Avatar billede annpro Nybegynder
21. september 2006 - 00:48 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Kryptering af domænenavn

Jeg er i øjeblikket igang med at lave et service system til registrering af reparationer.

Systemet deles af flere forskellige virksomheder, derfor ønsker virksomhederne ikke at kunden kan se domænenavnet.

Er det muligt at kryptere et domænenavn ex. som hexadecimaler f.eks. http://JASDFKJ234SDF/default.asp
Avatar billede apocalyptica_apo Nybegynder
21. september 2006 - 00:58 #1
Nej det er ikke muligt. Men du kunne registrere et domæne der har et mere anonymt navn.

Lidt detaljer på hvorfor det ikke kan virke på den måde du beskriver det på:
Når en bruger trykker på et link der måske peger på http://JASDFKJ234SDF/nyheder.asp
så vil brugerens browser slå domænet JASDFKJ234SDF op via DNS og der vil den højst sandsynligt ikke kunne finde noget og brugeren vil få en 404 siden ikke fundet.
Men du/i kunne købe et domæne der var mere anonymt og redirecte det igennem der. Men det vil klart kræve en del planlægning og programmering for at det virker.
Avatar billede bufferzone Praktikant
21. september 2006 - 08:21 #2
Du kunne jo lade være med atregistrere et domænenavn og så lade kunderne tilgå sitet via IP adressen, den er vel anonym og intetsigende nok. En fast IP så er du kørende
Avatar billede cybermike Nybegynder
26. september 2006 - 11:09 #3
Ellers må du jo lave det som en whitelabel system, hvor kunden peger et subdomæne ned mod jeres system, hvor dit system opfanger hvilket hostname brugeren har anvendt og viser en tilpasset login side.

Det andet der virker bare ekstremt uprofessionelt men det er jo selvfølgelig op til dig.
Avatar billede rasmusmoller Nybegynder
27. september 2006 - 10:55 #4
Det er muligt at obfuskere ip-numre med "dotless ip" numre. Se f.eks http://morph3us.org/blog/?p=31.

F.eks. kan www.eksperten.dk (ip nummer 217.116.236.225) også ses via. http://0xD974ECE1

Men en bruger kan jo relativt nemt (hvis vedkommende ellers kender til dotless ip-numre) finde det tilhørende ip-nummer (og evt. domænenavn), så helt sikker er metoden trods alt ikke.

Eksempel vbscript kode på konvertering af alm. ip-nummer til dotless notation:

Function DotlessIpNumber(ip As String) As String

    Dim ary() As String
    Dim i As Integer
    Dim result As String

    ary = Split(ip, ".")

    result = "0x"

    For i = LBound(ary) To UBound(ary)
        If ary(i) <= 16 Then
            result = result & "0" & Hex(ary(i))
        Else
            result = result & Hex(ary(i))
        End If
    Next

    DotlessIpNumber = result

End Function
Avatar billede rasmusmoller Nybegynder
27. september 2006 - 10:58 #5
Bummer :(

Skulle have været "If ary(i) < 16 Then"
Avatar billede apocalyptica_apo Nybegynder
27. september 2006 - 18:49 #6
rasmusmoller >> God løsning.
Dog skal det lige siges at dotless i hex ikke virker i for eksempel opera.
Men derimod virker den binær dotless løsning.
Desuden skal det siges at det ikke vil virke på et webhotel, men mindre "default host header" er sat til ens website. Med andre ord: hvis du bruger din ip og dit website kommer frem så vil det virke.

Function DotlessIpNumber(ip)

    Dim ary,i,IpNumberOk
    DotlessIpNumber = false
    IpNumberOk = true

    ary = Split(ip, ".")

    if ubound(ary) = 3 then
            for i=0 to ubound(ary)
                if not isnumeric(ary(i)) then
                    IpNumberOk = false
                elseif ary(i) < 0 or ary(i) > 255 then
                    IpNumberOk = false
                end if
            next
            if IpNumberOk then
            DotlessIpNumber = ary(0) * 256 + ary(1)
            DotlessIpNumber = DotlessIpNumber * 256 + ary(2)
            DotlessIpNumber = DotlessIpNumber * 256 + ary(3)
        end if

End Function

Udgangspunkt i rasmus's kode
DotlessIpNumber returner FALSE hvis input "ip" ikke er formateret korrekt eller hvis et octav er lavere end nul eller højere end 255
ellers returner den ip'en i binær form.