Avatar billede mattias.dk Nybegynder
27. september 2006 - 22:20 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Skift af movieclips/labels ved at "huske" tryk

Hey!

Sidder og er ved at lave et site, hvor menuen og topbanneret er placeret i samme flash fil. Menupunkterne er normale buttons med en hyperlink action. Jeg har desuden noget tekst som fader og bevæger sig via en motion tween.

Jeg ønsker at samle et billede og teksten som fader i et movieclip som passer til hvert menupunkt. Når jeg så trykker på en knap i menuen, skal fx. Nyheder vises. Problemet ligger bare i at siden jo skal reloades inden det nye top billede og den nye tekst skal komme frem - er det muligt at få Flash til at "huske" hvilken knap som er blevet trykket på og når siden så reloades til nyheder.php, så vises movieclippet med navnet nyheder istedetfor det første. Det behøver ikke at være et movieclip, kan fx. også bare være en label på tidslinjen

Hvis det er uforståeligt, så sig lige til

På forhånd tak,
Mattias
Avatar billede rohaje Nybegynder
27. september 2006 - 23:26 #1
du kan i embedscriptet fortælle swf'en hvor den er..

f.eks i nyheder.php

istedet for at embedde menu.swf(ved ikke hvad du har kaldt den)
embedde menu.swf?label=nyheder

i flashen laver du så noget som kan bruge den information til noget,,
kan være en frameLabel løsning som i første frame siger noget,, ala:

onEnterFrame=function(){
    if(_level0.getBytesLoaded()>=_level0.getBytesTotal()&& _level0.getBytesLoaded()>7){
        delete onEnterFrame;
        if(_level0.label!=undefined){
            gotoAndStop(_level0.label);
        }
stop();
Avatar billede mattias.dk Nybegynder
27. september 2006 - 23:56 #2
Jeg har lavet to labels i min flash-fil menu.swf nu. Label "forside" i frame 1 og label "nyheder" i frame 5. Den skrevne kode har jeg sat ind i layeret Actions i frame 1. I embed i min nyheder.php fil har jeg skrevet "menu.swf?label=nyheder" under src

Dog hopper den ikke til lable "nyheder" når jeg åbner nyheder.php

Men du har uden tvivl forstået hvad jeg vil, så håber du kan hjælpe igen
Avatar billede rohaje Nybegynder
28. september 2006 - 00:12 #3
har du det oppe og køre på server,,så kom lige med en url
Avatar billede rohaje Nybegynder
28. september 2006 - 00:13 #4
jeg vil bare lige lure på dit embed-script i php'en,, du kan også bare copy-paste det her
Avatar billede mattias.dk Nybegynder
28. september 2006 - 00:15 #5
<object classid="clsid:d27cdb6e-ae6d-11cf-96b8-444553540000" codebase="http://fpdownload.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=8,0,0,0" width="700" height="200" id="menu" align="middle">
<param name="allowScriptAccess" value="sameDomain" />
<param name="movie" value="flash/menu.swf" /><param name="loop" value="false" /><param name="menu" value="false" /><param name="quality" value="high" /><param name="bgcolor" value="#ffffff"/>
<embed src="flash/menu.swf" loop="false" menu="false" quality="high" bgcolor="#ffffff" width="700" height="200" name="menu" align="middle" allowScriptAccess="sameDomain" type="application/x-shockwave-flash" pluginspage="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" /></object>
Avatar billede mattias.dk Nybegynder
28. september 2006 - 00:16 #6
Så paster jeg selvfølgelig fra index-filen

Her er fra nyheder-siden:
<embed src="flash/menu.swf?label=nyheder" loop="false" menu="false" quality="high" bgcolor="#ffffff" width="700" height="200" name="menu" align="middle" allowScriptAccess="sameDomain" type="application/x-shockwave-flash" pluginspage="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" />

Resten er jo ens...
Avatar billede rohaje Nybegynder
28. september 2006 - 00:16 #7
<object classid="clsid:d27cdb6e-ae6d-11cf-96b8-444553540000" codebase="http://fpdownload.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=8,0,0,0" width="700" height="200" id="menu" align="middle">
<param name="allowScriptAccess" value="sameDomain" />
<param name="movie" value="flash/menu.swf?label=nyheder" /><param name="loop" value="false" /><param name="menu" value="false" /><param name="quality" value="high" /><param name="bgcolor" value="#ffffff"/>
<embed src="flash/menu.swf?label=nyheder" loop="false" menu="false" quality="high" bgcolor="#ffffff" width="700" height="200" name="menu" align="middle" allowScriptAccess="sameDomain" type="application/x-shockwave-flash" pluginspage="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" /></object>
Avatar billede rohaje Nybegynder
28. september 2006 - 00:17 #8
det er to steder du skal angive det. i Denne form for embedding
Avatar billede rohaje Nybegynder
28. september 2006 - 00:18 #9
også her:
<param name="movie" value="flash/menu.swf?label=nyheder" />
Avatar billede mattias.dk Nybegynder
28. september 2006 - 00:20 #10
Okay, det synes jeg ellers at jeg lige testede uden virkning, men det hjalp åbenbart nu

Perfekt! Takker for hjælpen

Smid et svar :)
Avatar billede rohaje Nybegynder
28. september 2006 - 00:21 #11
super,
et svar :)
Avatar billede rohaje Nybegynder
28. september 2006 - 00:22 #12
tak for point
Avatar billede mattias.dk Nybegynder
28. september 2006 - 00:24 #13
Done!

Nu når jeg har en ekspert på krogen - hvilken løsning bruger du til at undgå IE's "Click to active...."-problemet med ActiveX komponenter? Kiggede lige rundt i en Google søgning og fandt flere muligheder, alt fra en opdatering af Flash til indsættelse af noget kode eller at kopiere object koden til en .js fil og henvise til den i koden

Hvad bruger du?
Avatar billede rohaje Nybegynder
28. september 2006 - 00:28 #14
jeg er også gået over til swfObject ..(flashObject)

jeg kan se thulstrup har lavet en lille tut på dansk:
http://www.flashforum.dk/forum/viewtopic.php?p=4555

så den kan du jo lige lure på :)
Avatar billede mattias.dk Nybegynder
28. september 2006 - 00:30 #15
Perfekt - det vil jeg kigge nærmere på!

Endnu engang tak for hjælpen - eksperten er stadig en stor fordel ser jeg :)