Avatar billede ihtezaz Praktikant
28. september 2006 - 14:06 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Select en id fra tabel, en anden kolonne har

Jeg har en tabel kaldet "picLink",
tabelen har en kolonne "photoID" og en kolonne "keywordID" og en id kolonne.

Det jeg ønsker, er at kunne selecte alle fotoer der f.eks. har keywordid = 151 og keywordid = 400

Hvordan skal min sql sætning lige se ud ?
Avatar billede gertp Nybegynder
28. september 2006 - 14:11 #1
select photoid, keywordid from piclink where keywordid = '151' or keywordid = '400'
Avatar billede coderdk Praktikant
28. september 2006 - 14:14 #2
and, ikke or vel? "keywordid = 151 og keywordid = 400"

select photoid, keywordid from piclink where keywordid = '151' and keywordid = '400'
Avatar billede ihtezaz Praktikant
28. september 2006 - 14:25 #3
Nope, det vil ikke fungere, da den så forsøger at finde en post der både har keywordid 151 og 400, og dette er ikke tilfældet, for samme photoid står over flere rækker, med de forskellige keywordid's.
Avatar billede coderdk Praktikant
28. september 2006 - 14:44 #4
Aha, hvad med noget i stil med:

select a.photoid from piclink a inner join piclink b on a.photoid = b.photoid and a.keywordid = 151 and b.keywordid = 400
Avatar billede ihtezaz Praktikant
28. september 2006 - 14:55 #5
super :) smid et svar
Avatar billede coderdk Praktikant
28. september 2006 - 15:29 #6
Ok :)
Avatar billede ihtezaz Praktikant
28. september 2006 - 17:52 #7
takker, kan jeg stille en lille bonus spørgsmål. kan den også laves om til at tjekke om så den finder fotoid'er med id 151 og ikke fotoid'er med 400 ?

Man kan ikke helt gør sådan:
select a.photoid from piclink a inner join piclink b on a.photoid = b.photoid and a.keywordid = 151 and b.keywordid <> 400
Avatar billede coderdk Praktikant
28. september 2006 - 18:00 #8
Hmm jeg kan ikke lige komme på et statement... Umiddelbart ville jeg have troet at det du postede ville virke...
Avatar billede ihtezaz Praktikant
28. september 2006 - 18:07 #9
oki, no problem