skal stoppe igen kan også vælges.

når du har konfigureret alt det, kontrollerer du at den er startet, ved at klikke på Tællersporing, og se om "pandekagerne" til højre er blevet grønne.

når du mener at det har kørt længe nok, kikker du logfilen igennem ved at  markerer systemovervågning, og til højre vælge  det ikon der hedder "vis logfildata"  nu navigerer du frem til din logfil, og kikker på resultatet.

Nu skriver du at det er fordi at dine brugere klager over at terminalserveren bliver langsom nogle gange.
Undersøg lige om der er brugere der er "disconnected" fra en session i stædet for at "end" (afslutte)  den.
Det får nemlig serveren til at "gemme" brugerens indstillinger i ram.
Avatar billede Slettet bruger
29. september 2006 - 13:27 #5
lige en rettelse, i stædet for at vælge "object" kan du med fordel vælge  tilføj tæller,  og unde ydelsesobject, vælge en specific del som du ønsker at overvåge.

i dit tilfælde vil jeg gætte på følgende:

Processor > %Processortid,
Hukommelse > % akriverede byte i brug,  sidefejl/sekund,  MB til rådighed.

Terminalservices >  aktive sessioner,  inaktive sessioner,  sessioner i alt
Terminalservice-sessioner > %processortid - console,

og det er hvad jeg lige kan komme på til at starte med !
Avatar billede Slettet bruger
01. oktober 2006 - 20:00 #6
jeg regner med at du har skrevet fra dit arbejde, så det er derfor at vi ikke har hørt fra dig endnu ?
Avatar billede silver-fbj Nybegynder
02. oktober 2006 - 08:27 #7
Hej Henrik.

Ja du har ret, skrev fra mit arbejde. Og har ikke lige haft tid i week-enden til at kikke i tråden... (skal jo heller ikke arbejde hele tiden når man har fri)

Jeg vil prøve at køre dit sidste eksembel, og lade det køre 24 timer... Så må jeg se om det giver mig hvad jeg har brug for... :-)
Avatar billede Slettet bruger
02. oktober 2006 - 08:59 #8
Avatar billede Slettet bruger
02. oktober 2006 - 09:05 #9
hvis du søger en specific monitering, så skriv, så skal jeg se om jeg kan finde den til dig.

Jeg mistænker stadig din TS server for ikke at have afsluttet en hel del forbindelser.
Hvis dine brugere ikke "logger" af.
Hvis din TS server ikke er konfigureret rigtigt, kan den beholde "afbrudte" forbindelser, og ikke afslutte dem når brugeren ikke længere bruger den.
Opretter dine brugere så endnu en forbindelse til TS-serveren, skaber serveren en ny forbindelse og bruger "X" har nu 2 forbindelser til serveren, men bruger kun 1 af dem.
Dette gør at serveren meget hurtigt bliver belastet,  og er en MEGET TYPISK fejl.
Avatar billede silver-fbj Nybegynder
02. oktober 2006 - 12:53 #10
Hej Henrik....

Jeg lader lige eksemblet køre de 24 timer?

Og serveren er sat op til "Restrict each user to one session -> yes" i TS konfigurationen. Så brugerene har kun 1 session.

Klagen kom på en Dell Poweredge 1425SC med 2 XEON 2.8GHZ/1M CPU'er og 2Gb Ram.
Der var ca. 8-10 brugere koblet op samtidig, og der var vist nogle tunge Word dokumenter i brug.

For ikke at komme i samme situation, vil jeg gerne være lidt i forkøbet. Og monitorer inden problemet med et ubrugligt system opstår igen. Således at det der forårsagede ventetiderne kan optimeres.... evt. fra 2 GB ram til 4 el.lign.... Men der er jo ingen grund til at købe nye ram, hvis det ikke er dem? :-)

OG.... Der er brugere der ikke logger af, på behørig vis. De lader sig vist ikke rigtigt opdrage. Måske man skulle give en lærestreg og genstarte serveren mens de har inaktive login....
Avatar billede Slettet bruger
02. oktober 2006 - 13:10 #11
Jeg mener at det er i AD at man kan konfigurere settings for hver enkelt bruger.
Der burde ikke lige umiddelbart være noget galt med serveren.
Har du kikket efter at det ikke er harddiskene der er noget galt med (går ud fra at du bruger en form for RAID )
Avatar billede silver-fbj Nybegynder
02. oktober 2006 - 13:20 #12
Jeg kører ikke AD. men et "flat" domæne.

Og der kørers med RAID 1, med SATA disk.... Og der er ikke meldt fejl her?

Tror selv at det bare er Ram/eller Processor tunge jobs. Men skal lige være sikker før der gøres noget....
Avatar billede Slettet bruger
02. oktober 2006 - 13:28 #13
Ja det lyder lidt sådan...
Avatar billede silver-fbj Nybegynder
04. oktober 2006 - 13:08 #14
Så har den kørt... og jeg kan ikke lige se sammenhænge med grafer, og så de programmer som der bruges. Men Henrik smid et svar, så du lige kan få point.

Der er ingen tvivl om at Windows egen Monitor er god til en masse ting. Bare ikke lige i mit tilfælde.

Under alle omstændigheder, så tak for introen til WinMonitoren. Som jeg nok skal gøre brug af i andre sammenhænge.

Silver
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2006 - 16:44 #15
Det var så lidt.  :o)