Avatar billede anazonda Nybegynder
22. september 2006 - 08:17 Der er 9 kommentarer

Søger Hjælp og tutorials.

Ok. Jeg er rimelig ny i det her .net noget. for at være helt ærlig er jeg faktisk helt grøn (sage nogen bagud?)

TECH DATA: Visual Basic 2005 Express.

Jeg mangler følgende:

Jeg har tre skydere der hver representerer henholdsvis Rød, Grøn og blå. Disse skal så erstatte baggrundsfarven i en given label til at representere det rette blandingsforhold for RGB skalaen.

Hvordan gør jeg dette.

Samtidig skulle jeg gerne have noget til at omregne fra RGB til hex for hver af de seperate skalaer.

TUTORIALS til at implementere og forstå disse er meget velkommen samt andre tutorials.
Avatar billede bernhof Nybegynder
23. september 2006 - 03:21 #1
Farvning ud fra RGB:

Label1.BackColor = System.Drawing.Color.FromArgb(255, skyderRed.Value, skyderGreen.Value, skyderBlue.Value)

De første 255 man skriver, angiver farvens gennemsigtighed. 255 = ikke gennemsigtig, 0 = helt gennemsigtig (kan ikke ses).

Begrebet "ARGB" (Color.FromArgb) står for Alpha, Red, Green, Blue, hvor Alpha altså angiver gennemsigtighed.

Omregning til hex gøres så simpelt:

MessageBox.Show(skyderRed.Value.ToString("X"))

Ovenstående viser en messagebox med værdien af skyderRed omdannet til hex. Istedet for "X" kan du også skrive:

"x" -> returnerer det samme som "X", men med små bogstaver (fx.: "a0")
"x6" -> returnerer altid 6 hexdecimaler (fx.: "a0ffe7") (udskift evt. 6 med hvad du har brug for)

Håber det kan bruges.
Avatar billede bernhof Nybegynder
23. september 2006 - 03:22 #2
Bemærk, at det ikke er et krav at angive de 255 i FromArgb metoden.
Avatar billede anazonda Nybegynder
24. september 2006 - 11:35 #3
Virker precis som jeg tænkte.. skal lige have hittet det der med hexen men det kommer. drop lige et svar så du kan få dine point
Avatar billede anazonda Nybegynder
24. september 2006 - 11:37 #4
og dog... jeg skal faktisk når jeg tænker lidt over det bruge de individuelle værdier for RGB i hex... jeg mangler et indblik i hvordan det .net helt eksakt fungerer
Avatar billede anazonda Nybegynder
24. september 2006 - 11:42 #5
men jeg fandt ud af det...
Avatar billede anazonda Nybegynder
24. september 2006 - 12:44 #6
Hmm... lidt i relation... hvordan konverterer jeg den enkelte HEXværdi tilbage til ARGB?!? eks R: 44 = 68 ?!?
Avatar billede bernhof Nybegynder
29. september 2006 - 11:01 #7
Kan ikke lige umiddelbart hjælpe dig med den sidste. Jeg må lige undersøge det nærmere på et senere tidspunkt.
Avatar billede bernhof Nybegynder
20. november 2006 - 14:50 #8
Int32.Parse("FF", Globalization.NumberStyles.HexNumber)

Returnerer 255. Kan fx også bruges på Byte data-typen.
Avatar billede bernhof Nybegynder
10. oktober 2007 - 00:23 #9
Fik du det til at virke? :)