Avatar billede michaeltryl Seniormester
26. september 2006 - 15:21 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

hvorfor får jeg denne fejl

jeg får denne fejl Parse error: parse error, unexpected '{' in **** on line 343

det er linien lige efter IF
fraaar og tilaar må kun indeholde 4 tal
hvor er fejlen jeg har siddet i en time og prøvet diverse løsninger uden held
<?
    $fraaar = $_REQUEST["fraaar"];
    $tilaar = $_REQUEST["tilaar"];
    $titel = $_REQUEST["titel"];
    $fradato = $_REQUEST["fradato"];
    $framaaned = $_REQUEST["framaaned"];
    $tildato = $_REQUEST["tildato"];
    $tilmaaned = $_REQUEST["tilmaaned"];
    $fratime = $_REQUEST["fratime"];
    $framinut = $_REQUEST["framinut"];
    $tiltime = $_REQUEST["tiltime"];
    $tilminut = $_REQUEST["tilminut"];
    $pris = $_REQUEST["pris"];
    $postcity = $_REQUEST["postcity"];
    $obs = $_REQUEST["obs"];

if (preg_match("/^[0-9]{4}$/", $fraaar) && (preg_match("/^[0-9]{4}$/", $tilaar) && !empty($titel) && !empty($fradato) && !empty($framaaned) && !empty($fraaar) && !empty($tildato) && !empty($tilmaaned) && !empty($tilaar) && !empty($postcity) && !empty($pris))
{
//indsæt data i databasen
    mysql_query("INSERT INTO event (eventID, titel, bruger, fra, til, pris, postby, oplysninger)
    values(0,'$titel', '$til', '$fraaar-$framaaned-$fradato $fratime:$framinut:00', '$tilaar-$tilmaaned-$tildato $tiltime:$tilminut:00', '$pris', '$postcity', '$obs')") or die(mysql_error());
echo "<h2>Event er nu tilføjet. Se kommende events <a href='$side/event/kom-events.php'>her</a></h2>";
}
else
{
Echo"et eller flere felter er ikke udfyldt";
}

?>
Avatar billede sw_red_6 Nybegynder
26. september 2006 - 15:25 #1
ville det ikke være bedre at bruge strlen til at teste længden af $fraaar og $tilaar?
Avatar billede hmm10 Nybegynder
26. september 2006 - 15:27 #2
Du mangler en ) før din { i IF ?
Avatar billede michael_stim Ekspert
26. september 2006 - 15:28 #3
eller en ( i starten
if((
Avatar billede sw_red_6 Nybegynder
26. september 2006 - 15:29 #4
hmm10 har næsten ret der mangler en ) efter din 2. preg_match
Avatar billede michaeltryl Seniormester
26. september 2006 - 15:36 #5
nu ser den sådan ud
if (preg_match("/^[0-9]{4}$/", $fraaar) && (preg_match("/^[0-9]{4}$/", $tilaar)) && !empty($titel) && !empty($fradato) && !empty($framaaned) && !empty($fraaar) && !empty($tildato) && !empty($tilmaaned) && !empty($tilaar) && !empty($postcity) && !empty($pris))

men så får jeg fejlen

Parse error: parse error, unexpected $ in ........ on line 367
og linie 367 ligger uden for php koden og er den allersidste linie i dokumentet
Avatar billede sw_red_6 Nybegynder
26. september 2006 - 15:45 #6
det er fordi du mangler en } et sted i din kode
Avatar billede sw_red_6 Nybegynder
26. september 2006 - 15:50 #7
Det ser ud til at du mangler en } mellem linie 343 og 367, men uden mere kode er det lidt svært at hjælpe med det.
Forresten den () du har rundt om den 2. preg_match, den er vidst egentlig unødvendig...
Avatar billede michaeltryl Seniormester
26. september 2006 - 15:54 #8
den ser sådan ud
    $fraaar = $_REQUEST["fraaar"];
    $tilaar = $_REQUEST["tilaar"];
    $titel = $_REQUEST["titel"];
    $fradato = $_REQUEST["fradato"];
    $framaaned = $_REQUEST["framaaned"];
    $tildato = $_REQUEST["tildato"];
    $tilmaaned = $_REQUEST["tilmaaned"];
    $fratime = $_REQUEST["fratime"];
    $framinut = $_REQUEST["framinut"];
    $tiltime = $_REQUEST["tiltime"];
    $tilminut = $_REQUEST["tilminut"];
    $pris = $_REQUEST["pris"];
    $postcity = $_REQUEST["postcity"];
    $obs = $_REQUEST["obs"];

if (preg_match("/^[0-9]{4}$/", $fraaar) && preg_match("/^[0-9]{4}$/", $tilaar) && !empty($titel) && !empty($fradato) && !empty($framaaned) && !empty($fraaar) && !empty($tildato) && !empty($tilmaaned) && !empty($tilaar) && !empty($postcity) && !empty($pris))
{
//indsæt data i databasen
    mysql_query("INSERT INTO event (eventID, titel, bruger, fra, til, pris, postby, oplysninger)
    values(0,'$titel', '$til', '$fraaar-$framaaned-$fradato $fratime:$framinut:00', '$tilaar-$tilmaaned-$tildato $tiltime:$tilminut:00', '$pris', '$postcity', '$obs')") or die(mysql_error());
echo "<h2>Event er nu tilføjet. Se kommende events <a href='$side/event/kom-events.php'>her</a></h2>";
}
else
{
Echo"et eller flere felter er ikke udfyldt";
}

?>

                </td>
            </tr>
        </table>

</td>
    </tr>
</table>

</body>

</html>  <----- linie 367
Avatar billede michaeltryl Seniormester
26. september 2006 - 18:16 #9
håber der er en som kan finde fejlen
Avatar billede nikksen Nybegynder
26. september 2006 - 18:58 #10
Hvad er der forinden? Altså før den først request på $fraaar..
Avatar billede michaeltryl Seniormester
26. september 2006 - 19:10 #11
formularen der skal sendes, jeg har haft det til at virke, men ville så godt have et tjek på at det er fire tal der bliver postet i de to felter da de sendes til et datetime og derfor ikke vil blive indstat hvis det er bogstaver
Avatar billede nikksen Nybegynder
26. september 2006 - 19:20 #12
ok, jeg lurede bare på om der gemte sig en { længere oppe som så ikke blev lukket længere nede.
Avatar billede nikksen Nybegynder
26. september 2006 - 19:24 #13
Sker fejlen i øvrigt i det du prøver at sætte værdierne ind i databasen eller er det bare når du åbner siden?
Avatar billede michaeltryl Seniormester
26. september 2006 - 19:33 #14
Der var en } som manglede længere oppe og nu ser siden fin ud
men vil lige høre om en ting for hvordan tjekker for om der kun skrives tal i feltet pris
jeg har prøvet med dette, men det virker ikke det virker hvis jeg fjerner && preg_match("/^[0-9]$/", $pris

if (preg_match("/^[0-9]{4}$/", $fraaar) && preg_match("/^[0-9]{4}$/", $tilaar && preg_match("/^[0-9]$/", $pris) && !empty($titel) && !empty($fradato) && !empty($framaaned) && !empty($fraaar) && !empty($tildato) && !empty($tilmaaned) && !empty($tilaar) && !empty($postcity))

derudover står der "et eller flere felter er ikke udfyldt" så snart siden åbnes hvordan undgår jeg dette"
Avatar billede hmm10 Nybegynder
26. september 2006 - 21:37 #15
Avatar billede michaeltryl Seniormester
27. september 2006 - 09:17 #16
tak så virker det smid et svar alle tre så får i point
Avatar billede hmm10 Nybegynder
28. september 2006 - 12:47 #17
Et svar, hvis det kan bruges :~)
Avatar billede sw_red_6 Nybegynder
17. oktober 2006 - 09:54 #18
mht. derudover står der "et eller flere felter er ikke udfyldt" så snart siden åbnes hvordan undgår jeg dette
så kan du prøve at sætte en if(isset( VAR FRA FORM )) { } rundt om
    $fraaar = $_REQUEST["fraaar"];
    $tilaar = $_REQUEST["tilaar"];
    $titel = $_REQUEST["titel"];
    $fradato = $_REQUEST["fradato"];
    $framaaned = $_REQUEST["framaaned"];
    $tildato = $_REQUEST["tildato"];
    $tilmaaned = $_REQUEST["tilmaaned"];
    $fratime = $_REQUEST["fratime"];
    $framinut = $_REQUEST["framinut"];
    $tiltime = $_REQUEST["tiltime"];
    $tilminut = $_REQUEST["tilminut"];
    $pris = $_REQUEST["pris"];
    $postcity = $_REQUEST["postcity"];
    $obs = $_REQUEST["obs"];

if (preg_match("/^[0-9]{4}$/", $fraaar) && preg_match("/^[0-9]{4}$/", $tilaar) && !empty($titel) && !empty($fradato) && !empty($framaaned) && !empty($fraaar) && !empty($tildato) && !empty($tilmaaned) && !empty($tilaar) && !empty($postcity) && !empty($pris))
{
//indsæt data i databasen
    mysql_query("INSERT INTO event (eventID, titel, bruger, fra, til, pris, postby, oplysninger)
    values(0,'$titel', '$til', '$fraaar-$framaaned-$fradato $fratime:$framinut:00', '$tilaar-$tilmaaned-$tildato $tiltime:$tilminut:00', '$pris', '$postcity', '$obs')") or die(mysql_error());
echo "<h2>Event er nu tilføjet. Se kommende events <a href='$side/event/kom-events.php'>her</a></h2>";
}
else
{
Echo"et eller flere felter er ikke udfyldt";
}