Avatar billede vuf-vuf Nybegynder
27. september 2006 - 16:42 Der er 6 kommentarer

konvertering af variant

Hej

Jeg har en paradoxtabel med nogle sælgeroplysninger (i nogle af linierne) som jeg vil hente og anvende i et delphiprogram.
Men jeg har problemer med at hente enkelte af oplysningerne over
Feks. oplysninger "sælgernr" som er et defineret som et alfanumerisk felt af størrelsen 10
Jeg prøver til at starte med at skrive oplysningen ud på skærmen for at tjekke om den får fat i dataene.

Prøver jeg feks.:
showmessage(Table1.FieldValues['SælgerNr']);
resulterer det i fejlmeddelelsen:
could not convert variant of type null into type string!

Jeg har så prøvet at danne en variabel af tyben variant og tildele feltets værdi til denne. Dette giver ingen fejl. Men jeg kan stadigvæk ikke anvende værdien?

Når jeg prøver at slå sælgernummeret op i en anden tabel via variablen finder programmet intet, selvom dette ligger i tabellen

Hvordan konverterer jeg værdien til en streng?

Jeg har prøvet med funktionen vartostr men får bare en fejlmeddelelse om undeclared identifier når jeg prøver at compile.

Hvad gør jeg???
Avatar billede vallemanden Nybegynder
27. september 2006 - 17:25 #1
showmessage(Table1.Fieldbyname('SælgerNr').AsString);
Avatar billede vuf-vuf Nybegynder
28. september 2006 - 17:13 #2
Det har jeg prøvet - så får jeg en fejlmeddelelse om "invalid variant operation"
Avatar billede vallemanden Nybegynder
28. september 2006 - 18:56 #3
? det er ellers ikke det du skriver
Avatar billede vuf-vuf Nybegynder
29. september 2006 - 00:02 #4
nej men jeg har prøvet det andet også, udover det eksempel jeg skriver
Avatar billede vallemanden Nybegynder
29. september 2006 - 00:56 #5
var
test : String;
Begin
test:=Table1.Fieldbyname('SælgerNr').AsString;
showmessage(test);
end;

hvis dette ikke virker så er det enten ikke en text felt ellers er det fordi du bruger æ i et fieldname
Avatar billede jensfudge Nybegynder
06. oktober 2006 - 20:44 #6
Vær opmærksom på hvad Vallemanden skriver.. At du skal benytte FieldByName metoden og ikke FieldValues[FeltnavnmedÆ].
Og helt generelt, UNDGÅ at benttte danske bogstaver til tabelnavne og feltnavne.
Faktisk er det en god ide at programmere på engelsk, så undgåes en masse trælse ting med Unicode problemer.

MEN... Hvis feltet er NULL burde du faktisk få en tom streng, men du kan jo checke med metoden IsNull der er en metode på TField