Avatar billede powerduck Nybegynder
26. september 2006 - 15:01 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Scroll funktion på div med ID uden Style

hej. jeg har et javascript, der scoller indholdet af en div.

Og det virker fint - så længe jeg beholder style="bla bla" i mit div tag.

Det jeg gerne ville var at flytte alle mine styles over i et stylesheet og derfor kun benytte mit divs ID.

Så derfor spørgsmålet: Er der een der kender et scroll-script, der fungerer på ID og ikke på style?
Avatar billede powerduck Nybegynder
26. september 2006 - 15:04 #1
hov - det er iøvrigt kun i IE, det ikke spiller - I firefox og safari fungerer det fint.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
26. september 2006 - 15:06 #2
Du kan jo bruge style på dit div, med ID..

Eksempel:

<style type="text/css">
#mitdiv
{
noget her
}
</style>

og:

<div id="mitdiv">noget indhold her</div>
Avatar billede powerduck Nybegynder
26. september 2006 - 15:06 #3
Det har muligvis noget med denne browserdetection at gøre?
var dom = document.getElementById ? true:false;
var nn4 = document.layers ? true:false;
var ie4 = document.all ? true:false;
Avatar billede jokkejensen Novice
26. september 2006 - 15:06 #4
det skulle være underordnet om det ex er:

<div id="mitdiv">
#mitdiv
{
width: 300px;
height: 300px;
overflow: auto;
}
eller
<div class="mitdiv">
.mitdiv
{
width: 300px;
height: 300px;
overflow: auto;
}
Avatar billede powerduck Nybegynder
26. september 2006 - 15:08 #5
hvis jeg fastholder mit div sådan her , virker det:
<div id="contentClip" style="position: absolute; top: 100px; left: 400px; width: 350px; height: 440px; clip:rect(0px,350px,440px,0px); visibility: visible; z-index: 5; overflow: hidden;">
<div id="content">

Men jeg vil gerne have at mit div ser sådan ud:
<div id="contentClip">
<div id="content">
Avatar billede thesurfer Nybegynder
26. september 2006 - 15:08 #6
powerduck> Husk at gøre brug af browserdetection i den rette rækkefølge, når du laver checket/IF-sætningerne..

Jeg mener at en eller flere browsere understøtter mere end 1 referencetype til elementer..

Eksempel document.getElementById og document.all..
Avatar billede thesurfer Nybegynder
26. september 2006 - 15:09 #7
<style type="text/css">
#contentClip
{
position: absolute; top: 100px; left: 400px; width: 350px; height: 440px; clip:rect(0px,350px,440px,0px); visibility: visible; z-index: 5; overflow: hidden;
}
</style>

<div id="contentClip">
<div id="content">
Avatar billede powerduck Nybegynder
26. september 2006 - 15:10 #8
mener du, thesurfer, at løsningen kan være at bytte rundt på de tre linier jeg har indsat ovenfor? - altså teste for IE først?
Avatar billede powerduck Nybegynder
26. september 2006 - 15:11 #9
jeg er med på hvordan jeg får lagt mine styles ind i et stylesheet, men det er javascriptet, som jeg mistænker for at detecte elementer på siden efter styles istedet for efter ID'er
Avatar billede thesurfer Nybegynder
26. september 2006 - 15:12 #10
powerduck> Jeg kan desværre ikke huske række følgen..

Jeg prøvede det engang med browserne Opera, Mozilla FireFox, Netscape og Internet Explorer.. men kan ikke huske i hvilken rækkefølge det var..
Avatar billede powerduck Nybegynder
26. september 2006 - 15:14 #11
Jeg har lige kigget mit script igennem og så vidt jeg kan se er det her den laver forskel på nn og ie

function eventLoader(){

    if(ie4){

        // Up-arrow X and Y variables

        upL = document.all.up.style.pixelLeft;

        upT = document.all.up.style.pixelTop;

        // Down-arrow X and Y variables

        downL = document.all.down.style.pixelLeft;

        downT = document.all.down.style.pixelTop;

        // Scrollbar X and Y variables

        dragL = document.all.drag.style.pixelLeft;

        dragT = document.all.drag.style.pixelTop;

        // Ruler Y variable

        rulerT = document.all.ruler.style.pixelTop;

        // Height of content layer and clip layer

        contentH = parseInt(document.all.content.scrollHeight);

        contentClipH = parseInt(document.all.contentClip.style.height);

    }

    else if(nn4){

        // Up-arrow X and Y variables

        upL = document.up.left;

        upT = document.up.top;

        // Down-arrow X and Y variables

        downL = document.down.left;

        downT = document.down.top;

        // Scrollbar X and Y variables

        dragL = document.drag.left;

        dragT = document.drag.top;

        // Ruler Y variable

        rulerT = document.ruler.top;

        // Height of content layer and clip layer

        contentH = document.contentClip.document.content.clip.bottom;

        contentClipH = document.contentClip.clip.bottom;

    }

    else if(dom){

        // Up-arrow X and Y variables

        upL = parseInt(document.getElementById("up").style.left);

        upT = parseInt(document.getElementById("up").style.top);

        // Down-arrow X and Y variables

        downL = parseInt(document.getElementById("down").style.left);

        downT = parseInt(document.getElementById("down").style.top);

        // Scrollbar X and Y variables

        dragL = parseInt(document.getElementById("drag").style.left);

        dragT = parseInt(document.getElementById("drag").style.top);

        // Ruler Y variable

        rulerT = parseInt(document.getElementById("ruler").style.top);

        // Height of content layer and clip layer

        contentH = parseInt(document.getElementById("content").offsetHeight);

        contentClipH = parseInt(document.getElementById("contentClip").offsetHeight);

        document.getElementById("content").style.top = 0 + "px";

    }
Avatar billede powerduck Nybegynder
26. september 2006 - 15:14 #12
det der står ved nn4 - burde vel også virke for ie? eller hvad?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
26. september 2006 - 15:19 #13
Det er ikke linierne i 26/09-2006 15:06:10 der skal være i en bestemt rækkefølge..

Det er dine IF-sætninger, som er linierne i 26/09-2006 15:14:13..

En simpel test:

<div id="mitdiv">hello world</div>

<script type="text/JavaScript" language="JavaScript">
var dom = document.getElementById ? true:false;
var nn4 = document.layers ? true:false;
var ie4 = document.all ? true:false;

if (dom) { alert("dom: " + document.getElementById("mitdiv").innerHTML) }
else if (nn4) { alert("nn4: " + document.layers["mitdiv"].innerHTML) }
else if (ie4) { alert("ie4: " + document.all["mitdiv"].innerHTML) }

</script>

Det skal nok passe med, at jeg har taget fejl af "()" og "[]" i nn4 og ie4..
Avatar billede thesurfer Nybegynder
26. september 2006 - 15:28 #14
Jeg lavede lige testen, og fik følgende resultater:

Resultater:

Opera: dom, ie4
Mozilla FireFox: dom
Internet Explorer: dom, ie4
Netscape: dom

Hvis () og [] er korrekt brugt..
Avatar billede thesurfer Nybegynder
26. september 2006 - 15:29 #15
Jeg prøver lige uden () og []..
Avatar billede thesurfer Nybegynder
26. september 2006 - 15:34 #16
Jeg har fjernet div og tilhørende kode, så nu ser koden og resultatet sådan ud (samme resultat):

<script type="text/JavaScript" language="JavaScript">
var dom = document.getElementById ? true:false;
var nn4 = document.layers ? true:false;
var ie4 = document.all ? true:false;

if (dom) { alert("dom") }
else if (nn4) { alert("nn4") }
else if (ie4) { alert("ie4") }
else alert("ingen af dem / ukendt browser / manglende understøttes")

</script>

<!--

Resultater:

Opera: dom, ie4,
Mozilla FireFox: dom
Internet Explorer: dom, ie4
Netscape: dom

-->
Avatar billede powerduck Nybegynder
26. september 2006 - 15:35 #17
Hæ hæ  det virkede sgu. Tak for hjælpen. theSurfer smider du et svar - så du an få nogle point!
Avatar billede thesurfer Nybegynder
26. september 2006 - 15:36 #18
Jeg undrer mig meget over at Netscape ikke sagde noget ved "nn4"..

Rækkefølgen burde så være den omvendte, da de alle understøtter dom..

Dvs:

nn4 = skulle fange Netscape men gør det ikke?
ie4 = fanger Opera og Internet Explorer
dom = fanger Opera, FireFox, Internet Explorer, FireFox
Avatar billede thesurfer Nybegynder
26. september 2006 - 15:37 #19
Ok :-)

Hvilken rækkefølge brugte du?
Avatar billede powerduck Nybegynder
26. september 2006 - 15:39 #20
ie til sidst - lige som dig.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
26. september 2006 - 15:42 #21
Ahhh.. :-)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
26. september 2006 - 15:42 #22
Takker for points :-)
Avatar billede roenving Novice
28. september 2006 - 12:20 #23
Hvis en style er defineret i et stylesheet tilhører stylen selectoren i stylesheetet og ikke de elementer, som selectoren peger på ...

-- og Netscape 6+ kan selvfølgelig ikke genkende nn4, da de ikke understøtter (i)layer-tag !-)