Avatar billede webblaster Nybegynder
25. september 2006 - 22:14 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

visning af enkelte data poster

Hej eksperter,

Jeg har to små spørgsmål som jeg håber at i kan give mig svaret på !

1. i det gamle asp 3, hvis man skulle tjekke om der i en given DB tabel var en post som matchet nogle givende parameter, kunne man gøre det rimeligt simpelt sådan her via en sql sætning og en efterfølgende if:

TjekSQL = "Select * From Bruger Where Bruger_Id = '2'
set Tjek = Conn.execute(UserSQL)

  If Not (Tjek.BOF Or Tjek.Eof) Then
    response.write("brugeren findes")
  Else
    response.write("brugeren findes ikke")
  End If

mit spørgsmål er hvordan ser en ligende funktion ud i asp.net (c#)

2. I det galme asp 3 når man ville hente og bruge/vise nogle enkelte dele at en post fra en DB tabel ville man gøre det sådan her via en simple sql sætning og f.eks en response.write ;

1. i det gamle asp 3, hvis man skulle tjekke om der i en given data tabel var en post som matchet nogle givende parameter, kunne man gøre det rimeligt simpelt sådan her via en sql sætning og en efterfølgende if:

TjekSQL = "Select * From Bruger Where Bruger_Id = '2'
set Tjek = Conn.execute(UserSQL)

Response.Write(Tjek("Bruger_navn")

og igen er mit spørgsmål hvordan vil en tilsvarende funktion se ud i asp.net (c#)
Avatar billede arne_v Ekspert
25. september 2006 - 23:02 #1
ASP.NET/C# med Access eksempel:

<%@ import namespace="System.Data.OleDb" %>
<script language="C#" runat="server">
void Page_Load(Object sender, EventArgs e)
{
    OleDbConnection con = new OleDbConnection(@"Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=C:\Databases\MSAccess\Test.mdb");
    con.Open();
    OleDbCommand sel = new OleDbCommand("SELECT COUNT(*) FROM t1", con);
    int n = (int)sel.ExecuteScalar();
    con.Close();
    result.Text = n.ToString();
}
</script>
<asp:label id="result" runat="server"/>
Avatar billede webblaster Nybegynder
26. september 2006 - 08:58 #2
hej arne_v tak for svaret! Jeg er dog lidt forvirret, er den funktion du har skrevet et modstykke til koden i første eller andet spørgsmål, for umiddelbart så, så vidt som jeg kan se så er det dit eks. gør, er at hente det totale antal af poster i en given tabel, hvor efter at resultatet bliver konventeret fra en int til en string så den kan udskrivet i et label.

Umiddelbart kan jeg se at den givende funktion hvis der inklu. en if sætning godt kan bruges som modstykke til den kode jeg havde i første spørgsmål hvor man tester om der er poster som matcher sql'ens parameter.

men kan metoden ExecuteScalar() også bruges til at hente enkelt stående dele at en post som hvis man f.eks. ønsker at hente og udskrive brugernavn, bruger id o.s.v uden at være "låst fast" i et datagrid, men med mulige for at indsætte hvor man end måtte ønske det som hvis man f.eks ønsker at lave noget som dette:

<a href:"brugerinfo.aspx?Id=<% response.write("Bruger_Id" %>"><% Response.Write("Bruger_Navn") %></a>
Avatar billede arne_v Ekspert
05. oktober 2006 - 03:12 #3
det er et eksempel på hvordan du definerer en label og sætter dens værdi fra koden

din A HREF skal nok laves med en System.Web.UI.WebControls.LinkButton
eller en System.Web.UI.HtmlControls.HtmlAnchor
Avatar billede arne_v Ekspert
10. december 2006 - 00:15 #4
OK ?