Avatar billede ghost1 Nybegynder
26. september 2006 - 16:28 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Opdatering af 2 sql tabeller i samme form

Hej

Jeg vil meget gerne kunne opdatere to tabeller i et go.. første tabel generer et unikt id der skal bruges i nummer to tabel

her er mine sql´s

sqlDataSource1.InsertCommand = "INSERT INTO tblSupportCases (strSupportSubject,intTournament,strUserName,intTeam,strTeam,strSupportMessagesFromEmail,intSupportMailCategories,dtmSupportCreated) VALUES (@strSupportSubject,@intTournament,@strUserName,@intTeam,@strTeam,@strSupportMessagesFromEmail,@intSupportMailCategories,Convert(datetime,'" + strDtmSupportCreated + "',105))";

        sqlDataSource1.InsertCommand = "INSERT INTO tblSupportMessages (idSupportCase,memSupportMessageBody,fSupportMessageReply,dtmSupportMessageCreated)  VALUES (@idSupportCase,@memSupportBody,0,Convert(datetime,'" + strDtmSupportCreated + "',105))";

heller ikke sikker på hvor  sqlDataSource1.DataBind(); skal være.. nogen der har en ide ? :) - ps. benytter en formview

vh Brian
Avatar billede ghost1 Nybegynder
26. september 2006 - 16:52 #1
Det er vel meget normalt at man inserter i to tabeller når man submitter en form ?
Avatar billede janus_007 Nybegynder
26. september 2006 - 18:08 #2
hehe ja det er bemærkelsesværdigt normalt...

Du skal bruge en output værdi på din første insert:
.Direction = ParameterDirection.Output

Læs evt. om det her: http://davidhayden.com/blog/dave/archive/2006/02/16/2803.aspx
Avatar billede ghost1 Nybegynder
27. september 2006 - 10:30 #3
Det er sådan det også fint nok, men problemet er at min data ligger i en formview , så hvordan får jeg feltnavne og værdier ind..

TextBox felt1= (TextBox)FormView1.FindControl("felt1");
TextBox felt2= (TextBox)FormView1.FindControl("felt2");
InserMetode(felt1,felt2)

jeg får en fejl : Databinding methods such as Eval(), XPath(), and Bind() can only be used in the context of a databound control.
Avatar billede janus_007 Nybegynder
27. september 2006 - 11:41 #4
Hvis du bruger en databound control og joins kan du ikke bruge de indbyggede update, insert, men må altså selv inserte og update iht. din businesslogic og dataregler :-)

Hvis jeg griber ovenstående lige ud af luften ser jeg du forsøger at smide en textbox class ned til din insertmethod, hvilket ikke giver den helt store mening (umiddelbart), konverter felt1 og felt 2 til korrekte datatyper inden du sætter dem ind i InserMetode!
Avatar billede ghost1 Nybegynder
27. september 2006 - 11:44 #5
ohh , det er mig der ikke har fået det hele med..
skulle selvfølgelig være værdien af tekstboxen (felt1.Text)
Avatar billede ghost1 Nybegynder
27. september 2006 - 11:57 #6
men hvis jeg forstår dig korrekt , så kan jeg ikke benytte en formview hvis jeg gerne vil inserte i to tabeller på en gang og det unikke id fra den første skal med over i nummer to.
Avatar billede ghost1 Nybegynder
27. september 2006 - 12:25 #7
smid et svar så får du points..

droppede at bruge formview, og nu kører det

/Brian
Avatar billede janus_007 Nybegynder
29. september 2006 - 21:52 #8
Godt at høre :-)
Avatar billede janus_007 Nybegynder
07. oktober 2006 - 11:51 #9
Ping :-)
Husk at afslutte